BMW 430i: aan gretige blikken geen gebrek

BMW 430i 2020

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Design
9 Comfort
9 Drive
7.5 Value for money
8.4

 

Een kleine poll op onze Instagram laat zien dat de meningen over de nieuwe smoel van de BMW 4 Serie tamelijk uiteenlopen. Om precies te zijn fifty/fifty: love it or hate it. En eerlijk, ik moest ook drie keer met mijn ogen knipperen toen ik neus aan neus met mijn kersverse testauto stond. Wat moest ik hier nu van vinden? Om vervolgens na een week testrijden vastberaden tegen mijn partner te zeggen: “Deze wil ik.”

Design

Want wat mankeerde er aan aan de oude neus? Of waarom is de front van de nieuwe 3 Serie niet in het design meegenomen? Al-le-maal vragen. Ik ben het ook niet gewend van BMW, zo’n heftige shift in design. Het Duitse merk uit München is wat dat betreft altijd vrij conservatief en voorspelbaar geweest. En hoewel ik mezelf zie als een follower van innovatie en design, moest ook ik wennen aan BMW’s nieuwe stijl. En toch, na een week, nee sterker nog, na een dag rijden in deze fantastische wagen heb ik zijn neue nase omarmd. Zeker als je weet dat zijn nieuwe smoel niet helemaal uit de lucht komt vallen; BMW heeft zich met de nieuwe BMW 4 Serie coupé namelijk laten inspireren op de klassieke 328 uit 1936. In 2011 is er zelfs hommage van gemaakt met dito imposante grille. 

BMW 430i 2020

Door zijn atletische uiterlijk, indringende blik, gretige grill, getinte achterlichten, stevige sloffen, frameloze ramen en donkerblauwe kleur straalt onze BMW 4 Serie coupé zelfverzekerdheid uit. Voor sommigen misschien net iets te veel zelfvertrouwen, maar ik houd wel van een beetje arrogantie in design om je te onderscheiden tussen alle eenheidsworsten op de weg.

BMW 430i 2020

Comfort

Hoffelijk is deze patser op wielen ook. Alsof hij me helpt in mijn jas, komt de autogordel net na het instappen automatisch naar mij toegeschoven, erg welkom ook in een coupé waarbij de portieren wel erg breed zijn. De gordelbutler is niet het enige charmante aan de BMW 4 Serie coupé. Erg fijn is ook de ‘head up display’ waarop ik op de voorruit zie welke snelheid ik rijd, wat de maximale toegestane snelheid is, wanneer ik rechts of links moet afslaan en naar welke DAB+ zender ik luister. Met als resultaat dat ik mijn ogen puur  op het wegdek gericht kan houden.

Met een rits aan luxe aan boord, een op de bestuurder gerichte cockpit en overal heerlijke materialen zoals caramel kleurige leder, voelt het allemaal chique vanbinnen. Alle bedieningselementen zitten precies op de juiste plek, binnen handbereik, daar waar ze zouden moeten zijn. Erg fijn ook de verstelbare stoelen voor, inclusief lende-ondersteuning zijn naar mijn wens, voor de ultieme rijpositie. Achterin is het even afzien though, want het is en blijft een coupé. Je spullen in de kofferbak hebben echter niks te klagen. Je moet alleen even een duikvlucht in je kofferbak nemen om je gear vanachter uit de kofferbak te pakken. De achterbank kun je overigens neerklappen tot hij bijna vlak is. En camerabeelden met onder meer bird-eye view helpen mij de BMW krasvrij in te parkeren.

Standaard is er de BMW Live Cockpit Plus met het welbekende iDrive bedieningssysteem. Aangevuld met een kraakhelder 8,8” control display en allerlei manieren om deze aan te sturen of te bedienen. Dat bedienen doe ik met mijn vingers via een touchscreen, draaiend aan een controller naast mij of met behulp van Gesture Control gebarenbediening (deze laatste feature stelt je geduld wel op de proef). Ook geniet ik maximaal van het superstrakke premium geluidssysteem van Harman Kardon in de BMW. 

Lees ook:  PEUGEOT E-3008 (2024): met deze EV tik je straks de 700 km range wél aan
BMW 430i 2020

Drive

De twee turbomotoren van de 4 Serie Coupe bieden meer dan genoeg pit voor een pittige rit, en de automaat met acht versnellingen schakelt mij met zelfvertrouwen ongemerkt naar te hoge snelheden. De 430i die ik test, wordt aangedreven door de 248pk sterke 2,0-liter viercilindermotor met turbocompressor. Hij hangt gretig – soms iets te –  aan het gas, alsof hij net een blikje Red Bull achterover heeft getikt. Een sprint van nul naar 100 km/u in een kleine 5,0 seconden is appeltje eitje. Hij loopt uiteraard soepel en geeft een gedempt geluid, dat past bij het sportieve uiterlijk van de coupé. Het onderstel vind ik echt subliem. Sportief en comfortabel. Als een strijkijzer glijdt hij over het asfalt. Stuiteren en deinen komt niet voor in zijn woordenboek. Hij stuurt intuïtief en lekker direct, zoals het hoort bij een BMW, met een pinkje als het nodig is.

BMW 430i 2020

Value for money

De aantrekkingskracht van deze 430i hield niet alleen mij, maar ook menig mede-bestuurder op de Nederlandse autobahn in zijn en haar greep. Thumbs up vooral. Maar wat kost al deze aandacht? Een standaard BMW 420i coupé (184 pk) is er rond de prijs van 52.000 euro. De totaalprijs van mijn testauto was echter ruim 86.000 euro. Ik reed dan ook ‘pretpakket-auto’ met dikke motor (258 pk) inclusief High Executive Pakket en nog een heleboel aanvullende pakketten die het rijden heel veilig en heel luxe maken. Een dikke Duitser dus. Iets meer waar voor je geld, als je een coupé net iets te onhandig en te krap vindt, is de 4 Serie Gran Coupé met 4 deuren, echter nog niet in deze nieuwe stijl verkrijgbaar. De cabrioversie mét nieuwe neus is er daarentegen weer wel!

Foto header: Bart Voorkamp

Lees ook:  Mazda MX-30 e-skyactiv R-EV: Mazda’s antwoord op range anxiety

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Mercedes-Benz A 250 e Business AMG Limited: Stijlvol en zakelijk stekkeren
De A-Klasse is volgens Mercedes-Benz een auto voor een nieuwe generatie. Daar...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *