Volvo V40 D4 R-design: Rap en zuinig

Een verkoophit mag de Volvo V40 inmiddels wel genoemd worden. Nederlanders zijn gek op spaarbranders, want die zijn zuinig. Spaarbranders zijn namelijk niet vooruit te branden. Volvo heeft dat ook in de smiezen gekregen en de Zweden hebben voor ons kikkerlandje een nieuwe motor ontworpen die, behalve veel vermogen, ook zijn lage CO2 uitstoot behoud. Eureka! En ze noemen hem: D4

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Comfort
7 Drive
7 High Heels proof
7 Flirt factor
7 Value for money
7

Een verkoophit mag de Volvo V40 inmiddels wel genoemd worden. De verkoopcijfers in 2013 liegen er niet om en maken het model tot het best verkopende in het C-segment. Nederlanders zijn gek op spaarbranders, want die zijn zuinig. Helaas zijn zuinig rijden én snel rijden geen gelukkig getrouwd stel. Spaarbranders zijn namelijk niet vooruit te branden. Volvo heeft dat ook in de smiezen gekregen en de Zweden hebben voor ons kikkerlandje een nieuwe motor ontworpen die, behalve veel  vermogen, ook zijn lage CO2 uitstoot behoud. Eureka! En ze noemen hem: D4

Beste jongetje van de klas
De D4 is in het vooronder van de Volvo V40 gelepeld, wat betekent dat de D4 over 190 pk beschikt en slechts 85 gram co2 uitstoot. Dit maakt dat de Volvo V40 D4, let op zakenvrouwen, in de 14% bijstellingscategorie valt. Dat maakt deze rappe vijfdeurs hatchback meteen koploper in zijn segment, want tot op heden hebben concurrenten als BMW (1 serie) , Audi (A3), Volkswagen (Golf) en Peugeot (308) geen vergelijkbare auto. Deze auto’s hebben minder vermogen of zijn duurder omdat de CO2 uitstoot hoger is. Let wel, het gaat om de ‘Business’-versie.

Volvo V40 D4 achterkant

Wat voor truc hebben de Zweden met de auto uitgehaald? Zonder al te veel in technische details te duiken: denk aan een kleinere motorinhoud, langere versnellingsbakverhoudingen, speciale motorolie, speciale banden en een technologie dat i-Art heet, wat weer te maken heeft met het op het juiste moment inspuiten van de brandstof in de cilinders.

Veiligheid eerst
Had Volvo vroeger een sexappeal waar zelfs een geil konijntje niet warm voor liep, dan is dat anno nu toch wel anders. Met zijn stylish looks valt de Volvo V40 R-design direct op tussen zijn saai uitziende concurrenten. De kleur ‘Osmium Grey’ past de Volvo als een maatpak en de schuin aflopende daklijn springt meteen in het oog.  Dankzij het R-design ziet hij er sportief uit met 17 inch velgen, raamomlijsting en spiegelkappen in ‘silk metal finish’ (zilver), een diffuser achter en voor een grill met uiteraard het R-design embleem.
Met deze jongen kan je thuiskomen, want hij komt als veiligste auto ooit uit de Euro NCAP-test. Zelfs een voetganger die plots op de motorkap van de Volvo V40 beland is beschermd door de airbags.  Als je kickt op veiligheid, kruis dan ook het ‘driver support package’ aan op het optielijstje, want daarmee kan hij bijvoorbeeld  verkeersborden lezen, dodenhoeken controleren en onvoorspelbare voetgangers herkennen.

Lees ook:  Wat een snoepje en alleen in Italië: de nieuwe elektrische YPSILON

Volvo v40 D4 interieur

Kwaliteitsgevoel
Van binnen is het goed vertoeven in deze bijtellingsknaller. De gebuikte materialen als zacht plastic op het dasboard en mooi leer op de stoelen zorgen voor een fijn kwaliteitsgevoel. Het Volvo V40 R-design logo is beschaafd rond gesprenkeld in het interieur. Het zwevende middenconsole is een blijvertje, heel stjlvol. Het dashboard ziet er overzichtelijk uit; de ‘normale ‘ tellers hebben plaats gemaakt voor digitale versies en kunnen die afhankelijk van je bui, ingesteld worden in ‘Elegant’ (Blauw), ‘Eco’ (groen) en ‘Sportief’  (rood). Alleen het infotainment-systeem werkt nog niet intuïtief zoals dat van een BMW. Het blijft toch zoeken naar bepaalde instellingen.
Voorin is er voldoende ruimte voor de benen en het hoofd. Alleen dat schuin aflopende dak, al is het een mooi design element, het gaat ten koste van de hoofdruimte. Ik had er niet zoveel moeite mee met mijn 1,69, maar als je langer dan 1.80 m bent is de ruimte voor je hoofd wat krapjes.

Volvo V40 D4 voor

Rrrrrrrrrrrap
Deze Zweed staat op hetzelfde onderstel als dat van Ford. De Volvo V40 D4 R-design is echter wel wat stugger afgeveerd, maar het kan ermee door. Bij hobbeltjes denk ik niet dat oma haar kunstgebit eruit klappert. Door de lange versnellingsbakverhoudingen maakt de auto in zijn 6de versnelling nog geen 2000 toeren. Dit voelt heel traag aan maar trap het gaspedaal in en door de 400 Nm die de Volvo tot zijn beschikking heeft komt hij rap van zijn plaats. Een sprint van 0 naar 100 km/u is in 7,5 seconden afgewerkt. Ik moest wel wennen aan de remmen, want die bijten graag en daarom sta je sneller dan verwacht stil.

Lees ook:  Toyota C-HR: Nog steeds gemaakt om op te vallen

Slinger je paardentrailer of sleurhut trouwens ook maar achter de Volvo V40 D4 want hij kan 1500kg trekken, iets wat bijzonder is in deze bijstellingsklasse. De door de fabriek opgegeven verbruikscijfers van 3,8/ 100 km  haalde ik niet, ik schurkte meer tegen de 5,2 l/100 km verbruik aan.

Oordeel
Wil je een keer wat anders dan al die saaie leasebakken? Een lage bijtelling en toch voldoende vermogen? Dan is de Volvo V40 D4 Business (R-design) de auto voor jou. Prijzen liggen onder concurrenten als de Audi A3, VW Golf en Peugeot 308 en beginnen bij € 26.995. FemmeFrontaal reed het model wat Volvo € 36.380 op moet leveren.  Je kunt een Volvo V40 D4 ook leasen, dat kost je 515 euro p/m excl. btw en brandstof, o.b.v. Full Operational Lease, 60 mnd, 20.000 km p.j.

Signature Song
“Only boys who save their pennies
Make my rainy day
You know that we are living in a material world
And I am a material girll”
Material Girl—Madonna

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Milieubewust dieselen met Opel
Misschien kennen jullie het nog wel van vroeger; auto’s met dieselmotoren die...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *