Lotus Emeya: stille kracht, intense beleving

Lotus Emeya Evelin
Lotus Emeya | fotografie Lars Oosterveen

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Looks
9 Drive
9 Comfort
9 Value for money
9

Of je het nu leuk vindt of niet, ook Lotus is voor de EV-bijl gevallen. Na de Eletre is het nu de beurt aan de Emeya én Evelin ging ermee op stap. Is de vonk overgesprongen?

Looks

Terwijl ik met ‘mijn’ Lotus Emeya in de opvallende kleur Solar Yellow door de stad cruise, voel ik allemaal ogen op mij gericht. Helaas niet die van het type Ryan Gosling, maar van jongens en meisjes die opgroeien met een (verplichte) lease EV van mama of pappa. De Emeya is voor hen wat de Lamborghini Countach ooit voor mij was: een posterauto op mijn kinderkamer.

Lotus noemt de Emeya een ‘hyper GT’, een elektrische sportsedan die zowel de snelheid als het luxegevoel naar een hoger niveau tilt. Het merk heeft een ontwerptaal gecreëerd die zowel minimalistisch als agressief is. De EV heeft vloeiende lijnen en een laag profiel, waardoor hij eruitziet als een panter die op het punt staat te springen. Sierlijk, maar met een explosieve kracht.

Drive

Ik moet nog steeds wennen aan de overgang van het rauwe motorgeluid van een traditionele Lotus naar de stille kracht van een elektrische motor. Het voelt alsof ik van een techno feest naar een power yogales ga. Toch is de Emeya S allesbehalve rustgevend. De rijervaring is intens, maar op een verfijnde manier.

De elektromotoren zorgen voor een directe krachtoverbrenging, wat het rijgevoel intuïtief en direct maakt. Het rijgedrag is scherp en responsief, zonder te stijf of ongemakkelijk te worden. Ideaal voor een lange rit door de bergen of een snelle sprint op de snelweg. De auto is uitgerust met een geavanceerd luchtvering systeem, waardoor hij moeiteloos door bochten snijdt en op elk type wegoppervlak stabiel blijft.

Lees ook:  Waarom de Ford Bronco een liefhebbersauto blijft

Met 613 pk en 710 Nm koppel katapulteert de Emeya S mij in 4,1 seconden naar de 100 km/h, en dat is snel voor een wagen van 2550 kilogram. Over het rijbereik kan ik kort zijn; hoe zwaarder je rechtervoet, hoe sneller de batterij leeg is. Maar als ik er rustig mee cruise is zelfs een rit van Amsterdam naar Parijs haalbaar zonder laadstress.

Comfort

Binnenin heeft Lotus gekozen voor een luxe maar functionele benadering, daar houd ik van. Het interieur is strak en modern, met een focus op hoogwaardige materialen zoals (gerecycled) leer, alcantara en aluminium. Het dashboard is uiteraard gedigitaliseerd met een groot touchscreen. Het werkt niet zo intuïtief als de Duitse merken hebben, het is soms even zoeken naar de juiste ‘knopjes’, maar het went vanzelf.

Verder beschikt de Lotus Emeya S over veel veiligheidssystemen. Van adaptieve cruise control tot een 360-graden camerasysteem dat zorgt voor moeiteloos parkeren tot op de centimeter. Dankzij recente updates is lane keeping aid inmiddels zo verfijnd dat het voelt als een onzichtbare rijinstructeur die net genoeg helpt zonder te zeuren.

Trouwens, even rustig lunchen tijdens het laden bij een wegrestaurant kan je vergeten, want dankzij het 800V-systeem kun je de Emeya binnen 18 minuten van 10% naar 80% volladen (ongeveer 300 km). Dit maakt de Emeya S niet alleen een sportief, maar ook praktisch voor dagelijks gebruik. En nu we het toch over praktisch hebben, als de 507 liter opbergruimte in de achterbak niet voldoende is kan de Emeya tot 2250 kg trekken (geremd). Kom maar door met die paardentrailer.

Lees ook:  Hyundai IONIQ 5 N: Een Kanon van een Elektrische Auto

Value for money

Er hangt een prijskaartje van €154.795 aan de Lotus Emeya S. Ook heb je de keuze uit de ‘gewone’ Emeya vanaf €109.685 of de Emeya R dynamischer rijgedrag) deze kost €155.025. In vergelijk met concurrent Porsche Taycan verschillende de prijzen niet zo gek veel. Je hebt al een Taycan op de oprit staan vanaf €107.700.

Als je het mij vraagt krijg je echt waar voor je geld. Het is net als met een luxe designerhandtas: een behoorlijk investering, maar je krijgt er wel iets unieks voor terug. Waar het merk bekend stond om zijn ongefilterde, ruige rijervaring, biedt de Emeya S nu de luxe van elektrificatie zonder concessies te doen aan snelheid en sportiviteit. Ik krijg er een sprankeling van in mijn ogen.

EV-liefhebber of niet, mogelijk is dit het begin van een nieuw tijdperk voor Lotus, waar performance en elektrificatie hand in hand gaan en het merk op deze manier blijft voortbestaan.

Fotografie: Lars Oosterveen

Bekijk ook ⤵️

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
10 dingen die je moet weten over het F1-seizoen van 2019
Na ruim drie lange maanden is het dan ein-de-lijk zover: het Formule...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *