Ypsilon meets HF: elektrische kracht met Italiaanse allure

Lancia Ypsilon HF

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Looks
9 Drive
7.5 Comfort
8 Value for money
8

We kennen Lancia van glamour, elegantie en… brute rallywagens. En hoewel het merk de afgelopen jaren een beetje uit beeld verdween, is het sinds kort helemaal terug. Na de comeback van de Ypsilon vorig jaar, gooit Lancia nu het sportieve anker uit met de Lancia Ypsilon HF. Een elektrische, krachtige hot hatch die net zo goed thuis is in de stad als op het circuit.

Ik mocht ‘m alvast uitproberen op het testcircut van Stellantis in Balocco, Italië. En dat was una festa!

Lancia Ypsilon HF: terug naar het verleden

Om te begrijpen waarom deze HF-versie zo bijzonder is, moeten we even terug naar de roots van Lancia. Dit is niet zomaar een merk en een sportieve badge; dit is het merk dat het rally-wereld domineerde in de jaren ’70 tot en met de jaren ’90. Denk aan de Delta Integrale HF, de Stratos, en de 037: stuk voor stuk iconen die geschiedenis schreven.

In het logo van Lancia HF prijkt een ongebruikelijke mascotte: een rood olifantje met geheven slurf. Het symbool werd in de jaren ’60 gekozen door Cesare Fiorio, oprichter van het Lancia-rallyteam, als speelse verwijzing naar kracht en onverzettelijkheid. Ondanks zijn logge imago kan een olifant verrassend snel zijn, precies het contrast dat Fiorio zo intrigerend vond. Sindsdien staat het olifantje symbool voor de sportieve ziel van Lancia’s meest legendarische modellen.

Met de introductie van de Ypsilon HF blaast Lancia dat legendarische sport-DNA nieuw leven in. De letters ‘ HF’ staan bij Lancia voor ‘High Fidelity’,  een referentie naar de scherpere, sportievere versies uit het verleden. Het geeft aan dat de Ypsilon HF nét wat meer in zijn mars heeft dan de reguliere Ypsilon. En precies daarom mochten wij hem testen op het circuit. Want hoewel hij gebaseerd is op zijn broertje, heeft deze uitvoering echt een eigen karakter.

Looks

Herkenbaar als Ypsilon? Ja. Maar deze HF-versie trekt wel een ‘stoertjes jas’ aan. Hij ligt 20 millimeter lager, staat op brede 18-inch velgen én heeft een 30 millimeter bredere spoorbreedte dan de reguliere Ypsilon. Het kenmerkende ‘chalice’-design van Lancia is opnieuw geintegreerd met een strakke lichtlijn die de koplampen met elkaar verbindt. Toch vind ik hem naast sportief ook elegant. Dat zit ’m onder andere in de fijn vormgegeven Lancia-letters op de neus en de stijlvolle Ypsilon-signatuur op de achterklep. Het is een fijne balans: sportief, maar niet schreeuwerig.

Lees ook:   Škoda Elroq: de Enyaq in een compacter jasje, met net zoveel flair

Een leuk detail is de achterdeurhendel: die zit verstopt hoog in het deurkozijn. Ik denk dat je daar wel even aan moet wennen in gebruik, maar visueel zorgt het ervoor dat de auto een tweedelige coupé-look krijgt, dus ik snap de keuze.

De Ypsilon HF komt in drie kleuren: wit, zwart, en voor wie graag een statement maakt: een felle oranje tint.

Drive

Lancia had in Balocco een serieuze testdag voor ons in petto: een korte technische track van vijf kilometer, een langere lus van 18 kilometer én een mini-wedstrijdje op een korte track.

Eerlijk? Ik vond het best spannend en moest ‘m eerst even leren vertrouwen. Maar na de eerste rondes merkte ik al snel dat deze Ypsilon HF niet bang is voor snelheid. Integendeel, je hoeft je in de bochten zeker niet in te houden. Hij voelt stevig, strak en plakt echt aan het asfalt. Bij het wedstrijdje was ik helaas niet de snelste, maar het plezier zat hem in het ontdekken hoe ver je kunt gaan zonder het gevoel te hebben de controle te verliezen. En dat was best ver 😉.

De elektrische HF beschikt over 280 pk, voorwielaandrijving en sprint in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Maar wat vooral indruk maakt, is hoe dat vermogen aanvoelt. Hij ligt laag, is wendbaar, en dankzij de 40% stijvere besturing dan de reguliere Ypsilon voelt elke stuurbeweging scherp en gecontroleerd. De Ypsilon HF heeft een actieradius van 370 kilometer  wat hem ook een praktische keuze maakt voor dagelijks gebruik, zowel in de stad als daarbuiten. Of je nu door haarspeldbochten knalt of een parkeerplek inpikt in de stad: deze Ypsilon HF voelt lichtvoetig en snel.

Voor wie iets minder extremen zoekt, is er naas de elektrische HF ook de hybride HF-line. Die combineert het sportieve karakter van de HF met een iets rustiger rijgedrag. Hij heeft een mild-hybride aandrijflijn en is soepel en zuinig, ideaal voor de stad.

Comfort

De Ypsilon HF mag dan de sportieve troef van Lancia zijn, aan comfort is zeker niet ingeleverd. Het dashboard is overzichtelijk en modern, met een mooi infotainmentscherm dat soepel werkt. Onder het centrale scherm vind je een plateau waar je je telefoon of sleutels kwijt kunt. Praktisch om je telefoon op te laden, maar voor sleutels en spullen vraag ik mij af hoe handig het is. Grote kans dat je sleutels tijdens de rit ergens onder de stoelen verdwijnen.

Lees ook:  IJskoud de beste: Met de Toyota RAV4 dwars door Noorwegen

Binnenin pakt vooral de elektrische versie uit. De blauwe stoelen met feloranje accenten zorgen voor een uitgesproken, bijna gewaagd interieur. Het is een combinatie waar je van moet houden, persoonlijk vind ik het qua kleuren wat heftig, maar het geeft wel karakter en onderstreept die sportieve insteek. De hybride versie is wat rustiger en heeft zwarte sportstoelen in plaats van blauw.

Schakelen tussen rijmodi doe je met een klein pookje in de middenconsole. Dit werkt prima, hoewel de P-stand dan weer een knopje is die je moet indrukken die er net boven zit. Dit vond ik even zoeken, maar went snel genoeg.

Draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, net als een achteruitrijcamera en parkeersensoren rondom. De bagageruimte van 350 liter biedt voldoende plek voor dagelijkse boodschappen of weekendtassen. Ik vond de auto echt een fijn formaat hebben, niet te groot waardoor hij super wendbaar is , maar ruimte genoeg voor 4 personen. Qua comfort krijg je precies wat je nodig hebt, zonder dat het overdadig wordt.

Value for money

Deze sportieve stadsauto begint bij een bedrag van 40.950 euro. Dat vind ik best een fors bedrag voor een compacte auto, maar daar krijg je natuurlijk wel een dosis performance en stukje nostalgie voor terug. Ter vergelijking: de reguliere elektrische Ypsilon start bij 35.400 euro, dus het echte HF-gevoel kost je net wat extra. Hou je van sportiviteit en wil je het iconische rode olifantje op je auto, maar wil je het budget iets in toom houden? Dan is de hybride versie (HF-line) een aantrekkelijke optie. Die begint vanaf 33.800 euro en heeft wel het sportieve karakter, maar wat minder power.

Met deze opties heeft Lancia voor ieder wat wils, van heel sportief tot wat braver. Maar voor wie is deze auto eigenlijk bedoeld? Waar Lancia vroeger vooral bekend stond als een merk dat zich richtte op vrouwen, geeft het merk zelf aan dat deze auto echt voor iedereen is, met een doelgroep van 50/50 mannen en vrouwen. Zelf denk ik dat iedereen die houdt van Italiaanse elegantie en sportief rijden blij gaat worden van deze auto, ongeacht gender.

Comments

comments

More from Frederique Withagen
Cupra Tavascan: powerlook, maar heeft hij ook punch?
De Cupra Tavascan is een elektrische SUV die direct opvalt met zijn gedurfde design...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *