Met Škoda in de slipstream van de Tour de France, zo ziet het er uit achter de schermen

Tour de France 2025 Škoda

Afgelopen zaterdag startte de 112e editie van de Tour de France in Lille. Nu horen we je denken: “Waarom is dat relevant voor een online automagazine?”.

Nou, heel simpel: Škoda is dit jaar voor de 22e keer Main Partner van dit legendarische wielerevenement. Op uitnodiging van de Tsjechische autofabrikant reisde FemmeFrontaal’s Marjolein mee naar Frankrijk om van héél dichtbij mee te maken hoe zo’n partnership er achter de schermen écht uitziet.

Begonnen als fietsmerk

Met het oog op de historie van Škoda is het een voor de hand liggende keuze om te kiezen voor de wielersport. Want wat niet veel mensen weten is dat de oprichters van Škoda Auto 130 jaar geleden begonnen zijn met, jawel, een fietsfabriek. Anno 2025 is Škoda niet alleen Main Partner van de Tour de France, maar ondersteunen ze vele andere grote wielerevenementen voor zowel professionals als amateurs, waaronder de Tour de France Femmes avec Zwift en de Vuelta. Daarnaast kondigden de Tsjechen onlangs aan dat het de komende twee seizoenen de officiële partner wordt van de UCI wereldkampioenschappen mountainbike en de UCI wereldkampioenschappen gravel.

Main Partner Tour de France

Goed, terug naar Frankrijk. Dit jaar leggen 184 renners, verdeeld over 23 teams, liefst 3339 kilometers af in 21 etappes. En na een uitstapje naar Nice in 2024 (in verband met de Olympische Spelen) eindigt de Tour dit jaar traditiegetrouw weer op de Champs-Élysées in Parijs. Skoda is dit jaar voor de 22e keer Main Partner. Maar wat houdt dat partnership precies in?

De Tour de France is een enorme logistieke operatie. Om die operatie te ondersteunen stelt de Tsjechische autofabrikant maar liefst 225 supportauto’s aan de organisatie, allen geëlektrificeerd. Twee daarvan,de nieuwe Škoda Enyaq en Superb iV,dienen als mobiel commandocentrum voor Tourdirecteur Christian Prudhomme.

Lees ook:  De hamvraag van het moment: ga je voor elektrisch of hybride?

Daarnaast is Skoda al jarenlang sponsor voor de groene trui, die wordt gedragen door de leider in het puntenklassement. Daar blijft het niet bij want daarnaast levert Škoda de trofeeën voor de Tour-winnaar, de winnaar in het puntenklassement, de leider in het bergklassement en de beste jonge renner.

Logistieke uitdaging

Het team Škoda laat niets aan het toeval over. Alle auto’s moeten voor de volle 100% in orde zijn tijdens de race, omdat ze zich dicht bij wielrenners en toeschouwers bevinden. Er is simpelweg geen ruimte voor fouten. In plaats van een onderdeel in twijfel te trekken, vervangen ze het direct. Wist je dat Škoda om die reden een mobiele garage mee laat reizen die elke dag in de omgeving van de finish staat?

Als je zo’n evenement van zo dichtbij meemaakt, dan realiseer je je pas wat voor een enorme logistieke operatie dit is. En dan heb ik het alleen nog maar vanuit één kant meegemaakt, namelijk die van een Main Partner.  Het is ongelofelijk hoeveel schakels er moeten kloppen om zo’n evenement -op de openbare weg- in goede banen te leiden. Dan heb je het nog niet eens gehad over alle schakels die op het gebied van veiligheid moeten kloppen, of vanuit de teams.

Unieke inkijk in de Tour de France 2025

Na een intensieve dag in het kielzog van de wielerkaravaan snap ik ineens waarom Škoda zo trouw verbonden is aan de Tour. Het gaat allang niet meer alleen om exposure of merkbeleving; het is een gedeelde passie voor mobiliteit, precisie en doorzettingsvermogen. De samenwerking tussen de Tour en Škoda voelt daardoor bijna vanzelfsprekend. En eerlijk is eerlijk: als autoliefhebber én wielerfan kreeg ik een unieke inkijk (zelfs van bovenaf 🚁) in een indrukwekkende symbiose tussen mens en machine, op het hoogste niveau.

Lees ook:  Roadtrippen met vrienden in een huurcamper

Over de Tour de France
De Tour de France 2025 trapte op 5 juli spectaculair af in Lille en bolt op 27 juli stijlvol over de iconische Champs-Élysées in Parijs over de finish. Deze editie serveert een vurige mix van Franse charme en kuitenbijters, met 3.320 kilometers vol tijdritten, vijf bergtopfinishes én legendarische beklimmingen als de Mont Ventoux en Col de la Loze. Vind hier meer informatie over de Tour de France x Škoda.

Photo credits: Škoda

Comments

comments

More from Marjolein Tetteroo
Jaguar Classic neemt elektrische E-type in productie
Vorig jaar september kon het concept al even bewonderd worden op het...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *