Nieuwe Peugeot 308 GT: Ook voor haar

Aanhanger van rappe hatchbacks? FemmeFrontaal vloog met Peugeot mee naar Portugal om de opgedirkte versie van de 308, de GT-versie, eens flink aan de tandwielen te voelen.

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
8 Drive
7 High Heels proof
7 Flirt factor
8 Value for money
7.6

Aanhanger van rappe hatchbacks? FemmeFrontaal vloog met Peugeot mee naar Portugal om de opgedirkte versie van de 308, de GT-versie, eens flink aan de tandwielen te voelen.

Wat een beetje meer sporten en uiterlijke verzorging al niet doet bij een mens: het laat je stralen én geeft je meer energie. Nou, dat werkt ook bij auto’s! Peugeot heeft de 308 naar de sportschool gestuurd met als resultaat zuinige motoren mét spierballen: een 1.6l benzine met 205 pk en een 2.0l diesel met 180 pk. Ook zijn uiterlijk heeft een behandeling ondergaan: met onder meer een kleine ‘nosejob’, waardoor de grille (met dé bekende Peugeot leeuw), de drie horizontale lamellen en LED-lampen pronken als nooit te voren. Wat ze hierbij hebben overgeslagen zijn de mistlampen voor. Die pasten simpelweg niet meer in de snufferd van de 308 GT, hij heeft immers ook zuurstof nodig om lekker hard te rijden (luchtinlaten), vertelt Peugeot ons. Verder oogt de Peugeot 308 GT dik door zijn sideskirts, vette wielen (18 inch!) en dubbele uitlaten achter. En hoe vrouwelijk dit ook klinkt, de exclusieve ‘Blue Magnetic’ lakkleur op de Peugeot 308 GT staat hem ge-wel-dig! Kijk hem strak in de lak shinen in zijn blauwe sportpakkie. Hier word ik nou vrolijk van.

Peugeot308GT_achterkant

Het uiterlijk is geslaagd voor een GT-versie. Hij is niet te dik want hé het is geen GTi ofwel anabolenbak, maar een normale stoere hatchback, eentje die iets meer plusjes heeft dan die degelijke wielen bij de buurvrouw op de oprit. Commercieel is de standaard Peugeot 308 een wereldwijd succes, er rijden namelijk al 146.000 exemplaren van rond. En in 2014 werd deze doorsnee versie van de Peugeot 308 door de juryleden van Car of the Year (zestig mannen versus één vrouw) uitgeroepen tot Car of the Year 2014.

Peugeot308GT_neus

Tijdens de persconferentie over de Peugeot 308 GT vertellen de Fransen me dat ze met de Peugeot 308 GT mikken op ‘mannen met een passie voor sportieve auto’s’. Hallo??!! Knock knock. Als vrouw wil ik OOK in een gespierde uitvoering rijden en bij de verkeerslichten een potje optrekken winnen van een opgefokt Golfje!

PEUGEOT308GT_interieur

En dat kan. De snelste Peugeot 308 GT heeft namelijk een warpsnelheid van 0 naar 100 km in 7,5 seconden! Dan moet je de GT tijdens het rijden wel op de sportstand zetten en als een gek flipperen in de dieselversie en handmatig opschakelen in de benzine-uitvoering. De besturing wordt in de sportstand zwaarder en je voelt enige weerstand bij het sturen, waardoor hij nog scherper stuurt. Het onderstel wordt stijver dan hij al was, wat betekent dat je elk hobbeltje of drempeltje voelt in de auto. Als een kind met adhd zit de 308 GT in no time op de 100 km/uur en sjeest hij je in vijf luttele seconden verder naar de 140 km/uur.
Als kers op de GT-taart trakteert de Peugeot 308 GT je in de sportstand ook nog eens op een concertje ‘uitlaat’ door de boxen. Mét als je goed luistert tussenplofjes bij het terugschakelen. Maar bij het horen van dit zelf gefabriceerde geluid wist ik niet of ik nu moest lachen of huilen… Hellup, de Franse leeuw brult en ik word niet bang! Mag deze cd uit? En-dat-kan-helaas-niet. Eén positief effect heeft het valse gebrul van de leeuw wel op mij: ik wil zo snel mogelijk weer in de normale stand rijden in de 308 GT. Ook dikke prima, snel genoeg en nog comfortabeler ook. Vergeleek ik de standaard versie van de Peugeot 308 nog met een zeer lichtvoetig hert, de GT-versie in sportstand besluipt en bespringt zijn prooi als een jonge vos.

Lees ook:  Mazda2 Hybrid (2024): Is twinning ook echt winning?

Peugeot308GT_SW

In tegenstelling tot Japanse auto’s, waarbij je eerst een vliegbrevet moet halen om het interieur te snappen, weten de Fransen me iedere keer te charmeren met hun minimalistische design in het interieur.  En ‘hallo ieniemienie stuur, hier ben ik weer’. Sinds de kart heb ik nog niet eerder zo’n klein stuurwiel gezien en gevoeld. Het voordeel van een petit stuur voor lange bestuurders is dat ze meer beenruimte voor hebben. Het dashboard, gericht op de bestuurder, is verder fraai vormgegeven met een fancy touchscreen zo groot als een iPad Mini met daarin alle toeters en bellen die je normaal gesproken zou verwachten als draai-of drukknop. Het touchscreen geeft de Peugeot 308 GT een hippe uitstraling. Wat kun je er zoal mee? De voornaamste zaken: je climate control beheren (warm/koud/airco), je navigatie instellen en je radio bedienen. En dat doe je niet meer in één handeling, zoals met de oude welbekende knoppen, maar in twee of drie handelingen. Je moet namelijk eerst in het ‘menu’ zoeken naar de airconditioning en het mediasysteem, voordat je kan kiezen hoe warm of hoe koud je het wilt hebben. Natuurlijk kun je je persoonlijke voorkeuren instellen, maar je moet er even voor gaan zitten. Maar hey, als je dat na een weekend allemaal weet… kun je jezelf ‘Alexander Klöpping’ noemen.

Peugeot308GT_embleem

Het GT-smaakje in het interieur zie je duidelijk terug in de klokjes op het dashboard dat met zwart carbon motief is versierd. Ook zie je geperforeerd leer in bijvoorbeeld het stuurwiel en bekleding van de deur binnen. Daarnaast pronkt het GT-embleem her en der in het interieur. De zetels, die overigens héél stevig zitten en goede lendesteuning bieden, vind ik prachtig en mannelijk met antraciet leder gelardeerd met rode stiksels. Niks voelt echt plastic aan en dat is een verademing als je van een luxe gevoel houdt.

Lees ook:  De Lancia Ypsilon is terug van weggeweest, en hoe!

Peugeot308GT_zijkant

De Peugeot 308 GT is ook verkrijgbaar in een stationwagen uitvoering, met net iets meer beenruimte achterin. Voor de snelle moeders onder ons. Persoonlijk vind ik de GT-versie als hatchback een stuk mooier. Driedeurs had ik ook gaaf gevonden, echter in Nederland zijn ‘drie-deurs-fans’ op één hand te tellen. Gemak dient de mens, en om nou in yogastandje ‘half lord’ achterin te gaan zitten…

Met de 308 GT is Peugeot nog niet klaar in de sportschool. Om nog meer spierballen te kweken en stunning looks creëren trainen ze nog even verder, tot hij 308 R-waardig is. De allersnelste en meest gepimpte Peugeot 308. Tot die tijd zeg ik, dames als je toch in de markt bent voor een zakelijke hatchback of stationwagen mét ballen en looks, denk dan serieus eens aan de Peugeot 308 GT, een serieuze concurrent voor de sportlijnen van Seat of VW Golf. En hoe gaaf zou het zijn als we die marketingmannen van Peugeot eens poepie laten ruiken door ook gewoon in een gelikte Peugeot 308 GT te rijden!?

Signature song:
“You got the lock, I got the key
You know the rest, You know just where I wanna be
Don’t ever stop controlling me
I kinda like it when you bring me to my knees, ha”
OLLY MURS, wrapped up

Nice to know
De nieuwe Peugeot 308 GT is leverbaar is 5-deurs hatchback en 5-deurs stationwagen. Prijzen beginnen bij:
GT 205 pk, 1.6 e-THP (benzine) – 5,6l op 100 km: 32.980 euro / GT 180 pk, 2.0 BlueHDI (diesel) – 4,0l op 100 km: 35.330 euro. De standaardversie van de Peugeot 308, de 1.2 VTi Access, is er al voor 19.620 euro.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Audi A1: Het kleine zusje van…
Audi heeft er ook één! Een eigentijdse benjamin. BMW heeft de Mini...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *