Onze mailbox loopt er bijna wekelijks op vol: persberichten van automerken die trots melden dat hun nieuwe model vijf sterren heeft behaald bij Euro NCAP. Voor veel automobilisten geldt dat als het ultieme bewijs van veiligheid. Toch vertellen die sterren niet het hele verhaal. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen bij vergelijkbare ongevallen vaker ernstig letsel oplopen dan mannen, niet door rijgedrag, maar doordat auto’s en crashtests decennialang zijn ontworpen rond het mannelijk lichaam.
Welke crashtests moet je als vrouw geloven? Want tussen officiële veiligheidsscores en de praktijk van vrouwelijke inzittenden gaapt een verrassend grote kloof.
Veilig getest, maar beperkt gemeten
Euro NCAP gebruikt in zijn tests een vrouwelijke crash test-dummy: de zogeheten Hybrid III 5th percentile. In de praktijk is dit geen anatomisch vrouwelijke dummy, maar een verkleinde mannelijke variant. Dat lijkt een detail, maar het heeft grote gevolgen voor wat er wél en niet wordt gemeten. Deze dummy meet bij het hoofd alleen het risico op schedelbreuk. Hersenletsel, gezichtsfracturen en rotatiekrachten blijven buiten beeld. De nek beweegt slechts in één richting, terwijl vrouwen juist vaker nek- en whiplashklachten oplopen. Buik en bekken, kwetsbare zones bij vrouwen, bevatten geen sensoren.
Wat we niet meten, zien we niet
Dat probleem wordt pijnlijk duidelijk in het onderzoek naar de THOR-5F dummy, ontwikkeld onder leiding van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration. Deze nieuwe anatomisch correcte vrouwelijke dummy meet hoofdbewegingen in zes richtingen, heeft een flexibele wervelkolom, meerdere meetpunten in de borstkas en drukgevoelige sensoren in buik en bekken.
Nieuw: de THOR-5TH-vergelijking
De implicatie is groot: auto’s die met de huidige dummy veilig lijken, kunnen met THOR-5F ineens hogere letselrisico’s laten zien, specifiek voor vrouwen.
Autofabrikanten lopen voor
Waar officiële testprotocollen achterblijven, blijken juist autofabrikanten al langer rekening te houden met vrouwspecifieke veiligheidsrisico’s. Volvo communiceert daar het meest zichtbaar over, maar ook Mercedes-Benz, Nissan, en andere grote ontwikkelaars zoals Toyota en BMW gebruiken vrouwelijke crash test-dummies en aanvullende testscenario’s in hun productontwikkeling.
Die vrouwelijke dummies zijn in de meeste gevallen nog gebaseerd op de Hybrid III 5th percentile, een verkleinde versie van het mannelijke model. De voorsprong van deze merken zit dan ook niet zozeer in het type dummy, maar in de manier waarop deze wordt ingezet: in meer zitposities, meer botsconfiguraties en in combinatie met aanvullende meetmethodes, zoals computermodellen en analyse van echte ongevallen.
Nissan en Volvo gaan daarbij verder door hun veiligheidsaanpassingen expliciet te baseren op data uit echte crashes met vrouwelijke inzittenden. Die inzichten leiden tot aanpassingen in stoelen, gordelspanners en airbags, verbeteringen die de veiligheid in de praktijk vergroten, maar die buiten beeld blijven zolang ze niet worden meegenomen in de officiële NCAP-sterren.
Welke crashtests moet je als vrouw nu geloven?
Zowel in Europa als in de VS ligt de anatomisch correcte THOR-5F-dummy klaar als nieuwe norm, maar in geen van beide regio’s telt hij op dit moment mee in de officiële crashtestbeoordelingen. Kortom: de technologie is er, maar de normen, protocollen en besluitvorming lopen nog achter…
Het ongemakkelijke antwoord voor nu is dus: geen enkele test vertelt het volledige verhaal.
- Euro NCAP laat zien hoe veilig een auto is ten opzichte van andere auto’s.
- Amerikaanse ontwikkelingen tonen waar de wetenschap naartoe beweegt.
- Fabrikantentests geven vaak het meest realistische beeld voor vrouwen, maar zonder externe controle, en er wordt minimaal pro-actief (behalve Volvo) over gecommuniceerd.
Wie als vrouw een auto kiest, doet er daarom goed aan verder te kijken dan sterren alleen: zitpositie, gordelhoogte, stoelvorm, actieve veiligheidssystemen en ergonomie zijn minstens zo bepalend.
Header: press Mercedes-Benz
