Een get away langs de Kroatische kust met de vernieuwde Mazda MX-5

Mazda MX-5 2024

Kroatië ligt op minder dan twee uur vliegen van Amsterdam. Ik was er nog nooit geweest. Bij aankomst stond ik in een zonovergoten land met rijke geschiedenis. Mazda had me uitgenodigd om een feestje te vieren met de vernieuwde MX-5. Deze iconische zomerauto viert zijn 35ste verjaardag, en dat doen we met een spectaculaire roadtrip langs de schitterende Kroatische kust.

Nee” zeggen op deze persuitnodiging was voor mij geen optie. De Mazda MX-5 en ik blijven onlosmakelijk met elkaar verbonden, we go way back. Ik haalde mijn racelicentie in de oudste (NA), en reed vijf jaar lang in de nieuwste (ND). Dus ik antwoordde: “Ja, duhh tuurlijk ben ik van de partij!”. Herinneringen ophalen én nieuwe maken.

Voor de roadtripliefhebber die plannen heeft om naar Kroatië af te rijden deze zomer test ik niet alleen nieuwste MX-5, maar ik neem je ook kort mee in onze route langs de Kroatische kust. En hoewel drie dagen te kort is om alles te ontdekken, kan ik je toch een paar bijzondere plaatsen aanbevelen waar je ‘inner-Roadtripper’ helemaal blij van wordt.

In de hoofdrol: vernieuwde Mazda MX-5

Het design van de nieuwe Mazda MX-5 is en blijft lekker om naar te loeren. In de jaren 90 en 00 is de roadster zelfs uitgeroepen tot ‘Playboy Car Of The Year‘. Ook dit nieuwste ND-model heeft sinds zijn bestaan al een tal van gerenommeerde designprijzen op zak.

Over ’s werelds meest iconische roadster is (en ook de nieuwste daarvan) daarom ook veel te zeggen: van onderscheidend ontwerp tot de meest optimale rijderspositie. Maar ook over de power, de efficiëntie van de SkyActiv motoren van Mazda én de slimme gewichtsverdeling van de sportauto kan ik uren met je praten.

Op de parkeerplaats van ons hotel aan de Kroatische kust nestelde ik me in de sportieve zitkuil van de roadster. Vanaf het moment dat ik hem startte, voel ik mijn liefde voor de MX-5 weer opwellen. Ik reed in de 1.5L viercilinder variant (Skyactiv-G 132 6MT) met 132 paardenkrachten. Belangrijke side note: dit is de enige motorvariant voor de Nederlandse markt vanaf nu. Vanwege alle Europese emissie-eisen heeft het Japanse automerk besloten om de krachtigere 2.0l met 184 pk in de meeste Europese landen niet meer te verkopen, only in Great Britain. Hij heeft nog altijd achterwielaandrijving (belangrijk voor een petrolhead), is enigszins betaalbaar voor een sportwagen en is uniek in zijn klasse. With bare feet on the pedals stoof ik trots met de vernieuwde MX-5 richting onze roadtrip route.

Lees ook:  Toyota Yaris Cross (2024): subtiele veranderingen, groots effect

Geheimmtips aan de Kroatische kust

De Dalmatische kust, aan de oostkant van de Adriatische Zee, is een van de vier historische Kroatische regio’s. Hier vind je bekende steden zoals Dubrovnik, Šibenik, Split en Zadar, samen met verschillende UNESCO-werelderfgoedlocaties.

Onze roadtrip startte in de omgeving van Zadar, een levendige havenstad met een compact historisch centrum dat je in een dag kunt verkennen.

Met onze roadster – dakje open uiteraard –  vertrekken ik samen met mijn autobuddy jan Henk richting Gospic, een lange rit door onder meer de indrukwekkende Velebit-bergketen. Als ik wat uurtjes vrije tijd had gehad, was ik hier zeker uitgestapt. Het Nationaal Park Velebit is een beschermd natuurgebied van ongeveer 2.000 km² en perfect voor wandelingen, het staat bekend om haar unieke landschap en rijke flora en fauna. We stoppen langs de route voor een korte koffiestop en fotoshoot (prachtige panoramische views heb je hier) op een echt ouderwetse koffielocatie. In het boomstammenrestaurant (Hostel Baske Ostarije) ruikt het ouderwets naar erwtensoep, filterkoffie en apfelstrudel. Zijn we hier wel in Kroatië? We bestellen het in het Duits en nemen even de tijd om bij te komen van een stevig stukje sturen.

Vanuit deze prachtige (desolate) scenery trappen wij met onze gewillige MX-5 door richting het plaatsje Karlobag. Voor onze roadtrip is dit het noordelijkste puntje in Dalmatië. Een plek waar we de zomer van in onze bol krijgen, want hier vinden we tussen alle bergen een kristalheldere zee!

Vanaf deze plaats rijden we via een van de mooiste kustwegen (E65) van Kroatië terug naar Zadar. Deze kronkelende weg biedt adembenemende uitzichten op de zee en de eilanden. Hoewel het een heerlijke weg is om het gas flink in te trappen, bochten buiten-binnen-buiten-binnen te nemen, is het ook een genot om hier gewoon met je MX-5 te cruisen en de omgeving in je op te nemen. De kustweg biedt een van de mooiste ritten met goed asfalt, scherpe bochten, schitterende zeegezichten, fotogenieke spookstadjes en tal van uitnodigende haventjes.

Voor ons eindigde de route in een omgeving die allesbehalve idyllisch is, maar vooral jetset: de haven Sukosan Marina Plaza. Het is de grootste jachthaven van Kroatië en ligt in een natuurlijke, beschutte baai, zo’n 7 kilometer ten zuiden van het historische Zadar. Het staat ook bekend als dé plek voor superjachten.

Terug naar de MX-5, wat is er vernieuwd?

De MX-5 heeft een van de beste (handmatige!) versnellingsbakken: kort, soepel en krachtig. Een feest voor de echte autorijder. In een SkyActiv-motor van Mazda zit geen turbo om krachtig te presteren, wat ook betekent: geen turbogat (yes!). Dankzij het onderstel is het veercomfort uitstekend. Verkeersdrempels en andere oneffenheden worden netjes opgevangen. De prestaties zijn bovengemiddeld, waardoor inhalen op smalle wegen een genot is. Hoewel het geen EV is met supersnelle acceleratietijden, voelt de lichte en lage auto toch snel aan zonder dat je roekeloos hoeft te rijden.

Lees ook:  De Lancia Ypsilon is terug van weggeweest, en hoe!

Het nieuwe ‘limited slip differentia’l zorgt voor meer stabiliteit bij remmen op bochtige bergwegen, wat het rijden alleen maar leuker maakt. DSC-track is verbeterd en geeft prioriteit aan veiligheid en grijpt pas in bij gevaarlijke situaties die de bestuurder niet zelf kan corrigeren. Daardoor is de auto net wat speelser geworden. Mazda heeft verder de LED-koplampen geoptimaliseerd en biedt nieuwe lakopties aan, waaronder “Aero Grey” in plaats van “Platinum Quartz”. De verbeteringen omvatten ook een nieuw 8,8-inch multimedia systeem met draadloze Android Auto en Apple CarPlay, USB-C aansluitingen, een frameloze achteruitkijkspiegel en kunstlederen bekleding.

In het kader van: ‘Nu kan het nog’

Tijdens de persconferentie over de nieuwste updates van de MX-5 kreeg ik ook een glimp te zien van de toekomst. Want ja, zelfs deze handgeschakelde roadster op benzine zal binnen afzienbare tijd ‘als nieuwe auto’ het veld moeten ruimen in Europa. Mazda sorteerde daar alvast op voor en presenteerde de ‘Iconic SP’, een hybrid roadster, met de belofte om het rijplezier van de MX-5 in leven te houden.

Dit verhaal is met autoliefde geschreven en allesbehalve onafhankelijk, want wie kan nu nog concurreren met een Mazda MX-5? Misschien een oude Fiat 124 (tot 2019 gemaakt), maar zelfs dat was een vermomde Mazda. Sommige keuzes maak je puur op gevoel, zelfs als ze niet praktisch zijn en je een duitje kosten. De MX-5 is daar het perfecte voorbeeld van, de roadster is niet gratis, en voor de meest exclusieve versie moet je dieper in de buidel tasten dan ooit. Maar troost je, het is nooit zo duur als een Ferrari of Porsche, terwijl het je met wat fantasie dezelfde rijbeleving biedt. Ideaal voor autogekken die sportief willen rijden met de wind in hun haren zonder een fortuin uit te geven.

Ook de prijzen zijn ‘vernieuwd’. Wat kost deze liefhebbersauto?

Prime line: roadster vanaf € 43.290
Exclusive-line: roadster vanaf € 46.590
Kazari: roadster vanaf € 47.690 (gereden testauto)
Homura: roadster vanaf € 49.890

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Opel Mokka-e: wordt elektrisch rijden ons nieuwe mant(r)a?
Een snufje vintage met een flinke portie degelijkheid én comfort. Twee weken...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *