Ford Explorer: De elektrische SUV die lekker tussen alles in zit

Ford Explorer

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Looks
8 Comfort
8.5 Drive
8 Value for money
7.9

De Ford Explorer is terug, maar niet zoals je ‘m kent. Geen grote benzineslurper zoals in de VS, maar een nieuwe elektrische SUV speciaal voor Europa. Gebouwd op Volkswagen-techniek, maar met een echt Ford-karakter. Hoe voelt dat in de praktijk? Is het een slimme zet of juist een compromis? Tijd om de nieuwe Explorer te ontdekken.

Back in the days… De Ford Explorer zag in 1990 het levenslicht als opvolger van de Bronco II en groeide uit tot een van de meest iconische SUV’s in de VS. De naam Explorer werd niet zomaar gekozen: Ford wilde een gevoel van avontuur en vrijheid uitstralen. Een auto waarmee je zowel de stad als onbekende wegen kon verkennen.

De eerste generaties waren nog echte werkpaarden, gebouwd op een truckplatform en klaar voor avontuur. In de jaren ‘90 werd de Explorer een hit, al kreeg hij ook z’n portie pech met het Firestone-bandenschandaal. Firestone produceerde in die tijd banden met een gevaarlijk fabricagefout: het loopvlak kon loslaten van de rest van de band. Helaas voor Ford werden juist deze banden gemonteerd op de razend populaire Explorer, wat leidde tot ernstige veiligheidsproblemen. Maar Ford zette door en maakte de SUV steeds slimmer, comfortabeler en moderner.

In 2020 kreeg de Explorer een flinke upgrade met krachtige motoren, geavanceerde technologie en een sportieve ST-variant. En nu? In 2023 verkent Ford echt nieuw terrein, en niet alleen figuurlijk. Voor de nieuwste, volledig elektrische Explorer klopte Ford aan bij Volkswagen en bouwde ‘m op hun MEB-platform (ja, dat van de ID.-modellen). Slimme samenwerking of een beetje verdwaald? Tijd om dat zelf te ontdekken. Kort gezegd: terwijl de Explorer in de VS een grote, benzine-aangedreven SUV blijft, is hij in Europa nu een volledig elektrische, Volkswagen-gebaseerde crossover.

Looks Ford Explorer

De Explorer is dus Ford’s eerste elektrische SUV voor Europa en meteen een frisse verschijning. Hoewel hij onderhuids veel deelt met bijvoorbeeld de Skoda Enyaq en Cupra Tavascan, heeft Ford ervoor gezorgd dat je dat aan zijn looks niet ziet.

Het design is geïnspireerd op – jawel – de échte Explorer: een stoere SUV, maar met een zachtere, modernere uitstraling. Geen overdreven harde lijnen of agressieve hoeken, gewoon een evenwichtige look. Met een lengte van 4,46 meter en een breedte van 1,87 meter is hij net iets kleiner dan zijn Duitse halfbroertjes, waardoor hij perfect overal in past.

Lees ook:  Kia EV3: Is dit de elektrische auto waar we op zaten te wachten?

Toch ervaar ik het design als iets te ingetogen. Maar goed, dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Waar sommige concurrenten kiezen voor opvallende, hoekige designs, gaat de Explorer voor een tijdloze look. En dat heeft zo z’n voordelen: minder luchtweerstand betekent betere aerodynamica en dus meer efficiëntie.

Drive Ford Explorer

Een elektrische SUV met de naam Explorer moet natuurlijk wel wat in z’n mars hebben. Gelukkig stelt deze nieuwe, Europese Explorer niet teleur. Ford heeft het onderstel van Volkswagen geleend, maar de rijbeleving? Die voelt verrassend Ford-achtig, en dat is een goed teken.

Je kunt kiezen uit drie batterijopties. De 77 kWh Extended Range RWD is de meest logische keuze voor de zakelijke rijder en goed voor een WLTP-actieradius van 570 km. In de praktijk? Met de verwarming, stoel- én stuurverwarming op standje sauna, haalde ik zo’n 420 km, het was kkkkkoud buiten.

Wil je meer power en vierwielaandrijving? Dan is er de AWD-versie met 79 kWh, al lever je dan wat actieradius in. En voor wie niet per se lange afstanden hoeft te rijden, is er een 52 kWh instapversie met een 385 km WLTP-bereik.

En dan het rijden. Ford-fans kunnen gerust zijn: deze Explorer rijdt zorgeloos. De besturing is direct en communicatief, het onderstel stevig maar comfortabel en de wegligging is precies zoals je verwacht van een SUV met deze naam: stabiel en met een subtiele sportieve touch.

Mijn testauto, de RWD-variant met 286 pk, heeft een soepele, voorspelbare acceleratie. Geen overdreven ‘EV-raketstart’ (die tijd is wel voorbij), maar gewoon gelijkmatige power die altijd beschikbaar is. De AWD-variant doet het allemaal een tikkie sneller, maar het verschil is marginaal. Op snelheid blijft hij heerlijk stil, zonder kunstmatige sci-fi geluiden door de speakers. Het regeneratieve remsysteem helpt je om energie terug te winnen, maar volledig tot stilstand komt ‘ie niet vanzelf. Gewoon zelf nog even remmen dus.

Schakelen doe je via een draaihendel aan het stuur rechts, een typisch Amerikaans detail. Richtingaanwijzers, ruitenwissers – het werkt allemaal net even anders dan je gewend bent. Niet ideaal als deel- of huurauto, maar eenmaal gewend? Dikke prima.

Comfort Ford Explorer

Stap in de Explorer en je wordt verwelkomd door een nieuw en praktisch interieur. Het middelpunt? Een grote 14,6-inch touchscreen in portretstand, net zoals je gewend bent van je smartphone. Handig: je kunt het scherm kantelen om reflecties te verminderen en daarachter zit zelfs een verborgen opbergruimte met USB-C-poorten. Een leuke gimmick, én ook echt functioneel.

Lees ook:  Peugeot e-5008 getest: de perfecte elektrische suv voor het gezin van 7

De sfeer in de cabine hangt een beetje af van je smaak. De grijs-zwarte bekleding en de royale hoeveelheid plastic maken het wat kil, maar gelukkig kun je de ambient verlichting aanpassen voor wat extra sfeer. En voor muziekliefhebbers: het geluid uit de speakers is dik in orde!

Qua ruimte zit je voorin uitstekend en de middenconsole naast me is super praktisch – ik kan er zelfs een laptop of een paar flessen in kwijt. De passagiers achter hebben redelijke beenruimte, maar sommige concurrenten bieden net wat meer ruimte en een grotere kofferbak. De Explorer komt uit op 470 liter, wat prima is, maar in een Skoda Enyaq of Tesla Model Y kan er meer kwijt.

Een klein minpuntje? De haptische knoppen op het stuur. Ze werken, maar per ongeluk het volume verhogen in plaats van de cruisecontrol aanpassen gebeurde mij net iets te vaak. Ook het rijhulpsysteem is prima, al is de lane departure warning een beetje streng – niet op tijd je richting aangeven? Dan krijg je een ruk aan het stuur.

Value for money Ford Explorer

De Europese versie van de Ford Explorer is zeker geen saaie elektrische bak. Hij weet comfort en sportiviteit slim te combineren, met een praktische insteek en een paar leuke verrassingen aan boord. Geen overdreven poespas, wél een gigantisch panoramadak. Toch moet Ford zich in deze klasse flink bewijzen. Met stevige concurrenten zoals de Tesla Model Y en eerder genoemde Duitsers die ook aantrekkelijk geprijsde lease- en financieringsdeals aanbieden, zal Ford een tandje bij moeten zetten om écht op te vallen.

Leuk weetje: vorig jaar reden er in Nederland 519 exemplaren van deze Explorer rond en – volgens Finnik – 100% van de bezitters is vrouw. Toeval? Of gewoon een elektrische SUV met nét dat beetje extra flair?

Mijn testauto, de Ford Explorer Premium Extended Range RWD 77 kWh, had een prijskaart van € 52.151. Hieronder alle vanaf prijzen:
• Ford Explorer – Standard Range RWD (52 kWh): vanaf € 38.350
• Ford Explorer – Extended Range RWD (77 kWh): vanaf € 42.850
• Ford Explorer – Extended Range AWD (79 kWh): vanaf € 50.850

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Test jij voor FemmeFrontaal de Tesla Roadster?
“Wat jullie doen, dat lijkt me echt superleuk!”. Nou, ladies, dit is...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *