Racewagen-met-kenteken: 20 jaar Porsche 911 GT3

In 1999 maakte de Porsche 911 GT3 zijn debuut op de Autosalon van Genève. Ontwikkeld door tweevoudig rallywereldkampioen Walter Röhrl, race-ingenieur Roland Kussmaul en de specialisten van Porsche Motorsport. Een nieuw tijdperk was aangebroken, want dit was niets minder dan een racer voor de openbare weg.

Elke generatie van deze racewagen-met-kenteken is sneller, preciezer en dynamischer. Met een atmosferische motor, handbak en achterwielaandrijving, is dit de favoriete 911 van elke purist.

Overwinningen

De raceversies van de Porsche 911 GT3 hebben van het circuit hun heiligdom gemaakt. Naast vele klasse-overwinningen, sleepte de GT3 ook veel overwinningen in de wacht tijden iconische endurance-races. Denk hierbij aan de 24 uur van Spa, de 24 uur van Daytona en de 24-uursrace op de Nürburgring. Al deze overwinningen zijn het speciale ingrediënt voor de receptuur van de straatversie van de GT3. De ervaring op het circuit en de vele innovaties die daar bij kwamen kijken, maken de 911 GT3 wat hij nu is. Niet gek dat zo’n 80% van de geproduceerde 911 GT3’s terug te zien is op het circuit.

Door de jaren heen

De 911 GT3 zette in 1999 de traditie voort die Porsche in 1972 startte met de legendarische 911 Carrera RS 2.7. Dit keer geen RS – wat staat voor RennSport – maar GT3; een verwijzing naar de GT-klasse waaraan de raceversies mee zouden doen. De watergekoelde 3,6-liter zescilinder boxermotor leverde toen al 360 pk.

Na het grote succes van deze eerste generatie, kwam Porsche om de drie tot vier jaar met een nieuwe versie van de topatleet op vier wielen. In 2003 volgde een GT3 die alweer 381 pk leverde. Weer drie jaar later rolde de volgende generatie van de band, met zo’n 415 pk. Voor het eerst had de Porsche 911 GT3 een actief veersysteem. In 2009 pakte de ingenieurs in Weissach de cilinderinhoud van de zescilinder boxermotor aan en verhoogden die tot 3,8 liter. Dat maakte dat ook het vermogen steeg naar zo’n 435 pk.

In 2013 vierde Porsche de vijftigste verjaardag van de Porsche 911 en verscheen tegelijkertijd de vijfde generatie van de 911 GT3 op de Autosalon van Genève. Zowel motor en transmissie, als carrosserie en chassis waren volledig nieuw. De atmosferische 3,8-liter boxermotor met 475 pk was toen voor het eerst standaard gekoppeld aan een Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK).

De meest recente Porsche 911 GT3 komt uit 2017. De zescilinder boxermotor stond in bij de ontwikkeling van deze nieuwe generatie centraal. Van een 3,6-liter in 1999, naar een 4,0-liter in 1999. De pk’s zijn in 20 jaar verhoogd van 360, naar maar liefst 500. Voor de puristen voegde Porsche nog twee varianten toe: eentje met een handgeschakelde zesversnellingsbak als alternatief voor de PDK én een GT3 touring. Bij die laatste is de vaste achtervleugel vervangen door een subtiele spoiler die automatisch omhoog komt. Daarmee was het 911 GT3-cirkeltje rond. De GT3 touring verwijst namelijk naar de civiele versie van de legendarische Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring uit de jaren zeventig.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp

Zo stap je zelfverzekerd achter het stuur!

Als beginnend bestuurder kunnen de kleinste dingen in het verkeer voor paniek...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *