Gekleed in het zwart en gewapend met een zwaard snijdt hij elk bochtje messcherp af. FemmeFrontaal meets Zorro on Wheels. Bewonder zijn rond gespierde lijf, zijn zwoele stem en zijn vlijmscherpe signature ‘Z’… We testen de lekkerste roadster uit de Nissan-klas, de Nissan 370Z roadster.
Hello Antonio
De nieuwe Nissan 370Z roadster is lekker compact, retesnel en heeft een derrière waar je u tegen zegt. De dorpels zijn laag, de deuren zijn laag, de stoelen zijn laag. Dit zorgt voor een adorabel sportief uiterlijk met een uitstekend zwaartepunt op de weg. Vervang je Audrey Hepburn-jurkje echter wel voor een Antonio Banderas-look met een baggy broek en flatjes (laat het hoedje achterwege), wil je waardig, flexibel en vol gratie uit deze fancy roadster stappen.
My Fair Lady
Zoals Zorro, heeft de Nissan 370Z roadster ook al een hele geschiedenis achter de rug. Zijn voorouders dateren van begin jaren 60. Toen Nissan nog Datsun heette en de 370Z ooit de naam Fairlady kreeg. Vernoemd naar de gelijknamige musical My Fair Lady. Aangezien het Amerikaanse en Europese manvolk in die tijd de naam Fairlady niets vond voor een sportauto, is dit omgedoopt tot: Datsun ‘Sports’, gelardeerd met ingewikkelde modelnummers. Een doodzonde. Dat bekt toch niet lekker? FemmeFrontaal opteert voor de terugkeer van de naam die recht doet aan deze goed gelukte Nissan: Nissan Fairlady Z. Of gewoon Nissan Zorro…
Echte mannen
We gaan verder… Zodra je je nestelt in de armen van Zorro, blijkt het interieur verrassend praktisch ingericht. De bestuurdersstoel zo hoog pompen als Goofy in deze cabriolet lukt niet, gelukkig niet. Dat ziet er direct zo lullig uit. Lekker liggen in de sportstoelen en jezelf af en toe aan het stuur omhoog hijsen om over de gigantische zijspiegels te kijken of een vijand van achteren aanvalt. Het praktische zit hem in de opbergruimtes. Achter de voorstoelen zitten namelijk twee smalle bakken waar je je cape, handtas, masker, glossy’s en dergelijke kan opbergen. Ook bieden de voorstoelen meer ruimte dan andere roadsters voor lange of korte Antonio’s. De laadruimte achterin, die je heel subtiel kan openen, heeft echter niet voldoende ruimte voor 12 zwaarden, of tal van schone capes, maar wel afdoende ruimte voor een romantische Spaanse picknick!
Echte mannen hebben borsthaar en echte sportauto’s hebben klokjes, veel klokjes. Help! Belangrijkste voor FemmeFrontaal, de benzinemeter, toerental en de snelheidsmeter. En als je eenmaal gewend bent, check dan kekke klokjes voor onder meer olietemperatuur en voltmeter (dit laatste is normaal gesproken gewoon lampje, maar ja echte mannen houden van…). Natuurlijk allemaal show want tegenwoordig kan bijna niets stuk aan een Japanner.
Schreef ik in de inleiding by the way dat je die hoed van Zorro achterwege moet laten? Zet maar weer op, het liefst met een elastiekje onder je kin. Zodat hij stevig op je hoofd zit en er niet meer afwaait. Want het mooie subtiele glazen windscherm achter bij je nek is weinig functioneel. Houd je hoed dus op je hoofd, of drapeer een shawl om je krullebos voordat je flink gaat gummen met Zorro. Mits je die out-of-bed-look natuurlijk goddelijk staat…
Snelle kick
De Nissan 370Z is verkrijgbaar als coupé of als cabriolet. Omdat we maximaal wilden genieten van de zomer, kozen we voor een weekje cabrio rijden met de 370Z. Onder de motorkap van onze testauto ligt een 3,4 liter V6 motor die moeiteloos en onwijs krachtig versnelt. En versnellen door de stad in de Nissan 370Z lijkt alsof je een videospelletje speelt, Grand Turismo 6, maar dan in real life! Je zit slechts een paar centimeter van het wegdek, dus je kunt het geluid van de banden horen rollen tegen het asfalt. Dat wakkert de adrenaline aan. De motor heeft veel vermogen voor zo’n compact bakkie dus je snijdt door het verkeer als ware je het zwaard van onze filmheld. Een snelheidsfreak word je vanzelf in dit karretje want hij gaat van 0-100 in 5,5 seconden. En met de schakelpeddels wellicht nog sneller als je dat wilt. Dus dat betekent oprit af en oprit op scheuren in Nederland, wil je de verslavende acceleratie van deze sexy held blijven voelen. Fietfiew! De motor heeft een diep, hees geluid, iets wat je niet verwacht bij Japanners, maar wel bij Zorro. De remmen zijn verder subiet, snel en lichtelijk overspannen. Maar ja, wat wil je ook met zoveel vijanden op het asfalt, onze Zorro heeft overal ogen…
Een mooie vent heb je nooit voor jezelf
Snif. Een kleine zuipschuit is onze Zorro wel, 11 liter op 100 km. Maar ja, ladies wie koopt er nou een zo’n kick ass roadster om het brandstofverbruik te verminderen…? Nissan levert Zorro niet alleen in de dresscode ‘tenue de ville’ ofwel ‘daimond black’. Hij wordt ook minder mysterieus geleverd in de kleuren van de Le Mans Blue (mooi!), eyecandy ‘Vibrant Red’ of maagdelijk wit. De 370Z wordt geleverd met een 6 versnellingsbak voor de hoge-toerentallen-fans en als je van ‘zwarte band’-rijden houdt, voor de echte Antonio’s ook beschikbaar in een 7-traps automaat. Wij hadden de automaat (big smile).
Stiekem is dit toch wel zo’n hete roadster dat als je hem parkeert, afsluit en vervolgens wegloopt, je niet een keer, twee keer maar wel vijf keer omdraait om te kijken of hij er nog staat en niet stiekem flirt met een nieuw baasje. Je weet het maar nooit; een mooie vent heb je namelijk ook nooit voor jezelf….
Signature song:
“Out of the night,
When the full moon is bright,
Comes the horseman known as Zorro.
This bold renegade
Carves a “Z” with his blade,
A-Z” that stands for Zorro.”
TV themesong Zorro
Check hier de waanzinnig mooie fotoshoot van Fotograaf Marjolein Reman met de Nissan 370Z.
Nice to know:
De bekendste (mannelijke) Nederlander die ooit in real life een Datsun 240Z reed was Johan Cruijff. En Guust Flater, in de niet-reële wereld. Wat mag deze roadster kosten? De testauto van FemmeFrontaal, 370Z Roadster 3.7 L V6 328 pk was bijna 80.000 euro waard (echt!), Slik. Hoeveel designerjurkjes, faboulas heels en fancy MINI’s kun je daarvoor kopen? Gelukkig starten de prijzen (kuch) voor een coupé (met vast dakje dus) al vanaf 74.000 euro en de cabrioletversie (= roadster) vanaf 77.000 euro. En dan zitten er standaard al best veel toeters en bellen op. Zoals een premium geluidssysteem, climate control (alsof je dat nodig hebt in een cabrio), vette wielen, getint glas, het Z-logo everywhere, een regensensor, de beste ruitenwissers, opbergvakjes in de deuren en een kaartleeslampje voor als je de navigatie er niet bijneemt als optie.