Van klein naar groot: de nieuwe Smart #5 verlegt grenzen

Smart #5 Frederique

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Looks
9 Drive
8.5 Comfort
7.5 Value for money
8.1

Een elektrische SUV van Smart? Ik moest eerlijk gezegd even schakelen. Het merk dat ooit bekendstond om zijn piepkleine stadsauto’s komt nu met z’n grootste en meest veelzijdige model tot nu toe: de volledig elektrische Smart #5. Hiermee slaat Smart duidelijk een nieuwe weg in: een SUV voor gezinnen, actieve levensgenieters en iedereen die stad en buitenleven wil combineren.

Tijdens de internationale persintroductie in Portugal kreeg ik de kans om de Smart #5 zelf te rijden, midden in de prachtige Douro-vallei. Bochtige bergweggetjes, waanzinnige uitzichten en af en toe een stukje snelweg om het gaspedaal wat dieper in te trappen. Smart stelde de BRABUS-versie ter beschikking, de krachtigste en meest uitgesproken uitvoering, om te laten zien wat er allemaal mogelijk is met deze auto.

Een nieuwe Smart #5

Waar Smart ooit begon met de Fortwo en Forfour, ultracompacte auto’s voor drukke binnensteden, laat het merk nu zien dat het zich opnieuw heeft uitgevonden.  Na de compacte #1 en de iets grotere #3, is de #5 het nieuwe vlaggenschip. De eerste échte SUV van Smart, ontworpen om net zo thuis te zijn in een drukke stad als op een onverhard bergpad. Met uitvoeringen van Pro tot Pulse, van Premium tot Summit Edition en BRABUS, biedt het merk nu keuze voor allerlei soorten rijders.

Looks

De Smart #5 is met z’n lengte van net geen 4,7 meter groter dan bijvoorbeeld een MINI Countryman, maar oogt dankzij slimme proporties niet lomp. Ik vind hem een leuke mix van stoer en (toch nog een beetje) schattig: hij heeft een hoekige, bijna Jeep-achtige basisvorm, maar tegelijk ook vriendelijke details en ronde vormen. Wat meteen opvalt zijn de gestippelde LED-lijnen voor- en achterop die de koplampen met elkaar verbinden. Je moet ervan houden, maar het maakt ‘m wel direct herkenbaar. Zelf vind ik het juist leuk dat hij net even anders is.

Tijdens de persreis vertelde een medewerker van het designteam van Smart dat het ontwerp van de #5 draait om drie kernwoorden: Love, Peace en Unexpected. ‘Love’ staat voor de ronde vormen en sierlijke lijnen, ‘Peace’ voor het rustige, overzichtelijke interieur en ‘Unexpected’ voor de speelse, net-even-anders details. Ik vind dat je die drie begrippen er ook echt in terugziet en vond het leuk om te horen hoe Smart op dit design is uitgekomen.

Ik reed de BRABUS in de kleur ‘Mat Grey’, wat mij betreft de mooiste van de BRABUS-uitvoeringen. Die kleur laat de rode details, zoals de remklauwen, extra goed uitkomen. Andere kleuren voor de BRABUS zijn wit, zwart, zilver en rood. Klassiek, maar allemaal met een sportieve twist. De Premium-uitvoering is er ook in verschillende kleuren waaronder de mat beige/goudkleurige variant, wat ik ook een hele mooie kleur vond voor de auto.

Wat bijdraagt aan het boxy-design van de auto zijn de de buitendeurgrepen. Deze zijn robuust en vierkant en springen uit bij het openen van de auto en verdwijnen weer netjes in de deur zodra je de auto vergrendelt.

Lees ook:  Hyundai IONIQ 5 N: Een Kanon van een Elektrische Auto

Kortom, de looks zijn net als bij de MINI een kwestie van smaak, een mix van stoer en schattig, met opvallende details waar je van moet houden.

Drive

De route die we reden door de Douro-vallei slingerde langs wijngaarden, over hellingen en door kleine dorpjes, met af en toe een stuk snelweg om de acceleratie te testen.

Wat me het meest verraste? Hoe belachelijk snel deze auto is. 0–100 in 3,8 seconden, dankzij 475 kW (646 pk) en vierwielaandrijving. Die hoeveelheid power associeer ik totaal niet met het merk Smart, wat het extra leuk maakt. Heb je dat in Nederland bij alledaags gebruik nodig? Waarschijnlijk niet. Maar het is wel héél leuk om te hebben. En doordat hij zo snel reageert op het pedaal, voelt hij heel sportief aan

In Comfort, Sport of BRABUS-stand trekt hij allemaal enorm snel op, al voelt de BRABUS-setting net wat sneller aan en wat scherper qua stuurgevoel. Wat me opviel is dat het verschil tussen de rijmodi niet heel groot is. Zelfs de Eco-stand voelt niet echt tam aan, hij blijft snel, hoe je hem ook instelt. Dat kan prettig zijn, maar misschien verwacht je bij Eco wat rustiger gedrag en extra regeneratie. Verder rijdt deze auto gewoon onwijs fijn en voelde ik mij ook heel veilig in deze auto. Mede doordat hij zo stabiel aanvoelde gaf hij gelijk een vertrouwd gevoel.

Wat ik ook prettig vond: ondanks z’n formaat en gewicht voelt de #5 lichtvoetig aan. Je merkt dat ze hebben nagedacht over de body-to-space ratio: de wielen staan ver naar buiten geplaatst, wat niet alleen meer binnenruimte oplevert, maar ook zorgt voor goede balans en wendbaarheid. Zelfs op de smallere en bochtige wegen in Porto bleef hij makkelijk te sturen en voelde hij niet log of zwaar.

Naast de BRABUS is er keuze uit vijf andere uitvoeringen, elk met hun eigen karakter. De Pro is het instapmodel met 340 pk en achterwielaandrijving, goed voor een bereik van 465 km. De Pro+ en Premium hebben allebei 363 pk en halen tot 590 km op een volle lading. De Pulse, Summit Edition en BRABUS hebben allemaal vierwielaandrijving en een stevig vermogen van 587 pk, met een actieradius van 540 km. Daarmee is er voor elke rijstijl en behoefte wel een passende versie.

Comfort

Binnenin de Smart #5 heb je ontzettend veel ruimte. Niet alleen voorin, maar ook achterin heb je makkelijk plek voor lange benen. Het interieur voelt open, luchtig en overzichtelijk, mede dankzij het panoramadak.

Van binnen staalt de auto luxe uit: kleurrijke ambientverlichting, comfortabele stoelen en een krachtig audiosysteem zorgen voor een aangename, moderne sfeer. Wat het extra bijzonder maakt, is het grote OLED-scherm dat zich bijna over het hele dashboard uitstrekt. Zo heeft ook de bijrijder een eigen gedeelte, waarop hij bijvoorbeeld een film kan kijken of andere functies kan bedienen. Zodra de bestuurder op dat deel van het scherm kijkt, wordt het automatisch zwart om te voorkomen dat zijn ogen worden afgeleid en hij gefocust op de weg blijft. Slim bedacht, al vraag ik me af hoe vaak de bijrijder dat echt zal gebruiken voor het kijken van video’s, waarschijnlijk vooral tijdens langere ritten of vakanties. Wel is het handig dat de bijrijder gemakkelijk de navigatie kan bedienen. Met drie vingers kan het scherm van de bijrijder bovendien naar dat van de bestuurder worden geswiped, wat goed werkt.

Lees ook:  Waarom de Ford Bronco een liefhebbersauto blijft

Wanneer je uit de auto stapt open je de deur met een ronde knop in plaats van een klassieke hendel. Fraai weggewerkt, maar eerlijk? Na een dag wennen vond ik het nog steeds niet helemaal intuïtief. Het sluit wel goed aan bij dat ‘unexpected’ design waar ze op mikken.

Naast luxe bevat de #5 ook verrassend veel ruimte voor je spullen. De bagageruimte bedraagt 630 liter en daarbovenop heb je nog een frunk aan de voorkant waar prima een handbagagekoffertje in. Perfect voor wie met het gezin op pad gaat of graag het avontuur opzoekt. Wat ook handig is: je kunt alle stoelen platleggen, waardoor je een soort mini-camper creëert. Met een matrasje erbij kun je dus gewoon in de auto slapen. Dat past helemaal bij het minder urban, meer outdoor karakter van de Smart #5.

Qua uitrusting zit er verder alles in wat je nodig hebt. Denk aan stoelverwarming en -ventilatie, 360° camera’s, adaptive cruise control.

Value for money

De BRABUS uitvoering  waar ik in reed heeft wel een flink prijskaartje:  €63.440. Daarmee zit hij qua prijs in de buurt van een Tesla Model Y, Kia EV6 GT of BMW iX1 M Sport. Voor deze versie moet je dus wel even in de buidel tasten, maar dan heb je ook een Smart met een uniek design en een hele veelzijdige auto.

Wil je minder vermogen en een wat gunstigere prijs? De instapversie Pro begint bij €48.440 (een paar duizdend euro duurder dan de MINI Countryman). Die is zeker niet traag: je hebt nog steeds 340 pk en een actieradius van 465 km. De andere uitvoeringen zitten iets hoger in prijs en bieden extra voordelen zoals snellere laadtijden, meer luxe en grotere accu’s. Kortom: De Smart #5 is niet goedkoop, maar daar krijg je wel iets unieks voor terug: een opvallend design, veel vermogen en verrassend goede rijeigenschappen.

Prijzen per uitvoering:

  • Smart #5 Pro: €48.440
  • Smart #5 Pro+: €53.440
  • Smart #5 Premium: €57.940
  • Smart #5 Pulse: €57.940
  • Smart #5 Summit Edition: 57.940
  • Smart #5 BRABUS: €63.440 (testauto)

Comments

comments

More from Frederique Withagen
Grip verlies en adrenaline: alles over driften
Driften: misschien ken je het uit de Fast & Furious-films of van...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *