Ford Fiesta: voor elke gelegenheid een passende outfit

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt factor
8 Drive
8 Comfort
7 High heels proof
7.5 Value for money
7.9

Aan haar uiterlijk zie je het niet af. Maar de Ford Fiesta bestaat al 40 jaar! Anno 2017 is ze volwassen, ziet ze er strak uit, volgt ze de modetrends op de voet én decoreert ze zichzelf vol met accessoires.  Alleen, uiterlijk zegt natuurlijk niet alles. Het innerlijk is misschien nog wel belangrijker. Ik ben reuze benieuwd naar de rijeigenschappen van de nieuwe Ford Fiesta. Daarom ga ik in Spanje met haar op stap!

Liever kijken naar de nieuwe Ford Fiesta?

Flirt factor
Haar kledingkast heeft nog nooit zo vol gehangen. Ze heeft maar liefst vier basis outfits.
1. In de Trend-uitvoering is ze klaar om lekker ‘bank te hangen’.
2. In de Titanium-uitvoering heeft ze een business-date.
3. In de ST-Line is bereidt ze zich voor om naar de sportschool te gaan.
4. In de Vingale-uitvoering is ze ready voor een gala.
In 2018 volgen nog de Ford ST (dat is haar raceoverall) en de Active-uitvoering (haar hike outfit).
Al deze outfits zijn ook nog eens leverbaar in drie- of vijf deuren, benzine- of diesel versies en in allerlei kleuren mét opties om haar te personaliseren. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar echt, geen één Fiesta hoeft hetzelfde te zijn.

Drive factor
De keuze uit motorsmaakjes is ook reuze: variërend van een zuinige 1L 3 cilinder EcoBoost met 100 en 120 pk, een 1.1L met 70 en 85 pk of een 1.5L 4 cilinder TDCi  met 85 en 120 pk. De ST-Line is de enige Fiesta die echt wat sportiever is afgesteld. Dat merk ik met name aan de vering en het insturen van bochten, het gaat net wat stugger dan bij de rest van de modellen. Ford heeft de rijeigenschappen van de Ford Fiesta verder verbeterd door bijvoorbeeld systemen te monteren waardoor de auto minder overhelt in een bocht (nieuwe stabilisatorstang) en er in de bocht door de binnenste wielen wordt bijgeremd voor meer grip en stabiliteit (Electronic Torque Vectoring Control).

Lees ook:  Lucid Air Touring: Geruisloos populair

De Ford Fiesta voelt hierdoor een stuk zelfverzekerder aan dan het vorige model.  En over zelfverzekerd gesproken, er zitten maar liefst 15 veiligheidssystemen op de Fiesta! Denk aan automatisch remmen voor voetgangers in het donker. Maar ook aan parkeren zonder zelf te sturen. Dat geeft een goed en veilig gevoel!

Comfort
Waar ik nog meer een goed gevoel van krijg is het interieur van de Fiesta. Het eerste wat mij opvalt is het opgeruimde dashboard. Die jungle aan knoppen is verdwenen en is deels verhuisd naar het 8 inch info- en entertainmentsysteem. Super. Met het SYNC3-systeem koppel ik mijn telefoon, vind ik de weg en kan ik allerlei commando’s brullen om naar toe te gaan.

Of de Fiesta een heel leven mee gaat, dat betwijfel ik. Maar de zetels gaan een heel autoleven mee. Hoe ik dat weet? Nou, speciale robotbillen hebben hier tijdens het productieproces al meer dan 25.000 bilafdrukken op los gelaten. Eat that.

Het complete interieur ziet er door het gebruik van vloeiendere vormen en zachte materialen hipper uit dan in het vorige model. Terwijl ik prins(es)heerlijk op gewatteerde stoelen met meer zijdelingse steun zit streelt de B&O PLAY geluidsinstallatie mijn oren.

High heel
Er is vooralsnog één versie met een automaatbak (de 1L 3cilinder Ecoboost met 100 pk) dus daar kan je gerust je pumps bij aanhouden. De overige modellen zijn dus handgeschakeld en hebben ook een hangend gaspedaal. Wat lager schoeisel is gewenst.

Value for money
Scheur naar de dealer, trek €15,745 uit je portemonnee en je hebt je huispak te pakken in de vorm van de Trend uitvoering. Deze is, zoals de naam al zegt, basic. Als ik je een tip mag geven: ga sowieso voor de Titanium uitvoering en de zuinige 1.0 EcoBoost motor met 125pk (4,3L/100km en 98g/km aan CO2 uitstoot). Of als je veel rijdt de dieselvariant met 85 pk, dat scheelt nog een litertje en 5 gram CO2-uitstoot minder.

Lees ook:  Mazda2 Hybrid (2024): Is twinning ook echt winning?

Kleed de Ford Fiesta verder aan met het accessoires als een 8” touchscreen, SYNC3, B&O play (Navigation Pack met B&O PLAY audiosysteem €1.125) en active park assist (Driver assist pack €690) en dan heb je voor ongeveer nog geen €21.000 een complete outfit om overal goed mee voor de dag te komen!

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Rijtest Kia Picanto: Kittig én pittig in een nieuw jasje!
Volgens Kia rijden maar liefst 62% van de vrouwen in een A-segment...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *