Vernieuwde Toyota Yaris: never change a winning team

Toyota Yaris 2024 exterieur Rowan

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Looks
7.5 Drive
7.5 Comfort
7.5 Value for money
7.5

Wie kent ‘m niet: de Toyota Yaris. Deze alom bekende B-segmenter zag in 1999 het levenslicht en verscheen sindsdien in verschillende vormen op het Nederlandse asfalt. Ondertussen heeft hij zijn ietwat stoffige imago ingeruild voor een eigentijdse look en lijkt er nog lang geen einde te komen aan het succesverhaal van de Yaris. Daarom bouwt Toyota verder aan het Yaris-erfgoed met een nieuwe versie van de compacte hatchback. De belangrijkste vernieuwingen? Hij is digitaler en veiliger dan ooit én heeft een nieuwe aandrijflijn.

Rowan verkende de buitengebieden van Barcelona met de Yaris en vertelt je in dit artikel hoe dat beviel. 

Looks

Het is nog niet zo heel lang geleden dat het uiterlijk van de Yaris volledig op de schop ging. Sinds 2020 houdt het Japanse merk vast aan dezelfde designfilosofie. En dat is een bijzondere, want zijn looks zijn volledig geïnspireerd op de ronde vormen en de glanzende schil van de Japanse Kuromama boon. En dat zie je natuurlijk gelijk ????.

Ik omschreef de Yaris eerder als volgt:
‘De Japanners hebben hun best gedaan om de compacte stadsauto een robuust uiterlijk mee te geven. Zo loopt er een ononderbroken lijn van de motorkap naar het hoogste punt aan de achterzijde van het dak. Dat maakt het zijaanzicht dynamisch. De vormgeving van de achterbumper doet optisch vermoeden dat de achterwielen verder naar buiten staan, wat hem een krachtige en robuuste bilpartij geeft. Maar ondanks zijn, voor een auto uit dit segment grove postuur, blijft het een compacte en wendbare auto.’

Toyota is anno 2024 nog steeds erg zelfverzekerd over het spiegelbeeld van de Yaris, dus de vernieuwingen betreft looks zitten dit keer op detailniveau. Zo krijgen alle uitvoeringen een paar minimale aanpassingen, zoals een set nieuwe lichtmetalen velgen. De oplettende kijker zal ook een nieuw patroon op de stoelbekleding bespeuren. Daarnaast kun je vanaf nu ook voor de metallic lakkleur Juniper Blue – die je misschien kent van de Aygo X en de Corolla – voor de Yaris kiezen.

Toyota lanceert daarbij ook een nieuwe topversie: de Launch Edition. Wat je dan krijgt? De nieuwe speciale Neptune Blue bi-tone lak (staat ‘m érg goed), inclusief contrasterend zwart dak en raamstijlen (daardoor oogt-ie wat ‘jonger’) en een paar zwart gepolijste lichtmetalen 17 inch velgen (kers op de taart!). Het interieur van de Launch Edition kun je herkennen aan blauwe elementen in de stiksels, deurpanelen en de sierlijsten op het dashboard.

Drive

De grootste vernieuwing vind je onder de motorkap van de Yaris: een tweede, nieuwe, hybride-elektrische aandrijflijn. Naast de Hybrid 115, kun je nu namelijk ook kiezen voor een Hybrid 130. Met 130 pk heeft deze aandrijflijn niet alleen meer pk, maar ook meer koppel. Van 141 Nm naar 185 Nm is duidelijk voelbaar. Het heuvelachtige landschap van omgeving Barcelona heeft hij moeiteloos getrotseerd. En dat zonder (al te hard) te puffen en te steunen.

Lees ook:  Van autostrada tot bergpas met de Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV

Het belangrijkste voordeel van de krachtigere motor is dat je niet meer hoeft in te houden met inhaalacties. De snellere acceleratie maakt het makkelijker om een gaatje in het verkeer dicht te rijden, zonder dat je het gaspedaal tot op de vloer hoeft in te trappen. Het echte sprinten kunnen we nog altijd beter overlaten aan Usain Bolt, want optrekken van 80 naar 120 km/u duurt nog steeds zo’n 7,5 seconden. Maar toch zorgt dat beetje meer power voor een levendigere rijervaring. Ik vind ook dat het bijdraagt aan het gevoel van zekerheid én veiligheid achter het stuur. Lekker meekomen met het verkeer is een must; niemand wil achter een polonaise van vrachtwagens blijven hangen.

De nieuwe Yaris komt ook in de GR Sport-uitvoering. Deze uitvoering heeft dezelfde 130 pk sterke hybride motor, maar heeft bijvoorbeeld wél een andere ophanging. En geloof het of niet, dat verschil voel je. De ‘gewone’ Yaris excelleert in al zijn eenvoud. Bij een degelijke stadsauto hoort wendbaarheid én comfort en dat zijn ook termen die ik zou gebruiken om zijn rijgedrag te omschrijven. Hij is voorspelbaar, verdient dat extra beetje pit uit de Hybrid 130, maar is bovenal stil en gebruiksvriendelijk op de weg. Het mooie aan een Yaris is ook dat een kleine verandering – zoals een andere ophanging dus – het al snel een heel andere auto maakt. Het maakt de auto uiteraard wat stugger, wat natuurlijk ook zijn vruchten afwerpt voor het bochtenwerk. De verkeersdrempels zijn opeens voelbaar en de auto daagt gelijk een stuk meer uit om te kijken wat hij in zijn mars heeft. 

Ook fijn om te weten: de Yaris is hartstikke zuinig. Na een anderhalf uur durende route die ons langs kustroutes, over kronkelende bergweggetjes, over de snelweg en door de stad leidde, stond het verbruik op 4,5 liter per 100 km (1 op 22). Da’s niet gek voor de portemonnee. Daarnaast gaat meer power, dus meer uitstoot, ook niet op voor de Yaris. Ondanks de krachtigere motor en de toegenomen prestaties, hoef je niét in te leveren op CO2-uitstoot. In tegendeel zelfs: de nieuwe Hybrid 130 stoot een aantal gram minder CO2 uit dan de Hybrid 115.

Comfort

Als er een ding is waar Toyota over het algemeen vaak wat achterblijft, dan is het het infotainmentsysteem. Het Japanse merk richt zich liever op verfijnd rijgedrag – geef ze eens ongelijk – en daarmee was het bijzaak dat bijvoorbeeld het navigatiesysteem bestuurd leek te worden door een luiaard. Bij deze nieuwe Yaris lag de focus eens niet op het exterieur, maar op het digitaliseren van de binnenkant van de auto. Want digital is wat de klok slaat en ook Toyota kan nu niet meer achterblijven. En ze winden er geen doekjes om, want het merk komt gelijk met de grootste digitale schermen in zijn klasse. Afhankelijk van de gekozen uitvoering heb je een 7 of 12,3 inch instrumentarium en een 9 of 10,5 inch multimediascherm. Wat mij betreft heeft Toyota hier echt een waardevolle stap gezet die niet alleen past bij het huidige tijdperk, maar ook bijdraagt aan een meer premium gevoel.

Lees ook:  Volvo EX90: Op de drempel van perfectie

Daarbij ken ik Toyota als een betrouwbaar merk. Over het algemeen kom je niet zo snel stil te staan met een van deze Japanners. Een ander aspect wat erbij komt kijken, is veiligheid. En wat veiligheid betreft ben je als automerk natuurlijk nooit uitgeleerd. Toyota heeft de Yaris daarom ontwikkeld om de veiligste kleine auto ter wereld te zijn. Het Toyota T-Mate systeem, vol met verbeterde functies en de nieuwste generatie Toyota Safety Sense rijhulpsystemen, is in de nieuwe Yaris veiliger en gebruiksvriendelijker. Daarbij zijn er nu ook over-the-air-updates mogelijk, dus Toyota Safety Sense kan makkelijk bijgewerkt worden naar een nieuwe versie. Lekker up to date, dus.

Een nieuwe camera en radar zorgen ervoor dat de auto sneller en beter mogelijke ongevallen kan detecteren. Zo kan het Pre-Collission System nu een mogelijke frontale botsing herkennen en een groter aantal objecten en voertuigen, waaronder nu ook motorfietsen. Dat de auto goed met je meedenkt, maakt toch dat je wat relaxter achter het stuur zit.

Value for money

De nieuwe Toyota Yaris heeft verschillende uitrustingspakketten. Van instap tot meest uitgebreid zijn dat: Comfort, Active, First Edition, Executive, GR Sport en Launch Edition. De nieuwe aandrijflijn, de Hybrid 130, vind je alleen onder de motorkap van de Executive, GR Sport en Launch Edition. Voor een Hybrid 115 betaal je tussen de 26k en 30k. Voor de Hybrid 130 leg je minimaal 33k neer en maximaal bijna 35k. Voor ieders portemonnee wat wils dus. Het fijne is wel dat je er 10 jaar garantie bij krijgt. En dat valt al járen in de smaak bij trouwe Toyota-bestuurders.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Women’s World Car of the Year 2019: Mazda 3!
Tromgeroffel… De nieuwe Mazda 3 mag zich Women’s World Car of the...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *