Zes mythes over de (vrouwelijke) crashtestdummies

crashtestdummies
Mercedes-Benz uses more than 120 female and male dummies of around 20 different types in the crash tests. With around 150 sensors, the dummies measure the exact forces and paths that act on them during a crash test. This allows conclusions to be drawn about the probability of injury.

Mercedes-Benz voert jaarlijks 900 crashtests uit. Het Duitse concern gebruikt daarvoor 120 dummies in 21 varianten: van baby’s tot kinderen en van mannen tot vrouwen. Over die laatste categorie crashtestdummy’s doen nogal wat verhalen de ronde. Het Hoofd der Dummytests bij dit Duitse automerk, Hanna Paul, geeft antwoord.

Al meer dan vijftig jaar doet dit merk onderzoek naar auto-ongevallen waarbij hun eigen auto’s betrokken zijn. Op deze manier willen ze te weten komen wat het ongeluk heeft veroorzaakt en vooral of én hoe dit voorkomen had kunnen worden. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van alle informatie drie vrijkomt uit de 900 crashtests (en overigens ook nog uit 1700 sledetests) die ze jaarlijks in het Mercedes-Benz Technologiezentrum für Fahrzeugsicherheit in Sindelfingen (zeg dat maar eens snel achter elkaar) laten plaatsvinden. Zoals gezegd worden er maar liefst 120 dummy’s gebruikt in 21 varianten.

Om de talloze mythes die er over dummy’s zijn ontstaan te ontkrachten -of te nuanceren- geeft de dame achter het stuur, Hoofd Mercedes-Benz Dummytests Hanna Paul, antwoord op de zes hardnekkigste fabels die de ronde gaan.

1. Vrouwen zijn minder goed beschermd dan mannen

Hanna Paul: ‘Dat is niet waar. Als het gaat om ernstig of dodelijk letsel zijn er geen waarneembare relevante verschillen tussen de seksen. Bij lichte verwondingen zijn er in individuele gevallen bepaalde verschillen.’ Ze legt uit dat vrouwen gevoeliger voor bepaald letsel zijn, zoals aan de benen, voeten en bijvoorbeeld een whiplash bij een botsing van achter, terwijl bij mannen in andere delen ernstig letsel kan optreden, denk aan het hoofd en de borstkas.

Lees ook:  Microlino: op slag verliefd!

2. Uit statistieken blijkt dat vrouwen minder goed beschermd zijn

Volgens Hanna Paul moet er beter naar die statistieken gekeken worden omdat de ongevalscijfers vaak nog dateren uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Iets anders wat vaak aangehaald wordt is dat vrouwen wereldwijd nog steeds relatief vaker in oudere auto’s rijden. Dat laatste ontkracht ze overigens niet. Wel laat ze weten: ‘Er is inmiddels veel gebeurd op het gebied van passieve voertuigveiligheid. De passagierscompartimenten, ook van kleine voertuigen, zijn veel stabieler geworden.’

3. Bij crashtests worden voornamelijk mannelijke dummy’s gebruikt

Hanna Paul laat weten dat dit niet het geval is bij Mercedes-Benz. ‘De vrouwelijke dummy is op schaal gemaakt om overeen te komen met de vrouwelijke anatomie.’ Een kanttekening hierbij is wel dat dummy’s geen menselijke poppen zijn. Het zijn meetinstrumenten. Hun gewicht en grootte zijn afgeleid van echte menselijke gegevens en de krachten die tijdens zo’n crashtest vrijkomen worden omgezet in letselrisico. Bepaalde dummy’s (we wilden je het jargon besparen, maar als je het echt heel graag wil weten: de vrouwelijke crashtestdummy uit het vijfde percentiel 1 ) hebben weliswaar de anatomie van een vrouw, maar wat betreft het letselrisico vertegenwoordigt deze dummy kleine mensen in het algemeen, of het nu man of vrouw is. Andersom geldt dat overigens ook voor een bepaald type mannelijke dummy (uit het vijftigste percentiel 2 .)

4. Crashtestdummies zijn niet divers genoeg

De Duitsers gebruiken in totaal meer dan 120 dummy’s, van baby’s tot kinderen en tieners van verschillende leeftijden, vrouwen en mannen. Er wordt ook onderscheid gemaakt tussen dummy’s voor frontale botsingen en botsingen van opzij of van achteren. Hanna Paul: ‘Dummy’s worden tot in detail gereguleerd om wereldwijde vergelijkbaarheid te garanderen. Zelfs het type kleding wordt voorgeschreven.’

Lees ook:  Welke kosten komen er bij een auto kijken?

5. Zwangere vrouwen zijn minder beschermd

‘Uit een actuele studie blijkt dat normale veiligheidsgordels zowel aanstaande moeders als hun ongeboren kinderen goed beschermen tegen ongevallen.’ Ze lopen dus niet meer risico dan andere bestuurders.

6. Simulaties zullen binnenkort crashtests overbodig maken

Dat zien ze bij Mercedes-Benz niet zo snel gebeuren. ‘Er zijn verschillende redenen waarom je niet om crashtests met voertuigen heen kunt: aan de ene kant zijn crashtests nodig om simulaties, die gebaseerd zijn op veel aannames, te valideren. En aan de andere kant zijn ze voorgeschreven door de wet of ratings.’

Voetnoten:[1] Slechts vijf procent van de vrouwen is kleiner of lichter.[2] Deze vertegenwoordigt de gemiddelde man van 1,75 m en 78 kilogram.

Comments

comments

Written By
More from Jolie Jacobs
WWCOTY’s president Marta Garcia: ‘Autorijden opent de deur naar vrijheid’
In korte tijd heeft WWCOTY weer een jurylid mogen verwelkomen, autojournalist Tanya...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *