Hola hola, de SEAT Ibiza én Arona zijn terug met Spaanse bravoure

Seat Ibiza

De SEAT Ibiza is sinds 1984 het Spaanse stijlicoon op wielen. Wat begon als een eigenzinnige stadsauto, groeide in veertig jaar uit tot een vaste waarde in de Europese top van compacte hatchbacks. De Arona voegde zich in 2017 bij het gezelschap en veroverde al snel de harten van crossover- en SUV-liefhebbers. Samen vormen ze de ruggengraat van SEAT’s succesverhaal in Nederland. En jawel hoor… ze zijn terug!

In tegensteling tot vele andere iconen op wielen, zijn deze twee niet radicaal vernieuwd. Wel is het duo scherper, volwassener en slimmer. Precies de opfrisbeurt die ze nodig hadden. De onthulling vond, hoe dan ook anders plaats op Ibiza én dit is wat wij ervan vinden.

Looks

De nieuwe SEAT Arona oogt stoerder met zijn bredere zeshoekige grille, vlakke Full LED-koplampen en zwarte accenten rond de bumpers, dorpels en dakrails. Hij staat steviger op zijn wielen zonder zijn vriendelijke uitstraling te verliezen.

De nieuwe SEAT Ibiza pakt het een stukje speelser aan. De grille kreeg een diamantpatroon, de koplampen zijn smaller en de lijnen scherper. Net alsof hij naar de plastisch chirurg is geweest om de boel strak te laten trekken. Aan de achterkant geven de standaard LED-achterlichten en strakkere diffusors de twee een uitgeslapen look.

Het kleurenpallet van beide modellen is uitgebreid met Liminal Red, Oniric Grey en Hypnotic Yellow. Wil je gek doen, dan kun je kiezen voor contrasterende dakkleuren als Midnight Black en Manhattan Grey.

Comfort

Binnenin is het plastic fantastic gevoel geminimaliseerd. Zowel de Arona als de Ibiza hebben een interieur dat volwassener aanvoelt, met soft-touch materialen, een donkere hemelbekleding en LED-accenten rond de ventilatieroosters.

Lees ook:  Mitsubishi Outlander 2.0: is deze SUV klaar voor een nieuwe generatie fans?

De stoelen geven een mix van steun en comfort en in de FR Business Connect-uitvoering kan je je billen zelfs in een kuipstoel laten zakken. Het stuur ligt fijn in de hand en is nu afgewerkt met geperforeerd leer.

Beide modellen zijn digitaal weer helemaal bij de tijd. De ergonomie klopt, de bediening is overzichtelijk en de connectiviteit eindelijk volwassen. Er is een helder touchscreen van 8,25 inch (optie: 9,2) die intuïtief goed te bedienen is. Grappig is dat de spraakassistent reageert op “hola hola” en wie van goed geluid houdt, kan kiezen voor het SEAT Sound System met zes speakers en subwoofer.

Veiligheid staat bij deze ‘Spanjaarden’ hoog in het vaandel. adaptive cruisecontrol, automatic emergency braking, vermoeidheidsherkenning, side assist en travel assist (voor semiautonoom rijden) maken beide modellen goed uitgerust in hun klasse.

De Arona biedt met z’n 400 liter bagageruimte en hogere zitpositie net wat meer SUV-comfort, terwijl de Ibiza met 355 liter kofferbak juist de compacte, stadse allrounder blijft.

Drive

Onder de motorkap is het bekende recept gebleven: een 1.0 TSI-driecilinder met 95 pk (handbak) of 115 pk (DSG-automaat). De automaat blijft favoriet bij ons, want de overgangen voelen bijna naadloos. De handbak voelt wel wat lichter en levendiger (dat was lang geleden, een handbak bij een perslancering). De FR Business Connect voegt rijmodi toe als Eco, Normal, Sport en Individual, waarmee je het karakter subtiel kunt afstemmen op je stemming, van ontspannen cruisen tot een sprankje Spaanse bravoure.

De vernieuwde Arona voelt vertrouwd aan, met net dat beetje extra pit. Waar het vorige model soms wat lichtvoetig overkwam, staat deze versie steviger op z’n wielen. De besturing is preciezer en de vering beter in balans. Op drempels minder stuiterig en in bochten meer controle. Alsof SEAT haar hakken heeft ingeruild voor stijlvolle comfortabele sneakers; comfortabel, maar klaar om te sprinten. De hogere zit van de Arona geeft je dat SUV-gevoel van overzicht en rust, ideaal voor lange ritten of druk stadsverkeer.

Lees ook:  Toyota Land Cruiser 2024: Een icoon die je hart verovert!

De Ibiza daarentegen blijft de speelsere van de twee. Hij voelt lichter, vlotter en nodigt uit tot net dat extra tikkie gas bij het uitkomen van een bocht. Vergeleken met de vorige generatie reageert de besturing directer en voelt het onderstel iets strakker aan, zonder in te boeten op comfort.

Value for money

De vernieuwde SEAT Ibiza en Arona bieden veel auto voor je geld. De SEAT Ibiza start vanaf €23.890 en is standaard goed uitgerust met LED-verlichting, digitale displays en moderne veiligheidssystemen. De SEAT Arona begint bij €26.990 en voegt daar extra ruimte, een hogere zit en SUV-comfort aan toe. De Style Business Connect- en FR Business Connect-uitvoeringen brengen nog meer luxe, sportiviteit en slimme connectiviteit, zonder dat de prijs uit de bocht vliegt.

Daarmee positioneert SEAT zich scherp, want de Arona zit qua prijs op het niveau van de Kia Stonic (vanaf circa €26.995), maar blijft onder de Renault Captur (rond €31.000). De Ibiza blijft nog steeds een van de aantrekkelijkst geprijsde hatchbacks in zijn klasse, zeker als je bedenkt dat de prijzen van een Volkswagen Polo beginnen bij €25.990 en van de Toyota Yaris bij €26.895.

Comments

comments

More from Evelin Dorssers-Frankenhout
BMW M235i: Met de M van Meesterlijk!
In de huidige modellenreeks van BMW komen er naast de bestaande M...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *