68 jaar geleden, in 1946, werd in het Parijse zwembad Piscine Moliter, de allereerste bikini geshowd. 16 juni 2014. Het iconische zwembad is inmiddels een hip hotel geworden. En de bikini? De bikini heeft plaatsgemaakt voor de onthulling van de nieuwe Peugeot 108. Zal dit verse niemendalletje van Peugeot het succes van de bikini gaan evenaren?
Competitie
´Eerlijk is vals´, zou een vriendin van mij zeggen. De nieuwe Peugeot 108 heeft inmiddels een waslijst aan concurrenten opgebouwd. Denk aan de Volkswagen Up, Seat Mii, Kia Picanto, Hyundai i10 en haar eigen bloodsisters, de Toyota Aygo en de Citroën C1. Dus een nieuwe bikinilijn ontwerpen was vrij noodzakelijk voor Peugeot. En waar de bikini destijds gezien werd als een vrijheidssymbool voor de vrouw, is de ieniemienie auto een vrijheidssymbool voor: vrij van hoge wegenbelasting, vrij van krappe parkeerplekken, vrij van hoge aanschafkosten, maar ook vrij van seks…? Want verleidelijk waren deze kleine autootjes niet. En dat geldt zeker niet voor het oudere zusje van de Peugeot 108, de 107. Het heeft vier wielen, een stuur en een motor. De 107 doet aan geheelonthouding, dat is duidelijk. En de dames die erin rijden…? Maar hey, bekijk de nieuwe Peugeot 108 eens goed. Looking good!! Met gelijktijdig de introductie van de nieuwe Toyota Aygo en Citroën C1 is de Peugeot 108 qua design wel de meest chique versie van de drie-eenheid. Want onderhuids verschilt de drieling wat betreft techniek niets.
Misselijkheidstest
De seksloze 107 vergeet ik al snel als ik plaatsneem achter het stuur van de nieuwe Peugeot 108. Kleurrijk dashboard, een vrolijke barcode op de zetels en matten. Je moet er van houden. Maar vrolijk is het wel! Ik test de meest uitgebreide versie van de 108 met de lekkerste motor die het heeft: de 1.2 liter motor met 82 pk. Zij gromt verrassend enthousiast en rijdt rap door het drukke Parijse verkeer. Ik open het stoffen dakje om Parijs te horen joelen en merk tegelijkertijd dat het onderstel van deze kleine Peugeot volwassen is geworden. Ze rijdt daardoor best comfortabel. Alhoewel, de misselijkheidstest heeft de 108 niet helemaal heeft doorstaan. Het is en blijft toch een klein beetje stuiteren voor 10.000 euro. Ze schakelt licht en kort. En ook de besturing is, met een beetje speling, meer dan prima en maakt haar zeer wendbaar in de stad. En leuk, ook buiten de stad komt de Française eenvoudig mee met het overige verkeer. Ondanks of dankzij haar driecilinder motor. Zij geeft bovendien in de boordcomputer aan wanneer ik moet op- of terugschakelen. De snelheidsbeperker (optie) voorkomt daarnaast onnodige Franse boetes door mijn loden Hollandse rechtervoet.
Combi na combi
Zoals je tegenwoordig honderdduizend verschillende bikini’s kunt kopen, vindt Peugeot ook dat vrouwen wat te kiezen moet hebben op het gebied van auto´s. Vandaar dat je de Peugeot 108 kunt stylen naar jouw eigen smaak. Voor wat extra geld kun je haar namelijk pimpen met een elektrisch stoffen schuifdakje. Zo kom je in de buurt van het ultieme Franse joie de vivre gevoel. Het stoffen schuifdakje opent als sardineblikje, zoals ook het dakje van de Fiat 500 wordt geopend. De ‘bikini-collectie’ van de Peugeot 108 bestaat verder uit zeven thema’s: ‘Dressy’ met pied de poule-motief, ‘Kilt’ met Schotse ruit-motief, ‘Diamond’ met matte en glanzende prisma’s, ‘Tattoo’ met bloemmotieven in streetart, ‘Dual’ met twotone-kleurstelling, ‘Barcode’ met combinatie van lijnen en kleuren, ‘Sport ‘met racerij-opdrukken. My humble opinion: houd het bij een twee-kleuren lak of één gave lakkleur (en die zijn er!) voor een très chique Franse uitstraling.
Binnenstebuiten
Van buiten ziet de Peugeot 108 er een stuk kostbaarder en glamoreus uit dan van binnen. Plastic fantastic met of zonder kekke kleurtjes, gelardeerd met eigenaardige luchtroosters. Alle knopjes zijn groot en binnen handbereik. En de informatie die belangrijk is – ‘Hoe snel rijd ik? – of – ‘Hoeveel brandstof heb ik nog?’- vind je boven het stuurkolom. In eerste instantie zonder toerenteller. Dit laatste is namelijk een optie bij de 108.
En dat Peugeot fan is van gadgets wist ik al na het testen van de Peugeot 308. In de Peugeot 108 is de ‘Mirror Screen’ dé gadget waar de Fransen mee pronken. Mirror Screen kopieert namelijk het scherm van je smartphone. Daardoor spaar je als consument dure navigatie uit in je auto. Bovendien kun je via de Mirror Screen alle apps van je smartphone eenvoudig bedienen, wel zo veilig want de ogen blijven op het wegdek gericht. Enfin, leuk bedacht! Iets minder fraai uitgevoerd. Waarom?
A. De ‘Mirror Screen’ werkt alleen op Android smartphones (snif).
B. De Google Maps-navigatie op de smartphone hield er af en toe tijdens het rijden mee op (hellup!).
C. Niet alle navigatie-apps zoals Tom Tom zijn gecertificeerd om te werken met ‘Mirror Screen’ (snif).
D. Het afspelen van muziek tijdens het navigeren via Google Maps was geen succes. Stilte alom in de auto. De muziek wordt namelijk niet gelijktijdig afgespeeld als de navigatie aan staat.
Goed, ik ga ervan uit dat al deze punten slechts kinderziektes zijn en dat dit na verloop van tijd is opgelost. Kudo’s aan Peugeot (en Citroën) in ieder geval voor het proberen en testen van dit systeem.
Klein maar fijn
Feit is dat 60% van de kopers van het kleine autootje een vrouw is (steek je hand maar op ladies). Tweederde daarvan woont lekker knus samen als stelletje en gebruikt het spaarbrandertje als boodschappenwagentje. Want hoe minder geld besteed wordt aan een compacte auto, hoe meer geld overblijft voor Franse restaurants, fabulous pumps, tropische vakanties en oogstrelende bikini’s. Ik begrijp het wel. Alleen, de tijd van concessies doen wat betreft autokeuze is met de komst van de nieuwe Peugeot 108 voorbij. Want dit is wél een chique en guitig stadskarretje voor weinig geld!
Signature song:
“I’m so fancy
You already know
I’m in the fast lane
From L.A. to Tokyo
I’m so fancy”
Fancy, IGGY AZALEA feat. Charli XCX
Nice to know:
De Peugeot 108 is verkrijgbaar met 3-deuren of met 5-deuren. En je hebt de keuze uit een 1.0 motor met 68 pk of een 1.2 motor met 82 pk. Een automaatbak is leverbaar.
De allerleukste versie, de Allure (prijs vanaf 12.540,-), ook het duurste exemplaar, heeft een toerenteller, achteruitrijcamera (ja hoor!), airco, mistlampen, verwarmde spiegels en het Mirror Screen, een radio met touchscreen en veiligheidssysteem voor kinderzitjes.
De samsam-versie, de Active (prijs vanaf 10.740,-), de iets minder dure versie dus heeft heel praktisch een deelbare achterbank, in hoogte verstelbare stoel, centrale deurvergrendeling en elektrische ramen voor.
De naakte versie, de Access (prijs vanaf 9.690,-), heeft van alles hierboven niets. Maar wel vertrekhulp bij steile hellingen, stuurbekrachtiging, boordcomputer en airbags all over.