Het feit dat de #ILookLikeAnEngineer ontstaat, zegt iets over het vooroordeel over techniek en de mensen die in de techniek werken. Blijkbaar is het niet gangbaar om als op en top verzorgde vrouw in de techniek te werken. Kijk naar Isis Wenger …
De hashtag #ILookLikeAnEngineer zoemt al een maandje rond op sociale media en is bedacht door Isis Wenger, een 22-jarige ingenieur bij een techbedrijf. Isis Wenger verscheen onlangs in een wervingscampagne voor het techbedrijf. Ze bleef echter na de reclamecampagne maar horen dat ze er niet typisch uitzag als een ingenieur. Ze kreeg nare opmerkingen over haar kleren, haar haarstijl, tatoeages en haar baan. Om de stereotype te doorbreken twitterde ze een foto van zichzelf met de hashtag #ILookLikeAnEngineer, al snel werd de hashtag razend populair.
Ook bij Tesla is het vooroordeel in het bekende keelgat geschoten en geeft met een heel mooi statement aan dat er talloze goed verzorgde vrouwen bij Tesla werken. Het gebeurt niet vaak dat we een glimp opvangen van Tesla werknemers. CEO Elon Musk is in de media het gezicht van het elektrische autobedrijf en werknemers zie je nauwelijks voorbijkomen. Laat staan vrouwen. Waarom nu wel?
Wenger’s slogan is meer dan 101.000 keer geretweet in de afgelopen 30 dagen. Ingenieurs bij andere bedrijven, waaronder Tesla, SNAPCHAT, The White House Office of Science and Technology en NASA gebruike de hashtag ook. Niet alleen in techniek, maar ook in de wetenschap én (ja echt) automotive krijgen vrouwen dus ook maken vooroordelen.
Wat zeg jij over dit onderwerp? Is dit seksisme? Of gewoon pure domheid van een enkeling die denkt dat vrouwen en techniek niet samengaan? #ILookLikeAnEngineer
Hier vind je meer informatie over de beweging #ILookLikeAnEngineer.
FemmeFrontaal columns over vrouwen & auto’s:
Lieve autofabrikant
Supercar makers negeren vrouwelijke kopers