Toyota Yaris Hybrid: Stoffige imago is verleden tijd

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Design
7 Comfort
7.5 Drive
7 Value for money
7.3

Het was alsof ik aan tijdreizen deed: ik schoof één autoportier op en ik ging 20 jaar vooruit in de tijd. Mijn eigen Toyota Yaris uit 2001 liet ik achter en ik ging op pad met de Toyota Yaris Hybrid van 2020. Een wereld van verschil.

Flirt factor

Laten we voorop stellen dat de Yaris zijn stoffige imago achterlaat dit decennium. Hij is rond, gestroomlijnd en oogt buitengewoon modern. Een kek bakkie, voor jong en oud. En zoals we gewend zijn van Japanse merken, heeft ook deze nieuwe Yaris een bijzondere designfilosofie. Zijn voorkomen is namelijk geïnspireerd op de ronde vormen en glanzende schil van de Japanse Kuromama boon. Dat zag je natuurlijk gelijk.

De Japanners hebben hun best gedaan om de compacte stadsauto een robuust uiterlijk mee te geven. Zo loopt er een ononderbroken lijn van de motorkap naar het hoogste punt aan de achterzijde van het dak. Dat maakt het zij aanzicht dynamisch. De vormgeving van de achterbumper doet optisch vermoeden dat de achterwielen verder naar buiten staan, wat hem een krachtige en robuuste bilpartij geeft. Maar ondanks zijn, voor een auto uit dit segment grove postuur, blijft het een compacte en wendbare auto.

Deze Yaris ‘Launch Edition’ heeft een bi-tone exterieur en is gehuld in opvallend Coral Red, met een zwart dak. Die felle kleur rood is ook terug te zien in het interieur, in bijvoorbeeld de stiksels op de halflederen sportstoelen. Een bi-tone Yaris is ook nog te combineren in de kleuren Lava Red en Platinum Pearl White. Geen fan van bi-tone? Dan kun je de auto ook volledig onderdompelen in onder andere Ash Grey of Cobalt Blue.

Lees ook:  BMW 430i: aan gretige blikken geen gebrek

Ook het interieur heeft een upgrade gekregen. Het materiaalgebruik maakt dat de auto van binnen ook onverwoestbaar oogt. Er zijn geen futuristische keuzes gemaakt, waardoor Toyota toch ergens zijn conventionele imago weet te behouden. Aan de andere kant is het interieur minimalistisch genoeg om het modern te noemen. De deurpanelen zijn voorzien van een soort stoflook, waar ik persoonlijk niet van houd. Al geeft het wel een huiselijk gevoel.

Comfort

Het grootste verschil qua comfort met deze Yaris en mijn Yaris uit 2001 is de zitpositie. Ik kan eindelijk mijn stoel verder naar beneden verstellen, waardoor mijn houding een stuk ergonomischer is. Ik durf je te verzekeren dat je na een lange autorit geen opgebouwde bochel hoeft weg te stretchen. De stoelverwarming helpt trouwens ook om de spieren lekker warm te houden ;-).

De Yaris zit vol allerlei ingenieuze opbergplekjes, dus al die rommel die je je auto in sleurt, krijgt in ieder geval een eigen plek. Mijn telefoon berg ik op in het draadloos oplaad vak en mijn kop koffie zet ik in een van de bekerhouders. Terwijl ‘Driving home for Christmas’ door de acht JBL speakers knalt, lees ik mijn navigatie af op de 10 inch head-up display, waardoor ik mijn ogen op de weg kan houden.

Gelukkig kan ik deze Yaris vertrouwen, want Toyota zet hem weg als ‘de veiligste ooit’. Hij zit namelijk vol met standaard voorzieningen als Pre-Collision System met Emergency Steering Assist, Road Sign Assist en Adaptive Cruise Control. Het veiligheidsysteem detecteert zelfs voetgangers in het donker. De Yaris remt trouwens ook automatisch en ik raad je aan om hem daarin niet uit te dagen. Mocht je een mega krappe plek hebben om in de parkeren, dan kan je er vanuit gaan dat hij ingrijpt zodra je iéts te dicht op de auto achter je zit. Dan maar een plekje verderop.

Lees ook:  Mazda CX-3 2021: Zuinig opgefrist

Drive

De nieuwe Yaris heeft een 1,5 liter benzinemotor en een verbeterd hybride systeem van de vierde generatie. Tot 50 kilometer per uur kun je puur elektrisch rijden, daarna gaat hij vrijwel geruisloos over op de verbrandingsmotor. Het resultaat is dat je ontzettend zuinig kunt rijden, perfect voor woon- werkverkeer dus. Met zijn 116 pk is ‘ie vlot zat. Hij nodigt niet uit om de stenen uit het asfalt te trekken, dus dat heb ik ook niet gedaan. Als je iets meer gas geeft, speelt het geluid van de CVT ook meer op en dat doet weer afbreuk aan het comfort. Lekker cruisen dus, in deze hybrid.

De Yaris is ook nog zonder hybride aandrijving verkrijgbaar met een 1.0-liter benzinemotor en handbak (72 pk) en als 1,5-liter bezinemotor met handbak (125 pk).

Value for money

De nieuwe Toyota Yaris heeft verschillende uitrustingspakketten. Van instap tot meest uitgebreid zijn dat: Comfort, Active, Dynamic, Style, Executive en Launch Edition. De uitrusting bepaald natuurlijk ook het prijskaartje. De Comfort is er vanaf 17k, de Active vanaf 19k, de Dynamic vanaf 21k, de Style vanaf 23k, de Executive vanaf 28k en de Launch Edition vanaf bijna 29k.

Voor ieders portemonnee wat wils dus. Fijne is wel dat de meeste veiligheidsopties standaard zijn, al vanaf de Comfort-lijn.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Damn! Wat een wagen: Hennessy Performance Venom F5
First of all: DAMN! Wat een wagen, de nieuwe hypercar die Hennessy...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *