Mercedes-Benz CLE Coupé: Keeping it classy

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Design
9 Comfort
7.8 Drive
8 Value for money
8.5

Mercedes-Benz is koning(in) in het maken van verleidelijk luxe coupés. De CLE is de allernieuwste in de etalage in Stuttgart. Een compleet nieuw model dat zowel de C-Klasse als de E-Klasse vervangt. En dat terwijl de E-Klasse door velen wordt gezien als ‘de kern van het merk’. Kan de nieuwe ‘blend’ van Mercedes deze reputatie hoog houden? Odiel testte de Mercedes-Benz CLE 200 Coupé.

Design

Waar ik ook kwam met de CLE regende het complimenten. “Wat een chique wagen, Odiel!”. En eerlijk, ik keek ook wel even om als ik hem had geparkeerd. Zijn coupé-daklijn is sexy, maar niet ordinair, en en profile oogt de CLE gehuld in een strak lijf, zeer stijlvol.

Het is een prachtige coupé in een opvallende klassieke rode kleur die met het zonlicht speelt. Tel daarbij op een viertal dikke zwarte wielen en je voelt je helemaal ‘t vrouwtje of ‘t mannetje achter het stuur van deze wagen.

Comfort

En nu het interieur; van hagelwit, wijnrood, cognac tot  gitzwart, in nappa leder of lederlook, de zetels zijn werkelijk een lust voor het oog. Voeg daar wat sierdelen aan toe zoals zilverkleurig, openporig essenhout (decadent maar prachtig), walnotenhout (oud geld), geborsteld aluminium of carbon geslepen aluminium (sportief), en de auto is helemaal af. Kortom; laat je inner-Roos-van-Kijken-Zonder-Kopen lekker los op deze Mercedes. En vergeet je vooral niet te verwonderen over de waanzinnige lichtshow die de auto je in de avond geeft als je rijdt. Je bepaalt zelf de sfeer. Ik koos voor violet, de kleur van luxe.

De CLE voelt van binnen heel erg aan als de C-Klasse. De moderne en high tech uitstraling maakt dat de auto betrouwbaar aanvoelt. Het dashboard wordt gedomineerd door een 11,9-inch infotainment touchscreen met staand scherm dat alle belangrijke functies bedient, zoals de temperatuur. Achter het stuur zit een 12,3-inch informatiedisplay voor de bestuurder.

Omdat ik in een full-option-CLE rijdt met tal van rij-assistentiesystemen aan boord is er een knoppen galore in de auto van heb ik jou daar. Mercedes gaat daarbij prat op aanraakgevoelige knoppen (lees: je moet ze aaien), waarvan er ook een hoop aan weerszijden op het stuurwiel zitten. Ik ken ze inmiddels, maar neem gerust een traininkje om alle beschikbare functies die de Mercedes heeft onder de knie te krijgen. “Hey Mercedes”, de geavanceerde bemoeizuchtige spraakassistent, is ook zo een, maar dan eentje uit de categorie entertainment aan boord. Want terwijl Frank Boeijen zachtjes door de premium Bowers & Wilkins boxen klinkt “En vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt”, antwoordt ze direct: “U bevindt zich op de Weena in Rotterdam”. 

Lees ook:  Lexus UX 300h: "Zo’n auto waarbij je uitgerust op je bestemming aankomt” 

De bediening van de elektrisch verstelbare stoelen zit handig geplaatst aan de binnenkant van de deuren. En de (naar Amerikaanse maatstaven) automaathendel rechts aan het stuur vind ik praktisch gezien echt een uitvinding, ook voor andere merken. Wel even oppassen dat je niet per ongeluk vergist als het ineens gaat stortregenen.

Als extra luxe reikt de zogenaamde ‘butler’ je de gordel aan bij het instappen. Geen gehannes meer met het verrekken van je nek bij het grijpen naar de gordel achter je. De bagageruimte van 420 liter is overigens ook te gek – je hebt zat ruimte voor twee of drie grote koffers of een Netflix-lijk. Ook krijg je er heel handig een skiluikje bij.

Drive

In tegenstelling tot wat zijn uiterlijk doet vermoeden rijd ik qua motorisatie in een instapper van deze Coupé, de CLE 200 AMG Line met 204 pk (150 kW en 320 Nm). Dezelfde tweeliter viercilinder is er ook met 248 pk, dan heet hij CLE 300 4Matic. Ze zijn allemaal voorzien van Mercedes’ EQ Boost mild hybride technologie, die het verbruik en de prestaties verbetert.

Het toverwoord van de CLE is ‘relax’. Bij het wegrijden vullen de mild-hybride systemen het tekort aan vermogen goed aan. De automatische versnellingsbak met negen versnellingen die op elk model aanwezig is, schakelt lekker door en eenmaal op snelheid is de Mercedes erg stil. Ik benadruk daarbij ‘eenmaal op snelheid’, want bij het optrekken kreeg ik toch wat 3-cilinder vibes door het brommende geluid van de motor. 

De CLE is tevens voorzien van Adaptive Dynamic Ride Control dempers van Mercedes, waarbij je kunt kiezen tussen de standen Comfort en Sport. Hoewel mijn favoriete stand in de BMW 4-serie de sportstand is, is dat in de CLE absoluut comfort. De CLE moedigt mij ook niet direct aan om onbesuisd een bochtje te pakken. Hoewel het stuurgevoel wel precies goed is en voldoende weerstand biedt. Alleen al te weten dat het wel kan, geeft mij voldoende vertrouwen. .

Lees ook:  Fiat 600e: dit is wat je moet weten over het elektrische retro model uit de Fiat Fabriek

Het windgeruis is minimaal, mede dankzij zijn slanke silhouet. Voeg daar de intens fijne zetels aan toe en ik mag concluderen dat de CLE met recht gebruikt kan worden als toekomstig kilometervreter.

Value for money

De CLE voegt zich bij een krimpende coupé klasse met weinig concullega’s. Hij is zorgvuldig gepositioneerd tussen veel van zijn rivalen. Hij is bijvoorbeeld groter dan een BMW 4 Serie Coupé. Ook is er net een CLE cabriolet op de markt die het moet opnemen tegen de  Audi A5 Cabriolet. En een heuse AMG, de Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé, met zo’n 499 pk is ook al te koop.

Een Mercedes-Benz CLE 200 Coupé AMG-Line is er vanaf 71.000 euro. Mijn testexemplaar gaat voor zo’n 83.000 euro over de toonbank. Wil je dezelfde motorisering, maar dan met iets meer pk’s, dus de CLE 300 4MATIC Coupé AMG Line, dan is het instapbedrag zo’n € 81.647.

Foto’s Lila Voorkamp

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Je baby vernoemen naar een auto
Autoblog heeft geanalyseerd hoeveel baby's dit jaar zijn vernoemd naar een auto!...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *