Fiat 500C TwinAir: Aaien is toegestaan!

Guitige snoet, kittig rood kleurtje, ongeduldig rijgedrag én felblauwe lucht als hemelbekleding. De perfecte ingrediënten voor een prikkelende rijbeleving in de Fiat 500 Cabrio Lounge Twin Air.

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Comfort
7 Drive
8 High Heels proof
9 Flirt factor
8 Value for money
7.8

Guitige snoet, kittig rood kleurtje, ongeduldig rijgedrag én felblauwe lucht als hemelbekleding. De perfecte ingrediënten voor een prikkelende rijbeleving in de Fiat 500 Cabrio Lounge Twin Air. FemmeFrontaal test de Fiat 500C TwinAir!

Beetje vreemd, maar wel lekker… In 2010 introduceerde Fiat de TwinAir-motor, een tweecilindermotor met 85 paardenkrachten. Dit type motor snort een stukje pittiger dan de standaard 1.2 69 S&S benzinemotor van Fiat 500. Volgens Fiat is de TwinAir de ‘groenste benzinemotor ter wereld’ en dat zónder batterijen. Eerlijk is eerlijk. Het innovatieve motortje is even wennen. Van binnen én van buiten klinkt het namelijk alsof je met een naaimachientje uit vervlogen tijden rijdt! Voor het optimale retrogevoel.

Fiat 500 cabrio

De Fiat 500C TwinAir gaf me, afhankelijk van mijn rijemotie, de keuze uit twee smaken: Eco en Normal. Verwacht geen Nürburgring-machine. Daarvoor is de zuinige Eco-smaak sowieso te traag. De fun-factor in de rijbeleving zit ‘m vooral in de Normal-stand. Ik merkte direct een indrukwekkend verschil tussen de twee opties. Het autootje rijdt in deze laatste stand uiterst vlot. Het gaspedaal reageert direct ongeduldig en het stuurwiel voelt een tikkeltje zwaarder aan waardoor je de bochten met een redelijk hoge snelheid strak kunt nemen. Van 0 tot 100 km optrekken duurt in theorie 11 seconden. Maar met een beetje opvoeding kan dit twee seconden sneller. De rijeigenschappen van de tweepitter zijn, met dank aan het extra vermogen en strakkere sturing, beter dan de versie die ik heb gereden uit 2009. Het onderstel voelt daarbij ook nog eens een stukje stabieler aan. Wat zich uit in een minder heftige lancering op het wegdek na het nemen van hoge verkeersdrempels. De bedoeling van de Eco-stand is dat het ‘t verbruik van de motor in de stad minimaliseert. Het Start & Stop-systeem maakt het autootje nog groener. Bij stilstand zet ze dan tijdelijk de motor uit en start automatisch wanneer je weer verder wilt rijden. Maarrrrr, ik heb ontdekt dat het nóg biologischer kan. In de categorie ‘milieu-gadgets’  wil ik graag standaard cruise control lieve Fiatmensen!

Lees ook:  Microlino: op slag verliefd!

Met het dakje open rijden gaf mij een uniek gevoel van vrijheid. Een felblauwe lucht als hemelbekleding en warme zonnestralen op mijn bolletje. Het zwarte dakje van het felrode karretje kon met een enkele knop automatisch in drie delen open; dakraam, cabriotop of geheel geopend voor het optimale cabrioletgevoel. Nu waren de weergoden mij eind september (eindelijk!) goed gezind en hoefde ik het dakje niet plotsklaps voor een heftige regenbui te sluiten. Maar ik heb het wel getest. We wonen immers in Nederland. Wat schetste mijn verbazing: boven de 100 km per uur had zij moeite met het sluiten van het dak. De ene keer lukte het wel, de andere keer niet…

Fiat 500C logo

Op plekken waar ik met het kekke cabriootje kwam, zag ik dat mensen vrolijk naar het snoezige retrodopje glimlachten. Bij de generatie babyboomers roept het rugzakje nostalgische gevoelens op van vrijheid en geluk uit vervlogen tijden. De jongere generatie ziet de Fiat 500C TwinAir als hip en zuinig stadsautootje. De hoge aaibaarheidsfactor van de 500 is mede te danken aan de schitterende old-school look van de auto die doorgetrokken is tot in het interieur. Het interieur is echt groovy met praktische en klassiek vormgegeven ronde snelheids- en toerentalmeter, in combinatie met het stijlvolle rode dashboard en half lederen zwarte bekleding op de sportstoelen. De dikke sportstoelen met stevige lendesteunen maken lange ritten en strakke bochten verrassend comfortabel. De vorm en het aantal opbergvakjes in de Fiat 500C TwinAir vind ik nog wel een ‘dingetje’. Als Queen of the Road ben ik veel op de weg. Een deel van mijn dagelijkse basisbenodigdheden bewaar ik dan ook in de auto. Natuurlijk, portemonnee, iPhone en sleutels heb ik in mijn handtas verborgen. Maar een klein make-uptasje, spiegeltje, borstel, flesjes water, aantekeningenboekje, reserve panty, reserve pumps, pennen, blauwe parkeerschijf en deodorant heb ik in mijn karretje liggen. Het liefst verborgen anders ziet het er zo achteloos  uit. Het interieur van de Fiat 500C TwinAir beschikt echter alleen over open opbergvakjes! Niet handig. Een samenwerking met de opbergprofessionals van Ikea kan ik Fiat daarom van harte aanbevelen!

Lees ook:  BMW i5: kan de nieuwe Fünfer als EV haar reputatie waarmaken?

Fiat500C snoet

Zeldzaam is de Fiat 500C TwinAir niet. Inmiddels rijden er meer dan 25.000 stuks rond in Nederland. Uniek qua vormgeving is het autootje wel. De cabrioletversie maakt de zakenauto van het jaar 2012 nog een tikkeltje sexier en specialer. Vanaf 20.000 euro is dit dakloze modeautootje te koop. Ik ben ervan overtuigd dat echte 500-liefhebbers betalen dit graag voor een flinke klodder fun op de weg!

Signature song:
“Yeah I think you’re cute, but I really think that you should know. I just came to say hello, hello, hello, hello.”
Martin Solveig, Hello

Testauto:Fiat 500C Twin Air 85 Lounge Extra opties: kleur Ragamuffin Red/Mistlampen voor/Xenon verlichting/koplampsproeiers/chromen dorpels/ buitenspiegelkappen chroom/16” lichtmetalen velgen/TomTom montage. Nieuwwaarde €20. 527. #Drie woorden om deze auto te beschrijven: Schattig, fun, levendig. #Hoe groen is deze auto? Verbruik 4,1 l op 100 km = 1 liter op 25 km. Heb ik niet gehaald omdat ik vooral in de Normal-stand reed. #Wat is het beste aan deze auto? Haar aaibare uiterlijk en stijlvolle details. #Wat zijn de nadelen van deze auto? Gebrek aan onzichtbare opbergruimte.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Tesla’s vrouwelijke ingenieurs twitteren #ILookLikeAnEngineer
Het feit dat de #ILookLikeAnEngineer ontstaat, zegt iets over het vooroordeel over...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *