Fiat 500, Mini, DS3, A1. Het is een komen – en nog niet gaan – in de wereld van compacte eigenzinnige stadsvriendjes. De strijd om wie het mooiste meisje of jongetje van de klas is, is nog niet gestreden. Adam is nieuw en heeft alle stijlelementen van zijn concurrenten in zich. Een late verschijning vinden velen. Of is Opel ADAM gewoon Fashionably Late?
Adam is laat, omdat Opel gewoon nog even werd opgehouden door andere belangrijke zaken. Namelijk; het vullen van de extreem grote inloopkast voor Adam. Deze stadse metroman telt namelijk twaalf on-Opelse body kleuren. Daarbij zijn de Duitse filmfreaks bij Opel helemaal los gegaan op de namen als “I’ll be Black”, “Papa don’t Peach”, “Purple Fiction” en “James Blonde”. Stukje Duitse humor. Ook hangen er in de kledingkast van Adam drie verschillende dak tinten, eenendertig verschillende wielontwerpen waarvan zes verschillende wiel- en grill kleuren, vier basis interieurkleuren, vijftien verschillende stoeldesigns en wel negentien interieurdecors. Dit laatste mét de geinigste gimmick ever, een plafond waarover tot dusver alleen Rolls Royce beschikte: een sterrenhemel! Zie je het al voor je? Barry White galmt sensueel uit de Infinty boxjes, glaasje Duitse rode wijn, rugleuning van de bestuurdersstoel omlaag, benen in nek… Met zoveel keuzes aan stijlen, kleuren, hemels sloffen en niet te vergeten interieurpanelen ben je toch zeker een dag of wat zoet met het uitzoeken van jouw Adam. Om het je enigszins gemakkelijk te maken heeft Opel op poëtische wijze alvast drie outfits voor je uitgezocht:
1) Opel ADAM Jam (de altijd goed zittende jeans);
2) Opel ADAM Glam (de little black dress die iedere vrouw in haar kast moet hebben);
3) Opel ADAM Slam (de vette sneaker die je het liefst elke dag aantrekt maar bij geen enkel outfit past).
Door het welbekende zwevende dakdesign en zijn ronde atletische dijen doet de Adam Slam al snel denken aan een kleine Olympische Sporter. Zelfs de niet sportieve rijder zal in de Slam het gevoel hebben te rijden in een sportschool. En mocht je je Sporty Spice-interieur zat zijn en de binnenkant een meer sophisticated look willen geven, verwissel je gewoon een paar paneeltjes, de kleur van je autosleutel en het hoesje van je binnenspiegel, et voila. Je voelt je weer classy van binnen. Helaas, de buitenkant verandert nog niet als een kameleon met je emotie mee, het blijft een man.
Opel ADAM is city proof. Hij rijdt beter en stiller dan een Ford Ka of een Fiat 500 (is ook een stuk duurder dan een Ka) maar minder smooth dan een Citroen DS3 of een Mini (kost ook een stukje minder dan een DS3). Ik reed in de 1.4 litermotor met een gretige lust voor rijden. Een gezellig, vrolijk autootje voor behendigheidsritjes over de drukke straten van de stad en het maken van onverwachte bochten. Vergeet niet de elektrische stuurbekrachtiging in ‘City Mode’ aan te zetten voor vederlicht bochtwerk. Klinkertjes op de straat: no sweat, je beugel valt er niet uit. Adam houdt de boel stabiel. Ook de snelwegen rondom chaotisch Lissabon maken Adam niet bang. Doordat hij bijna 90 pk heeft komt hij lekker mee in het verkeer zonder als een suf jongetje over te komen. En een plotselinge stop doet hij goed gedoseerd zonder te eindigen met het Opel logo in je smoel. Dat zou niet erg Glam zijn. Mede door de hoge zit geen dode hoek te vinden in deze kleine Duitser en toch krijg je er een dode-hoek-spotdetectie bij van Opel.
Adam communiceert met jou via IntelliLink, zijn eigen ontworpen infotainmentsysteem (als optie verkrijgbaar), te bereiken met je Android smartphone of Iphone 4, 4s en 5. Met navigatie-app BringGo en de app voor radiopodcasts Stitcher. Maar ook een fotogalerie waarop je je vakantiepica’s op kan tonen. Daarnaast kun je met dit systeem handsfree telefoneren en je persoonlijke playlist op je smartphone afluisteren. En dat alles zie je terug op een 7” LCD kleuren touchscreen. Het navigatiescherm is tamelijk intuïtief zonder veel poespas of knopjes. Het schermpje mag echter wel wat hoger geplaatst worden in het dashboard en de letters en cijfers op beeld wat groter voor een beter zicht; mocht de Opel in de toekomst nog met de Adam in druk twee uitkomen.
Opel ADAM is een compacte jongeman. Niet voor de allergrootsten der aarde bedoeld. In lengte dan. Goliaths kunnen er prima in vertoeven maar passagiers achterin kun je dan alleen horizontaal en liggend vervoeren. En het liefst één persoon tegelijk natuurlijk. Vergelijk dit mannetje qua ruimte met de Fiat 500. Voldoende, maar het houdt niet over. Adam heeft echter wel meer praktische opbergvakjes dan de 500. De bagageruimte biedt voldoende voor twee easyJet koffertjes.
Dit autootje kan in het segment van compacte eigenaardige en trendy stadsautootjes nog weleens een hit worden in 2013. Wat mij echter zorgen baart is hoe de doorsnee Opel-verkoper dit funky karretje met ontelbare keuzes in styling aan de man of vrouw gaat brengen. De reguliere Opel-verkoper heeft namelijk niet het stijlgevoel van Maik de Boer. Eerder dat van Jan de Hoop. En de reguliere Opel-koper kleed zich niet als Quinty Trustful. Maar eerder als Loretta Schrijver…
Een pocket rocket met de hoofdletter I van individualiteit? De kans dat een ander de liefde bedrijft met dezelfde Adam is bijna nihil. De ideale Adam bedenk je namelijk zelf. Of je nu wel of geen gevoel voor mode of stijl hebt, jij kleedt hem aan. Geen relatiedip met Opel ADAM. Dé man die je voor aanvang van een relatie compleet naar eigen wens mag en kan stylen, zowel innerlijk als uiterlijk. En je mag hem daarna zelfs nóg een beetje veranderen! Hoe cool is dat…
Signature song
“I could be brown,
I could be blue
I could be violet sky
I could be hurtful,
I could be purple
I could be anything you like”
Mika, Grace Kelly
Nice to know: Dit is het eerste stadsautootje van Opel ontworpen én geproduceerd in Duitsland. De Opel ADAM is daarnaast het eerste Opel-model dat niet eindigt met de letter ‘A’ op het eind. Hij is bijna 3,7 meter lang en 1,72 m in de breedte. Dat maakt hem iets langer dan de VW Up en breder dan een Mini. Je kunt kiezen uit drie benzinemotoren: één 1,2-liter met 69 pk en twee 1,4-liter motoren met 86 pk en een met 99 pk. Het meest degelijk instapmodel van de Opel ADAM schaf je aan vanaf €12.495. Zodra je bij Opel met de Adam gaat rijmen ben je een stukje meer geld kwijt, eigenlijk de prijs die je uiteindelijk ook betaald voor een Fiat 500. De Jam, Glam of Slam is er vanaf €15.695. Voor de jongetjes: een wilde OPC-uitvoering is in de maak.
Nieuwsgierig naar de sterrenhemel en meer foto’s van Opel’s nieuwste telg? Ga naar Facebook FemmeFrontaal.