Je kunt jezelf afvragen wat je in Nederland met een SUV moet. De Volvo V40 Cross Country is een SUV maar dan in mini-uitvoering. Groot genoeg om je op de weg koning te rijk te voelen, klein genoeg om je door stadse steegjes te manoeuvreren. Of het komt door de restjes sneeuw in de berm… maar rijdend tussen de weilanden door waan ik mij even in een Scandinavische landschap en krijg ik de neiging iedere voorbijganger van de weg te duwen. Stoer als we samen zijn.
Stemmingswisselingen
Mijn huis vult zich de laatste jaren steeds meer met Scandinavisch design. Een Volvo V40 op de oprit zou daarbij niet misstaan. De auto is uitgetekend in mooie, elegante lijnen. Ook het interieur is met gevoel voor design vormgegeven. De zwart-witte lederen bekleding springt gelijk in het oog en is mooi afgewerkt met koperkleurig stiksel. Spreekt deze combinatie jou niet aan, dan kies je voor hazel of espresso. Daarnaast biedt de auto tal van mogelijkheden om het interieur verder te personaliseren. Zo kan de kleur van de sfeerverlichting naar eigen smaak ingesteld worden in zeven verlichtingsstanden. Ook het display kun je aanpassen aan je gemoedstoestand in de uitvoeringen Elegance, Eco of Performance. En als toetje: de versnellingspook is eveneens voorzien van verlichting.
It’s all in the name
De Volvo V40 Cross Country doet het met zijn grote wielen prima op onverhard terrein. Nee, met zijn 115 pk en voorwielaandrijving is het geen echte terrein macho te noemen, maar we zijn hier dan ook niet in het ruige Scandinavië. Op het Nederlandse asfalt voelt hij zich evengoed thuis. De fijne wegligging heeft de V40 te danken aan het ondersteuningssysteem dat precies aanvoelt hoeveel vermogen er voor ieder wiel nodig is. Een grootverbruiker is de VolvoCross Country zeer zeker niet, maar een gemiddeld brandstofverbruik van 3.8 liter per 100 km zoals Volvo voorschrijft, is tijdens deze rijtest niet gehaald. Ik kwam uit op 4.7 liter per 100 km (1: 21,3).
Aan alles is gedacht
Het zal je nooit meer gebeuren dat je de verkeerde brandstof tankt. De vulopening van de Volvo V40 is specifiek voor diesel of benzine. Inparkeren wordt een makkie met de Volvo Cross Country. Niet langer Parijse taferelen, de Park Assist Pilot doet voortaan het werk.
Een flesje water voor onderweg houd je heerlijk koel in het handschoenenkastje dankzij de Electronic Climate Control. En na het krabben van de voorruit hang je je ijskrabber in het deurpaneel boven een uitlekbakje.
Veiligheid voorop
Wij Nederlanders zijn, in tegenstelling tot veel andere Europese landen, geen ster in het verlenen van voorrang aan voetgangers. Onlangs nog reed een bekende Nederlandse voetballer een jonge vrouw aan op het zebrapad. Had hij, los van het naleven van de verkeersregels, maar een VolvoCross Country gereden. Dat is namelijk de eerste auto ter wereld met een voetgangersairbag. Dan was de impact beperkt gebleven. Bovendien is de kans op een aanrijding minimaal dankzij de blind spot information aid, een rood lampje bij de zijspiegel dat oplicht als er een object een object in je dode hoek bevindt.
Is de Volvo V40 Cross Country je te robuust, dan kun je altijd nog kiezen voor het instapmodel de Volvo V40. In de basis zijn ze immers gelijk. Ga je voor avontuur, dan wordt het toch de Cross Country. Als ik mocht kiezen, dan had ik het wel geweten. Want rijden in de Cross Country: I love it!
Nice to know
De Volvo V40 Cross Country is verkrijgbaar vanaf € 28.495,-. Wanneer je de geteste D2 Summum op de oprit wilt hebben, zul je een bedrag van € 33.795,- neer moeten leggen. De D2-versie heeft een gunstige bijtelling van 20% en een uitstoot van 99g CO2/km. De 1,6-liter dieselmotor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en start-stopsysteem.
*Signature song*
“But I found that I left my heart in Scandinavia
Left my heart in Scandinavia
Left my love inside of her arms
Yeah I left my heart in Scandinavia
In Scandinavia
Shewb bad deeb a de doo bow
Yeah I left my heart in Scandinavia”
Jonas Brothers, Left My Heart In Scandinavia
Testredacteur: Reba de Graaf, Foto’s: Volvo Nederland