Vrouwen in de autosport: ‘talent heeft geen gender’

Rianne Bergman photocredit Sebastiaan Doyer

Uit onderzoek van de Belgische analyst Candice Bouzendorff blijkt dat bijna één op de vijf respondenten geen namen kan opnoemen van vrouwelijke coureurs. Bijna dertig procent wist niet eens dat er vrouwen in de autosport werkzaam zijn. En nog eens éénderde van de geïnterviewden vindt het terecht dat vrouwen in aparte klasses rijden.

Het onderzoek van Bouzendorff geeft aan dat vrouwen nog steeds onderbelicht blijven in de autosport. Ruim zeventig procent van de ondervraagden denkt dat aparte vrouwenklasses ervoor zorgen dat vrouwelijke coureurs makkelijker toegelaten zullen worden tot de Formule 1. De bekwaamheid van de vrouwen lijkt regelmatig in twijfel te worden getrokken. De respondenten gaven in het onderzoek aan dat vrouwen ‘weinig interesse in autosport hebben’, dat ‘vrouwen -op de uitzondering na- geen goede coureurs zijn’ en dat ‘vrouwen minder kracht bezitten die wel nodig is om in de Formule 1 te rijden’.

Topatleet

De voornaamste reden om aparte vrouwenklasses te behouden komen voort uit het idee dat hierdoor de kansen op vrouwelijke deelname aan de Formule 1 vergroot, omdat de media meer aandacht aan hen zullen besteden waardoor ze zichtbaarder worden. Er waren ook respondenten die geloofden dat er geen enkele reden is waarom mannen- en vrouwenklasses gescheiden moeten blijven. ‘Talent heeft geen gender’, merkte één van de geïnterviewden op.Driver Rianne Bergman, photocredit Mirjam Burggraaff

Ook oud Formule 1-coureur Emilio de Villota is ervan overtuigd dat vrouwen wel kunnen deelnemen aan de sport. ‘Tegenwoordig moet een professionele coureur een topatleet zijn. Het is niet meer genoeg om alleen slank te zijn en regelmatig te fitnessen. Vandaag de dag vergt het veel van je op zowel fysiek vlak als op het gebied van voeding en de psyche. Het zal niet lang meer duren voordat we een vrouwelijke Formule 1 coureur zien.’ Zijn dochter María de Villota bewees dat vrouwen tot de sport kunnen doordringen toen ze in 2011 aan Bernie Ecclestone vroeg of ze een test mocht doen. Ze slaagde voor de test en werd testrijder bij het Marussia F1-team totdat een crash een einde aan haar leven maakte.

Lees ook:  CUPRA onthult de nieuwe Formentor en Leon en wij waren erbij

Gendergelijkheid

Women’s World Car Of The Year-voorzitter Marta García geeft aan dat gendergelijkheid elk jaar verbetert en juicht het toe dat steeds meer vrouwen zich uitlaten over mobiliteit en autosport. International Women Drivers’ Day roept in herinnering dat op deze dag in 2019 het verbod op vrouwelijke chauffeurs in Saudi-Arabië werd opgeheven en benadrukt het belang hiervan voor de vrijheid van vrouwen wereldwijd.

Over het onderzoek:
802 mensen van over de hele wereld namen deel aan dit onderzoek. Waarvan 47,7% mannen, 51,3% vrouwen. Bijna 85% van de respondenten had een leeftijd van 19-39 jaar. Meer details over het onderzoek bij de redactie bekend.

Fotografie (zowel in de header als foto in het artikel): coureur Rianne Bergman. 
Photocredit header: Sebastiaan Doyer
Photocredit artikel: Mirjam Burggraaff

Comments

comments

Written By
More from Jolie Jacobs
Zes mythes over de (vrouwelijke) crashtestdummies
Mercedes-Benz voert jaarlijks 900 crashtests uit. Het Duitse concern gebruikt daarvoor 120...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *