BMW Z4 Roadster M40i: Topless topper

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt factor
9 Drive
8.5 Comfort
9 High Heels proof
8.5 Value for money
8.8

De BMW Z4 kon natuurlijk niet achterblijven nadat wij zijn brother from another mother – de Supra – al aan de FemmeFrontaal Awesomeness test hebben onderworpen. In een van de laatste zonnige weekenden van september testte ik de ultieme cabrio van BMW, inclusief geroffel en gegorgel.

Looks

Op de Supra kregen we geregeld de reactie: “Goh, wat een leuke Z4”. Dat slaat natuurlijk op het feit dat de Supra het resultaat is van een – zeer goed gelukte – samenwerking tussen Toyota en BMW. Waar ze dezelfde genen delen, is dat totaal niet terug te zien in hun uiterlijk. Wat dat betreft verschillen ze als dag en nacht. De Z4 draagt namelijk met trots zijn BMW embleem op de neus en dat is ook in al zijn gelaatstrekken terug te zien. Wel trekt het design van de Z4 voor het eerst een compleet eigen koers. Zijn LED-koplampen zijn duidelijk anders en ook de grille is – in vergelijking met de nieuwe 1 en 3 serie – nog subtiel en smal. Om zijn San Francisco rode lak kan je niet heen en dat geldt ook voor zijn 19 inch wielen met bi-colour velgen in jet black.

BMW Z4

Aan de ene kant is de Z4 onmiskenbaar BMW en aan de andere kant deed hij me de hele tijd ergens aan denken, maar ik kon maar niet plaatsen aan wat. Tot iemand ‘Fiat 124 Spider’ liet vallen en daarmee mijn puzzelstukjes in elkaar vielen. De botox-achtige neus doet mij zo heel af en toe denken aan – de veel kleinere – cabrio van Fiat. Sorry als ik hier iemand mee beledig. Over de kont valt echter niet te discussiëren. Dit brede coupé-achterwerk is een kleinere variant van de machtige 8 serie en man, wat staat dat hem goed. Omdat wij een Z4 M40i mee hadden, hangen er ook nog eens een paar dikke uitlaten onder wat de achterkant alleen nog maar mooier maakt. Ook het feit dat het een cabrio is, maakt het een opvallend geheel. Persoonlijk houd ik meer van een coupé, maar toch gaat niets boven een weekendje cabrio-rijden. In tien seconden is het dak eraf. Dit kan tot 50 km/u. Topless steelt deze Z4 trouwens al helemaal de show, zeker wanneer hij in sportstand staat en zijn entree maakt met een hoop geklap uit de uitlaat.

Lees ook:  MINI Countryman Electric: Een Antidote Tegen Saaie SUV's
BMW Z4

Van binnen is de BMW Z4 net zo stijlvol als van buiten. Een paar mooie lederen M sportstoelen vullen de cockpit en subtiele M-striping siert de veiligheidsgordels. Een niet te groot en niet te klein touchscreen met een zwart lak omlijsting glimt mij tegemoet en ik wil aan alle knopjes tegelijk zitten. Mat chroom, zwart lak en leder spelen de hoofdrol in dit interieur. Er is geen analoog scherm of knopje te vinden. Met woorden als luxe, praktisch en modern omschrijf je dit interieur naar mijn idee het beste.

Drive

Deze M40i uitvoering van de Z4 is geen geruisloos type. Zet hem in de sportstand en de uitlaten vullen zich met het typische M-gegorgel van BMW. Zo asociaal, maar zó lekker. Even een goede dot gas door een tunneltje en een eargasm – in de vorm van een goede knal – verzekerd. Hoe verslavend dat gegorgel en geknal ook is, in de sportstand blijft hij wel enorm hoog in de toeren hangen, wat een beetje ten kosten van het comfort gaat. Ga je dus een flink stuk rijden, zet hem dan op de snelweg lekker in de comfort stand. Daarmee past het adaptieve M onderstel zich ook gelijk aan en wordt de vering iets ‘zachter’. Tevens zorgt de comfort-stand er ook voor dat je iets minder BMW-like gaat rijden. In de sportstand sprint deze BMW Z4 namelijk van 0 naar 100 in zo’n 4,5e seconden en dat is iets wat je keer op keer weer wilt uitproberen. Onder de motorkap van deze achterwielaangedreven cabrio ligt een 3.0-liter zes-in-lijn die 340 pk sterk is. Onder het genot van een naadloze 8-trapsautomaat ben je zo aan het solliciteren naar een maandje zonder rijbewijs. 😉

BMW Z4

Comfort

Cabrio rijden kan heerlijk zijn, maar in sommige cabrio’s waai je letterlijk uit je hemd als je ook maar iets harder rijdt dan 50 km/u. Nu is deze Z4 ook nog eens een M40i, waar je dus simpelweg niet langzaam mee kan rijden. Is deze cabrio dan nog wel comfortabel? Ik heb in een paar dagen tijd ongeveer elk soort cabrio weer getrotseerd. Van 24 graden met volle zon op mijn smoel, tot een gure ochtend waarbij de stoelverwarming onmisbaar was. Er is geen enkel moment geweest dat ik dacht: nou, nu moet het dakje er toch écht weer op. Nee, het liefst rijd ik altijd topless. Dat voelt namelijk als vakantie. Af en toe schakelde ik mijn stoel- en stuurverwarming in (aanrader!) en zette ik de verwarming wat hoger. Maar qua wind en geluid is het ook bij 140 km/u prima te doen. Voor de langharigen onder ons: wel je haar vast doen. Cabrio-haar is een fenomeen waar je liever geen kennis mee wilt maken, zeker niet als je daarna een belangrijke afspraak hebt…

Lees ook:  Een assorti van Peugeots onder de Spaanse zon: de Peugeot e-308, Peugeot e-208 én Peugeot E-3008

De sportstoelen zitten goed. Ik houd van BMW stoelen omdat zij ook rekening houden met wat langere benen. Het zitvlak kan je namelijk uitschuiven, tot onder je knieholten en dat maakt een autoritje écht comfortabeler. Het infotainmentsysteem werkt snel en intuïtief. Je volgende bestemming kan je via spraakbediening invoeren of je kunt schrijven op het touchpad. Wanneer je eenmaal je bestemming hebt doorgegeven, helpt de head up display je verder. In het donker worden de spiegels automatisch gedimd, waardoor je niet verblind wordt door andermans koplampen. Om het zo veilig mogelijk te houden is de BMW Z4 ook uitgerust met een aantal veiligheidssystemen zoals Driving Assistent, Parking Assistent, Active Cruise Control met Stop&Go functie, Active Guard: botswaarschuwing met city-remfunctie en actieve voetgangersbescherming.

Value for money

Laten we ook hier nog even terugpakken op een vergelijking met de Toyota Supra. De Supra heeft een vanafprijs van €81.995,-. De BMW Z4 daarentegen is al verkrijgbaar vanaf 52K. Maar rijdt je liever BMW en wil je toch dezelfde prestaties als de Supra, dan moet je voor de M40i variant gaan. Ga je nog even winkelen in de opties, dan kom je al snel uit op €90.000. Dat prijskaartje hing ook aan mijn liever-verwend-dan-verwaarloosd-editie. Het is een dot geld, maar je rijdt altijd met een glimlach en kijkt altijd om als je hem geparkeerd hebt. Of je dan voor een Toyota Supra of een BMW Z4 M40i moet gaan? Dat is aan jou. Het rijden van een zeldzame baldadige Toyota is weer een hele andere ervaring dan het rijden van een extreem sexy cabrio van BMW. You choose.

Fab fotografie: Mats Bulters

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Nieuwe Range Rover Evoque heeft een prijskaartje
De nieuwe Range Rover Evoque maakt zijn debuut op Masters of LXRY,...
Read More
0 replies on “BMW Z4 Roadster M40i: Topless topper”