Lexus: Boys and toys, ook voor meisjes

Hij zou de ideale man uit een doktersromannetje kunnen zijn. Hij is donker, mysterieus, gespierd, en lang. Ik moest zelfs op mijn tenen staan om hem te kunnen zoenen. Zijn karakter is innemend, soms wat stil en soms wat ruig...

Hij zou de ideale man uit een doktersromannetje kunnen zijn. Hij is donker, mysterieus, gespierd, en lang. Ik moest zelfs op mijn tenen staan om hem te kunnen zoenen. Zijn karakter is innemend, soms wat stil en soms wat ruig. Maar vooral uiterst charmant en zeer betrouwbaar. Hij komt uit Japan. En ohw ja, vrijgezelle mannen en vrouwen… Hij heeft sinds kort ook een interessant klein zusje… 

Ik was al een tijdje benieuwd of Lexus zijn Premium-merkgevoel behoudt nu het Japanse merk een betaalbare hatchback op de markt heeft gezet, de CT 200h. De kans om deze bolide uit de Lexus-vloot te testen, greep ik dan ook onmiddellijk aan! Om het topklassegevoel van de Lexus weer eventjes te beleven, heb ik eerst de testosteronversie uit de collectie van het Premium-merk van Toyota getest. De imposante sciencefictiongestijlde Lexus RX 450h Starlight Black-versie waarvoor je een kleine 80.000 euro neertelt. Een week later was de twee koppen kleinere vrouwelijke parelmoerwitte CT 200h business line van ruim 30.000 euro aan de beurt. Beide vehikels aangedreven door een full hybride motor. Mijn eerste kennismaking met full hybride rijden.

Lexus RX450h_odiel

“Nee! Ik ben geen Gooische vrouw!”
Mijn vriend verdient wel dikke duiten, maar deelt ze niet met mij! Althans nog niet, maar aan deze luxe kan ik snel wennen hoor”, hoor ik mezelf tegen een nieuwsgierige collega zeggen die geïntrigeerd naar de 19-inch metalen wielen van de RX loert. Door de roomwitte zachte lederen stoelen en aaibare witte pluche hemelbekleding in de cabine voelde ik me direct thuis in de stijlvolle Goliath. Hij zit strak in zijn vel met zijn zwarte lederen dashboard en zijn zwart lederen stuurwiel met dubbele witte stiksels aan de buitenkant. Kwalitatief erg mooi afgewerkt. Onder de indruk was ik van de hoeveelheid grote toetsen op het dashboard van de RX. Ik bevond me in een heuse cockpit! “Help! Dit is toch geen complexe man?” En het zweet brak me een klein beetje uit. Na een minicollege van de importeur over de werking van een full hybride motor én een knoppencursus mocht ik de RX voor één week mijn nieuwe reuzenmaatje noemen.

Speelruimte
Wat een enorme speelruimte had ik in de RX. “Hier wil ik in gereden worden! Niet andersom. Waar is mijn chauffeur?”, dacht ik verwonderd toen ik het gas van mijn speeddate aantrapte om te vertrekken richting huis. Blij was ik met de enorme zijspiegels van de RX. Ze gaven me een goed overzicht van alle drukte op de weg om me heen. Wel zo praktisch als je met dit ruimteschip vaart. En hij stuurde verrassend strak én licht rekeninghoudend met zijn grote gok aan de voorkant en draaicirkel (auto heeft een lengte van 4,7m en breedte van 1,8m). Ondanks zijn vermogen (ruim 300pk) nodigde de RX mij in eerste instantie niet uit om de oestrogeenhooligan op de weg uit te hangen. Als een ware zenmeester voer hij me over het wegdek. Alsof je een speld kon horen laten vallen. Zo stil is hij van binnen. De ene keer volledig aangedreven door een elektromotor en de andere keer aangespoord door zowel de elektro- als de benzinemotor. Een buitengewone ervaring vond ik het om een SUV met een omvang van ruim 2000 kg niet te horen starten en geen geluid te horen maken bij lage snelheden. Een EV-knop maximaliseerde de afstand die ik kon rijden op de elektromotor. Die afstand is echter heel beperkt heb ik gemerkt, slechts een paar kilometer en daarvoor moet de accu wel vol zitten. Ook moest ik onder de 45 km blijven rijden. Bijna begon ik het benzinesnuivende ronkende geluid waar ik zo van houd, te missen. Gelukkig kon ik de accu, die uit zichzelf oplaadt, een extra handje helpen met opladen door af en toe flink op het gaspedaal te trappen. Een goed excuus om de ware schorre en krachtige stem van de RX te horen!

Lees ook:  Mercedes-Benz CLE Coupé: Keeping it classy

Weelderigheid
Tijdens het rijden biedt de RX luxe in overvloed. Weelderigheid waar ik van heb genoten zijn de elektrisch instelbare voorstoelen en stuurwiel, parkeerhulpcamera mét parkeeradvies, stoelverwarming (het was een koude zomer!), regensensor én het navigatiesysteem. Al moest ik voor dat laatste eerst een boekwerk van ruim 450 pagina’s doorspitten voordat ik erachter was hoe ik de navigatie het meest optimaal kon gebruiken. Na een intensieve week cruisen in de RX viel het bonnetje bij de benzinepomp me reuze mee! Met een gemiddelde snelheid van 57km p/uur (stad én snelweg) heb ik 8,2 liter op 100 km gereden. Niet slecht voor een stijlvol vlaggenschip proletenbak dat eruit ziet als een benzinesnuiver!

Het wegbrengen van de RX 450h gaf me een dubbel gevoel. Luxe went namelijk héél snel! Zeker de luxe van de RX die je door zijn look & feel echt een meer dan relaxte big smile geeft. Alsof hij je met zijn sterke armen omhelst en nooit meer wil loslaten… Aan de andere kant voelde ik me, met mijn lengte van 1.70 (inclusief stilettohakken), opgelaten in de kostbare gigant van Lexus. “Nee! Ik woon niet in de grachtengordel van Amsterdam!” Wat betreft file-flirt-factor, heb ik ervaren, scoort de reus van Lexus minimaal. Je zit net iets te hoog om te sjansen met de mannelijke medemens in kleinere autootjes. Aandacht van een nieuwe groep mannen is er wel, de vrachtwagenchauffeurs.

Lexus CT200h
Ineens reed ik weer in een gewone auto. In één dag degradeerde ik, wat betreft motorisch bezit, van de Eredivisie van Lexus naar de Jupilerleage van het merk. Een weekje nadere kennismaking met de CT 200h later, bleek het toch niet zo’n gewone auto te zijn!

Lees ook:  Mazda2 Hybrid (2024): Is twinning ook echt winning?

Lexus CT200h 2012

Lexus smoel
Blij werd ik namelijk van het uiterlijk van de parelmoerwitte engel dat een combinatie van sportiviteit, dynamiek en elegantie uitstraalt. Echt herkenbaar als Lexus. Ze heeft de aantrekkelijke gretige neus van haar boer, IS. Behalve de elektrisch instelbare voorstoelen en stuurwiel (in de versie waarin ik heb gereden) heb ik de CT ervaren als een ware Lexus goodiebag. De CT doet wat betreft luxe én technisch vernuft namelijk niet onder voor de RX. Toegegeven, het kleinere zusje rijdt iets minder comfortabel en heeft een stuk minder power (136pk) dan een Lexus RX, GS of IS. Maar net als de RX cruist de CT op elektrische kracht alleen bij lage snelheden. Ze heeft daarbij wel drie rijstanden: Eco, Normal en Sportief. In de sportstand had ze net genoeg kracht om mij bij verkeerslichten snel uit de voeten te kunnen maken. Helaas heeft ze niet voldoende power voor een snelle én comfortabele rit op de Deutche Autobahn. Daar is deze auto ook niet voor gemaakt, volgens Lexus. En…hoorde ik dat nou goed…? Er kwam een ietwat hoog en schel geluid uit de knalpot! Een stoer en roggelend geluid bleef uit wanneer ik met mijn voet eens flink op het gaspedaal trapte en het toerental in de sportmodus liet oplopen. Toch heb ik de Lexus CT 200h door zijn innovatieve full hybride techniek, strakke sturing en luxe aan boord ervaren als Lexus. En voor een auto met een gewicht van bijna 1800 kg en maximaal 136 pk rijdt zij zelfs in de sportstand echt zuinig. Met een gemiddelde snelheid van 62km p/uur (stad én snelweg) heb ik 5,2 liter op 100 km gereden.

Lexus voor nerds?
De twee full hybride bolides van Lexus hebben mijn ogen geopend. Ik kijk nu verder dan alleen bezineslurpende vehikels. Ik ben blij dat er steeds meer knappe en betaalbare hybride auto’s op de markt komen. Het is één van de interessante tussenoplossingen voor mensen die (nog) niet in een straal van maximaal 120 km rond hun woonplaats gevangen willen zitten in een volledig elektrisch aangedreven bolide. Voor een impulsieve globetrotter als ik heel praktisch! De typische Lexus-rijder zal door de rijeigenschappen minder gecharmeerd zijn van de CT 200h en deze bolide wellicht ervaren als een van de zoveelste betaalbare zuinige autootjes. Voor deze klant is de keuze echter nog steeds reuze bij Lexus. Ik beveel hen de RX 450h aan. Ik ben blij dat ik de Lexus CT 200h heb leren kennen en zou haar aanraden bij mijn collega’s en vrienden. Zeker in de lease, met een fiscale bijtelling van slechts 14%! Moet je een nerd zijn om de techniek van Lexus te waarderen? Nee. Ervaar het vooral zelf!

Gepubliceerd op AutoVisieblog, augustus 2011

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Elektrisch rijden en de zakelijke lease revolutie
Het zakelijk leasen van een elektrische auto is niet meer weg te...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *