2026 nieuwe bZ4X: Toyota’s elektrische groeispurt

Toyota bZ4X
Nieuwe Toyota bZ4X: meer range, meer comfort en eindelijk dat echte Toyota-EV-gevoel. In deze rijtest bekijken we wat de tweede generatie écht anders doet.

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Looks
9 Drive
8 Comfort
8 Value for money
8.1

Je zou het bijna vergeten, maar Toyota’s eerste volledig elektrische auto is pas in 2022 gelanceerd. De bZ4X, die op papier alles had om Toyota’s reputatie op betrouwbaarheid door te trekken naar de EV-wereld, kreeg alleen… niet het applaus dat Toyota gewend is. Te weinig range, te veel twijfels over efficiëntie, en een typeaanduiding die voelt alsof je een captcha-test moet invullen. Toch is hij bezig aan een stille comeback. Want Toyota, verstandig en altijd zorgvuldig, hééft geluisterd naar haar klanten.

Dus stond ik daar met mijn video-editor in het uitgestrekte reservaat van Sotogrande (lees: het Palm Springs van Spanje), met de nieuwe Toyota bZ4X. Niet de vernieuwde, geen facelift, nee: écht een nieuwe auto. De upgrades zijn zó ingrijpend dat Toyota het zonder blikken of blozen durft te zeggen. Met subtiele designupdates en serieuze techniek onderhuids krijgt de bZ4X een tweede kans. En dit keer lijkt het te gaan lukken.

Wij reden de FWD-versie (zakelijk waarschijnlijk de populairste in ons land), maar Toyota biedt ook een AWD-variant aan.

Looks

Witte Spaanse dorpjes en de nieuwe bZ4X: een mooiere combinatie dan je vooraf zou denken. De zon doet zijn lijnen stralen, en eerlijk is eerlijk, deze Japanner komt hier beter tot zijn recht dan in ons grijze Nederland.

De voorkant is opnieuw ontworpen: slankere koplampen, optisch verbreed door een centrale lichtbalk, geven de bZ4X een moderne, kenmerkende Toyota-hammerhead-look. Het resultaat? Een tevreden, bijna vriendelijke blik, zonder dat je achterliggers direct worden verblind.

De wielkasten zijn nu afgewerkt in glanzend zwart, wat hem een chique, bijna premium uitstraling geeft. De nieuwe 18- en 20-inch lichtmetalen velgen maken het geheel af, aerodynamisch én elegant. En over aerodynamica gesproken: Toyota heeft daar flink aan gesleuteld. Een grotere, vlakkere onderzijde, subtiel aangepaste spatbordlijsten en een hertekende ducktail-spoiler zorgen voor minder windgeruis en meer stabiliteit.

De naam blijft een dingetje. Op de persreis mocht ik ’m niet op z’n Engels uitspreken, gewoon “bee-zet-vier-iks”. Toch voelt het alsof je bij een online captcha moet bewijzen dat je geen robot bent. Maar hé, het is wél een perfecte ijsbreker bij de koffieautomaat.

Drive

Onderhuids is waar de grootste sprong zit. Je merkt dat Toyota de EV-techniek inmiddels goed in de vingers heeft.

De FWD-bZ4X is leverbaar met twee batterijen:

  • 57,7 kWh of 73,1 kWh, goed voor respectievelijk164 pk (123 kW) of 224 pk (165 kW).

De grootste batterij is in capaciteit gegroeid (niet in formaat), door simpelweg meer modules in dezelfde ruimte te proppen. Resultaat:

  • 569 km WLTP-range
  • Realistisch in dagelijks gebruik:450–470 km
Lees ook:  Van de melkboer of een meesterzet? De Mazda 6e wil meer dan volgen

Dat is een enorme stap vooruit ten opzichte van de vorige generatie, zeker in winterse omstandigheden. De acceleratie is niet van het type “warp speed”, maar wél vlot, beheerst en bijzonder prettig. Hij voelt, ook bij stevig remmen, lichtvoetiger dan zijn 2.000+ kilo doen vermoeden.

AWD-versie

Dan de AWD, met Subaru-sausje én modderpretgarantie:

  • 343 pk (252 kW)
  • 0–100 in 5,1 s

De krachtverdeling is hier het indrukwekkendst. Subaru leverde X-Mode, waardoor de bZ4X over grindpaden, steile stukken en los terrein rolt alsof het een Forester is die met plezier de berg afhuppelt. Maar: je levert zo’n 100 km range in en de prijs stijgt aanzienlijk. Voor Nederland? De FWD is meer dan genoeg.

De FWD-bZ4X heeft een stevig, maar comfortabel onderstel. Op strakke wegen voelt hij fantastisch: weinig body roll, voorspelbaar bochtenwerk en een fijne, directe stuurafstemming (niet dat gummy-achtige EV-gevoel). Op drempels, waarvan er plenty zijn in het reservaat van Sotogrande, merk je dat de demping soepel genoeg is voor een auto in dit segment.

Dankzij extra geluidsisolatie en soundproof glas rijdt de bZ4X zó stil, dat ik soms vergat dat ik niet in een Lexus zat. De warmtepomp (standaard) werkt efficiënt en fluisterstil. Laden gaat tot 150 kW DC en 22 kW AC (22 kW optioneel op de Executive).

Waarom geen V2L en V2G?

Toyota blijft op EV-gebied de keurige leerling die zijn huiswerk drie keer controleert voordat hij het inlevert. Vraag je waarom de bZ4X nog geen V2L of V2G heeft, dan hoor je een conservatief, maar eerlijk, antwoord: eerst data, dan pas doen. Toyota wil precies weten wat het met de levensduur en kwaliteit van de batterij doet en hoe vaak Europeanen dit soort functies écht gebruiken. Pas bij volledige zekerheid durven ze het te introduceren.

Geen wilde sprongen dus, stap voor stap. En eerlijk? Dat past eigenlijk ook wel bij Toyota. Liever zeker weten dan teleurstellen.

Comfort

Toyota heeft hem op precies de juiste punten opgefrist, alles voelt logisch en lekker bij de tijd. Het dashboard is plat en breed, met een nieuwe 14-inch infotainmentdisplay. De graphics zijn fris en de menu’s werken prima (en de aan/uitknop van de snelheidspieper is snel gevonden!), hoewel sommige submenu’s nog altijd die typische Toyota-diepte hebben waar je even doorheen moet. Gelukkig: direct vindbare knoppen voor klimaat en volume.

De digitale cockpit, hooggeplaatst aan de basis van de voorruit, oogt strak maar biedt weinig mogelijkheden om ‘m naar je hand te zetten. Wél bijzonder: een live Toyota battery health indicator. Net als bij je smartphone zie je in één oogopslag hoe je batterij er écht aan toe is. Overigens bestaan er ook externe meettools om dit te controleren, en die kunnen soms andere waardes laten zien… maar hé, het geeft je in elk geval een idee van de conditie van je accu.

Lees ook:  Leaf it to Nissan, de comeback van een pionier

De zetels zijn royaal gevuld en waanzinnig comfortabel. Na een ochtend rijden merkte ik dat ze langzaam ‘inzitten’ en dan worden ze heerlijk. De zitpositie is goed; hoog genoeg voor overzicht. Standaard zit er fijne stoel- én stuurverwarming op de Toyota bZ4X. Achterin is de ruimte erg goed. Beenruimte waar zelfs menig concurrent jaloers van wordt. Hoofdruimte is wat beperkter, maar tot 1,80m zit je prima.

Een paar bijzonderheden blijven:

  • Géén handschoenenvak, maar een infrarood zone voor warme benen!
  • Alle opbergruimte vind je in het middenconsole
  • Twee draadloze laders die bij enthousiaste acceleratie onder je stoel kunnen verdwijnen

Met 452 liter is de kofferbak kleiner dan je zou verwachten van een auto in dit segment. Zeker vergeleken met concurrenten zoals de Ioniq 5 en Model Y voelt het minder ruim. En niet geheel onbelangrijk voor de caravantrekkers onder ons. De AWD bz4X kan zo’n 1500 kg trekken, en de FWD 750 kg.

Value for money

De nieuwe Toyota bZ4X begint in Nederland bij €39.995. En voor een EV van dit formaat, met deze afwerking, deze range en die Toyota-batterijgarantie, is dat niet gek. Wat je krijgt is niet alleen een auto, maar ook:

  • Restwaardegeluk: een onbezorgde 10 jaar / 1.000.000 km batterijgarantie tot 70% van de accu (bij dealeronderhoud).
  • Gratis EV-coaching, iets wat eigenlijk elke EV-rijder zou moeten krijgen.

De FWD-versie is de sweet spot: veel range, uitstekende efficiency en een zeer prettige, bijna Lexus-achtige, rijervaring. De AWD is er voor de werkpaarden, maar is prijziger én gulziger.

Is het de investering waard? Ja, vooral omdat deze bZ4X voelt als de auto die hij vanaf het begin had moeten zijn.

Voor zakelijke rijders is er de bZ4X Active Limited Edition, met een operational leaseprijs vanaf €597 per maand.

PS. Als je deze EV net iets te klein vindt (het kan), dan moet je even wachten tot april 2026, want dan is er ook een Touring versie van beschikbaar.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Mercedes-Benz CLE Coupé: Keeping it classy
Mercedes-Benz is koning(in) in het maken van verleidelijk luxe coupés. De CLE...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *