Er is een Fransman waar je ‘s ochtends graag je bed voor uitkomt en een beschuitje mee eet. En hij heet RCZ, Peugeot RCZ om volledig te zijn. Met recht het mooiste jongetje uit de Peugeot-familie. Een tweedeurs sportwagentje met een golvend glazen dak, een smoel om te zoenen, lekkere dijen en een hees ronkend motorgeluid alsof hij jou een geile goedemorgen wenst…
Bling bling
Van binnen is hij net zo lekker stijlvol als van buiten. Van zetels tot aan de cockpit is de Peugeot RCZ met zacht lederen en suède bekleding subliem met dubbele stiksels afgewerkt. Met heel fancy het logo van Peugeot in het leder gedrukt. De plastic fantastic look is tot het minimum beperkt. In plaats daarvan pronkt hij trots met zijn in het oog springende chromen snelheidsmeter, toerentalklokje en een echt klokje, voor de tijd. Met oldschool wijzers enzo. Net niet kitsch. De vorm van de zetels doet voorkomen dat je over enkele minuten lekker gaat gummen op het circuit. De ultieme race look, maar dan de luxe variant. Ze zijn perfect gevormd en omhelzen je on-Frans gastvrij bij binnenkomst. Zonder borstenknellende driepuntsgordel.
Tachtig Franse stokbroden
Gezinsvriendelijk kan ik hem niet noemen. In gebruik dan. Want de Peugeot RCZ is een echte headturner: heel wat hoofdjes van vaders, moeders en zoons verdraaien op een mooie zonnige Paasdag op de Dijk. De Peugeot RCZ is gemaakt voor jou alleen of voor jou en jouw geliefde. Ik schat zelfs in dat Mini Me uit Austin Powers de ruimte op achterbank als krap zal ervaren. Echter, be amazed over de ruimte in de kofferbak. Zeker als je geen verwachtingen hebt. Plenty of bagageruimte voor een FemmeFrontaal in real life of tachtig Franse stokbroden, in de lengte uitgelegd.
Honing
Naast haar maagdelijke witte kleur draagt de Peugeot RCZ onwijs dikke wielen onder zijn designerpak. Met vlezige aluminium gegoten wielen voor de beste grip op het asfalt. Wel beide handjes aan het stuur houden, lieve vriendinnetjes niet direct terug whatsappen of klungelen met knopjes in de cockpit. De vette wielen zoeken namelijk snel een spoor op en voor je het weet ben je Miss Spookrijder. Hij zoeft over het wegdek en kleeft als honing aan het asfalt. Geef deze Fransman in een hoog toerental een dot gas en hij geeft je een glimlach van oor tot oor. Zijn stem! Bijna sexy. Bijna Jason Mraz. En dat met slechts 200 pk. Het verleidelijke motorgeluid dat je in de cabine hoort heeft Peugeot met opzet ontwikkeld. Een speciaal sound systeem zorgt er tijdens het accelereren voor dat je van zijn sexy sound ook in de cabine kan genieten. Het bochtenwerk is fantastisch, geen schijntje pijn aan boord. En easy as hell. Hoe sneller je accelereert, de kracht zit ‘m bij dit mannetje onderin, hoe meer kracht hij geeft en hoe meer je merkt dat Peugeot een nieuw soort zwaartekracht heeft uitgevonden. Dat asfalt laat hij niet meer los! De vering is met recht stevig te noemen. Verbrokkeld asfalt en witte belijning voel en proef je bijna. Je komt echter niet al schuddebuikend en tandenknarsend op je eindbestemming aan. Daarvoor rijdt hij te fijnmazig en te comfortabel. Voor de ultieme en stabiele scheurbeleving rijst de achterspoiler bij 85 km per uur naar standje een omhoog en bij 155 km per uur naar standje twee opwaarts. Om dit laatste standje te ervaren moet je dus over de grens met deze asfalttijger.
Parkeermannetjes
Parkeren met deze kleine sportieveling is eenvoudig. Ik kreeg hulp van ingebouwde parkeermannetjes die hoog piepten wanneer zijn fijne bips gevaar rook. Maar kijk bij het inparkeren extra goed in de spiegels, hij heeft onwijs gespierde dijen, en hij laat ze graag zien.
Wannabe
Is de Peugeot RCZ een wannabe Audi TT? De vergelijking wordt als snel gemaakt. Ik ervaar de RCZ als unieke sportwagen op zich. Uniek is de rijbeleving die je in de cockpit ervaart; een glimp in de spiegels en de sportieve rondingen, het golvende glas lachen je tegemoet. De radio een tikkie zachter en het sexy motorgeluid daagt je uit een extra dot gas te geven. Voor een big smile en een echt carchick gevoel. Of ik er ‘s nachts voor wakker gemaakt zou willen worden? Nog niet. Maar als Peugeot met de 260 pk sterke versie van deze gefacelifte RCZ-R naast mijn bedje komt ronken, duik ik met plezier met hem de donkere nacht in.
Signature song
`When I’m on the road playin’ in a town without a name,
And I’m feelin’ low an’ everybody looks the same.
Well, you catch my eye, and then you come on strong an’ try to make your play.
Just because we loved tonight, please don’t you think it’s gonna stay that way.`
Janis Joplin, One night stand
Nice to know:
Dit lekkere Frans kereltje werd als conceptauto in 2007 gepresenteerd op de autoshow in Frankfurt. De echte kwam pas uit in 2009, ook op de Duitse autoshow. Wereldwijd zijn er al 50.000 van de productieband gerold en onlangs kwam de Peugeot RCZ uit met de gefacelifte versie. Ook een door FemmeFrontaal geteste versie. De facelift is geslaagd. Zijn smoel is minder bruut en cuter. Like. Het RCZ double-bubble dak geïnspireerd door Zagato. Voor de administratie, mocht je nu willen rennen naar de Peugeot-dealer, FemmeFrontaal reed in de Benzineversie 1.6 THP met 200 pk, vanaf 37.400 euro te koop. Maar met alle extraatjes en goodies aan boord kwam de geteste versie uit op ruim 46.000 euro. Voor een beetje mooie lak, Blanc Nacré, parkeermannetjes, een lichtbundel aan xenonlampen, allerhande sproeiertjes, handig navigatiesysteem, wielen waar je u tegen zegt 19”, carbondakje en een kostbaar soundsysteem van JBL betaal je dus flink bij. Eind 2013 introduceren de Fransen in matzwart en koper de nieuwe RCZ-R, dat symbool zou moeten staan voor autosport in zijn meest pure vorm. Deze gaat snel, namelijk 260 pk. We wachten met smart af.
Meer foto’s van dit kekke bakkie, check Facebook FemmeFrontaal.