ŠKODA Scala: voor als geld je lief is…

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Flirt factor
8 Drive
9 Comfort
7 High heels proof
8 Value for money
7.8

En het oog ook wat wil! Ik reisde via het Duitse München met een propellervliegtuig naar het Kroatische Split om de gloednieuwe telg van ŠKODA te testen, de Scala!

Flirt factor

Eenmaal aangekomen in Split staat de ŠKODA Scala mij al aan te glimmen. De Scala is de catch van ŠKODA die het stokje overneemt van de Rapid Spaceback. Ik moet even in mijn geheugen graven om mij die weer te herinneren. Hopelijk blijft deze Scala mij beter bij! De Scala is zeker vijf centimeter langer dan de Rapid Spaceback en eigenlijk in bijna niets meer te vergelijken met de oude hatch. De Scala is het eerste model van ŠKODA dat gebruik maakt van het A0 MQB-platform – waar ook de Audi A1 en Volkswagen Golf gebruik van maken – waardoor de combinatie mogelijk is van compacte afmetingen. En wellicht is de sjansfactor van een A1 of Golf wat hoger dan van de nieuwe Scala, maar ik moet zeggen: dat scheelt niet veel meer! Bovendien houd je met een Scala de centen in je portemonnee, waar je weer een leuke outfit van kan kopen om mee te sjansen op een zonnig terras, in Split bijvoorbeeld (knipoog).

Drive

Helaas wil die zon, wanneer ik voet op vaste grond zet in Kroatië, nog niet echt door de wolken prikken. Hollands weer in Oost-Europa. Gelukkig zit ik droog en comfortabel en mag ik de 1.5l met 150 pk aan de tand voelen. Ik reed in de uitvoering met een zeventrapsautomaat. De auto rijdt goed en is zeer zuinig. Het valt me verder op dat hij erg stil is en met zelfvertrouwen op de weg ligt. Het stuurgedrag mocht wat mij betreft iets directer en krachtiger. Nu zit er nog tamelijk veel speling in. Voor de Nederlandse markt test ik ook de meest christelijke motor van de nieuwe ŠKODA Scala, de 1.0l met 115 pk. Voor zo’n compacte motor ervoer ik hem als buitengoed goed. Hij heeft meer dan voldoende vermogen om rap mee door het verkeer te komen. Het belangrijkste verschil met de eerste testauto is natuurlijk het motorgeluid dat je ervaart als je rijdt. Maar dat is dan ook het enige.

En safety first, ook bij ŠKODA. De Scala biedt mij de nieuwste veiligheidsgadgets aan boord, zoals adaptieve cruise control, lane assist, dodehoekwaarschuwing en een parkeerassistentie. Daarvoor hoef je dus niet perse een Volkswagen aan te schaffen!

Comfort

Bij het instappen voelde ik gelijk hoe spacious de Scala werkelijk is. Oké, ik ben niet de grootste autotester – nog net geen 1,70m – maar ook lange bestuurders van rond de 1,90m kunnen volgens mij prima zitten. De bestuurdersstoel en het stuurwiel kunnen van standje ‘onderuitgezakt’ naar standje ‘dicht op het stuur’ ingesteld worden.

Ook je medereizigers op de achterbank hebben vooralsnog niks te klagen in de Scala. Twee kinderen met twee laptops kunnen hier prima een dagje in vertoeven, mocht je plannen hebben om met de auto te gaan roadtrippen door Europa. Die kofferbak biedt genoeg ruimte voor een bulk aan souvenirs uit Duitsland, Italië of Kroatië. Je kunt er maar liefst 467 liter in kwijt. Dus ja, die opblaaskrokodil gaat mee!

Bij comfort hoort nu ook een goed werkend Apple CarPlay systeem waarmee je kan navigeren en je eigen Spotify kan beluisteren. In de ŠKODA Scala connect je je iPhone met een USB-c aansluiting overigens, dus wel even een tussenkabeltje kopen, mocht je nog niet zo’n hippe iPhone hebben.

High heels proof

Ik rijd zelf bijna niet met hoge hakken aan, maar wat ik wel weet is dat als je toch met pumps aan rijdt een staand gaspedaal de voorkeur heeft. In de Scala is gekozen voor een hangend gaspedaal, niet de meest ergonomische keuze voor de vrouwen die graag met hakken rijden. Wel zijn de pedalen ruw van structuur, waardoor je schoen er niet snel afglijd. Zeker een pluspunt!

Lees ook:  Lexus UX 300h: "Zo’n auto waarbij je uitgerust op je bestemming aankomt” 

Value for money

ŠKODA is al jaren het merk als je kiest voor waar voor je geld. Je krijgt simpelweg gewoon veel auto voor je geld. Met een degelijke kwaliteit. Maar ook bij ŠKODA gaan de prijzen omhoog zodra je jezelf net wat meer luxe en veiligheid gunt. De volgende Scala uitvoeringen zet ŠKODA in de markt:
– Active uitvoering: met standaard led dagrijverlichting, dimlichten , airco, lichtsensor, e-call, multicollision brake en elektronisch sperdifferentieel.
– De Ambition vult dit aan met cruise control, bluetooth aansluiting, 16 inch lichtmetalen velgen, lederen zetels en smart link connectie.
– De Style vult dit vervolegns weer aan met stoffen/ suede bekleding én een gekoeld handschoenkastje voor koele drankjes.
– Tot slot is er de Sport Business versie die accentueert alle sportieve accenten van de auto met onder meer een sportstuur, lichtmetalen pedalen en getinte ramen.

Rijklaar is hij er vanaf €21.990 euro en dit loopt op tot ongeveer €30.000 euro. Levering van deze complete hatchback start in mei 2019!

Comments

comments

More from Rianne Bergman
Nissan Juke: het blijft een markante verschijning
Met een ‘Hollands’ wolkendek boven mijn hoofd mag ik in het normaal...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *