Mercedes-Benz EQC: Energizing

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Flirt factor
9 Drive
9 Comfort
9 High heels proof
8 Value for money
8.6

De komende jaren volgt er een explosie van nieuwe elektrische auto’s. En ook van Mercedes-Benz kunnen we veel gaan verwachten in dit segment. Startend met de volledig elektrische Mercedes-Benz EQC. Een SUV met een range van 417 km en 408 pk. Een indrukwekkende auto. Ik testte de allereerste 100% elektrische auto van het Duitse merk in het land van Tesla: Noorwegen.

Flirt factor

Alle nieuwgebouwde, volledig elektrische auto’s van Mercedes krijgen het labeltje ‘EQ’ mee. De C staat in dit geval dus voor een Crossover/SUV. Als Mercedes-kenner zie je direct de ‘normale’ GLC <> terug in de elektrische SUV. Ook niet gek als je bedenkt dat de EQC op hetzelfde platform is gebouwd en de succesvolle uiterlijke kenmerken van de GLC heeft meegekregen.

Persoonlijk vind ik het een verademing dat de EQC oogt als een normale SUV. Eentje gehuld in een nog strakker maatpak, zonder kreukels. Op zijn imposante neus na – want daar kunnen we over twisten- kloppen de proporties van de nieuwe EQC precies: gladgestreken en ondanks zijn omvang tamelijk ingetogen. Er zijn natuurlijk enkele belangrijke verschillen. Aan de voorkant is er een grotendeels afgesloten grille geflankeerd door blauw getinte LED-koplampen. Blauw is het nieuwe ‘groen’, zeg maar. Houd hem ingetogen of trek hem juist een sportoutfit op maat aan: een AMG look met extra sportieve grill.

Comfort

Binnenin is de EQC een en al Mercedes-Benz. Het interieur is kwalitatief en aan luxe aan boord ontbreekt het me aan niets. Digitaal is daarnaast wat de klok slaat. Voor mijn neus in de voorruit geprojecteerd, lees ik de snelheid die ik rijd en welke kant ik op moet om bij de eerste koffiestop te komen. Ook het klokkenspel voor mij is digitaal en naast mij in het midden glimt een groot beeldscherm met een touchscreen waar ik de navigatie en media mee kan bedienen. Maar bedienen doe ik natuurlijk niet in een Mercedes. Ook met de EQC kan ik onderweg lekker kletsen. Er is ook een ‘EQ’ -scherm met alles wat je wil weten over jouw elektrische verbruik.

Ook in de EQC kan ik haar van alles vragen voor mij te doen: “Hé Mercedes, ik wil naar huis of wil je mijn stoelverwarming iets hoger zetten?”. Eenmaal uit gebabbeld met de EQC, grijp ik terug op alle functies die ik via het stuurwiel kan bedienen. Het is overigens een zelflerend multimediasysteem (MBUX), naar gelang je eigen wensen en ervaringen leert het systeem je beter kennen en wordt het systeem steeds intuïtiever. Dat doet ze doordat ze ook jouw patronen en bewegingen herkent.

Om je ook veilig van a naar b te brengen, zie je in de EQC zo’n beetje alle veiligheidsgadgets terug uit de laatst geïntroduceerde Mercedessen, zoals semiautonoom rijden. Hiervoor scant deze beschermengel de gehele verkeerssituatie: met verbeterde camera- en radarsystemen kan het systeem tot 500 meter vooruitkijken (zelfs onder de auto!), 40 meter opzij en 80 meter naar achteren. De actieve afstandsassistent DISTRONIC helpt de bestuurder met kaartgebaseerde ondersteuning in een hele hoop situaties en past waar nodig de snelheid anticiperend aan op bochten, kruisingen en rotondes. Daarbij heeft de actieve stuurassistent ook nieuwe functies gekregen, namelijk een intuïtief werkende actieve rijbaanwisselingassistent en een actieve noodstopassistent .

Drive

Normaliter test ik op een persreis verschillende motoren. Hier blijft het bij één! Alles bij elkaar opgeteld – hij beschikt over twee elektromotoren – beschikt de EQC over 408 pk (300kW), waarbij de koppel een applausje verdient: 760Nm. Dat is lekker hoor! En misselijkmakend als je ernaast zit als bijrijder. Met flippers achter het stuur kan ik de mate van regeneratief remmen van de EQC aanpassen. In de laagste stand voelt het alsof ik rem en gas geef zoals in een normale auto en in de hoogste stand rem ik alleen af op het gaspedaal. Maar het lekkerst en het meest praktisch qua energie verbruik is de automatische regeneratiemodus. Op basis van je navigatie en het verkeer om je heen dat hij detecteert via radargegevens, laat hij automatisch gas los of niet. Het klinkt misschien allemaal wat ingewikkeld, maar ik zweer het je, het is tamelijk intuïtief. En ondanks zijn hoge gewicht (hoogste in zijn klasse) stuurt hij sportief, direct en voelt het alsof je in een normale Mercedes SUV over de snelweg rijdt. Alleen dan nog geruislozer. In dit geval de autowegen van Noorwegen en in het centrum van Oslo, waar je overigens met een elektrische auto gebruik mag maken van de bus- en trambaan!

Lees ook:  Renault 5 E-Tech Electric: de retrocar die je wél wilt hebben

Hij warpt je verder van 0 naar 100 in nog geen vijf seconden en heeft accupakket van 80kWh met een range van 417 km (WLTP). In de zomer haal je dat misschien, in de winter wordt het wat lastiger. Mercedes biedt voor thuisladers een speciale wallbox aan, waarmee je drie keer sneller laadt dan via een normaal stopcontact. Houdt dan rekening met 11 uur laden. Bij snellaadstations is dat 40 minuten.

Mercedes-Benz doet er daarnaast alles aan om de angst ‘help-haal-ik-mijn-bestemming-wel’ te minimaliseren. Tijdens het plannen van je reis kun je bijvoorbeeld een minimale accuniveau instellen en dan houdt hij in de navigatie en in je route rekening met voldoende laadstops totdat je je eindbestemming hebt gehaald.

High heels proof

Ook ‘mijn’ Mercedes-Benz EQC had een staand pedaal, dus die hoge hakken kunnen gewoon aanblijven wanneer je van afspraak naar afspraak scheurt in mister handsome!

Value for money

Mercedes mikt met de EQC op de zakelijke rijder die wel wat bijtelling kan missen in de maand. De aanschafwaarde is iets meer dan 80K. Het maandelijkse bruto leasetarief komt ongeveer neer op 999 euro per maand. Dat zijn Tesla Model S, Jaguar I-Pace, Audi E-tron prijzen. De standaarduitrusting is echter tamelijk compleet met een lekker geluidssysteem van Burmeister, glazen schuifdak, draadloos opladen van de smartphone en allerlei andere hippe veiligheidsgadgets.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Honda Civic TYPE-R: Party animal
Whoohoo! Mag ik nog een rondje?! Na vijf razendsnelle rondjes op een...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *