Elektrisch rijden = Hot. De Early Adopters wisten het al. Benzinesnuiven is uit. Wie bewust en hip voor de dag wil komen, investeert in een fonkelnieuwe elektrische auto. Om die reden gooit BMW het over de groene boeg en onthulde maandag, tegelijk in Londen, Peking en New York, de gloednieuwe BMW i3. De eerste telg uit de kersverse premium selectie van het Duitse automerk: eDrive. Met model Sienna Miller, acteur James Franco, vele BMW-heren in pak, nieuwsgierig journalistenvolk en groene beloftes heeft BMW ‘the the new kid on the block’ met veel elan gepresenteerd. En FemmeFrontaal was erbij, in Londen!
Zes wapenfeiten waarom de BMW i3 best wel cool is:
1. Biologisch Design
Een seconde na de onthulling van de i3 stonden de eerste foto’s en commentaren al online. De reacties op Facebook liegen er echter niet om. You love it, or you hate it. De aanblik van deze elektrische newbie is even wennen voor autoliefhebbers. Of laten we zeggen BMW-lovers. De kidneys (zonder technische functie dit keer) en het Beierse Motoren Werken-logo alleen doen nog denken aan een klassieke BMW. Bewust heeft het merk gekozen voor een gloednieuwe look voor de eDrive-serie. De opvallendste kenmerken zijn onder meer de zwarte band die via het dak over de motorkap loopt, het ‘centenbakje’ voor ofwel zijn gigantisch uitstekende voorbumper, zijn van glas gemaakte achterklep en tot slot zijn opvallende grote achterste zijruiten, voor meer ruimtegevoel. Een conventionele dakstijl ontbreekt overigens waardoor de voor- en achterportieren in tegengestelde richting openslaan. Wat dan weer gemakkelijker instappen is voor groen-doen-mensen. BMW-lovers zijn enigszins verbaasd over het design. Ontwerper Benoit Jacob over de i3: “…Dat begrijp ik. BMW heeft hiervoor bewust gekozen. We hopen met de i3 een nieuwe groep mensen te verleiden BMW te rijden. Dit is een submerk met vooruitstrevende techniek en dat mag een innovatief uiterlijk hebben.“ Een beetje vreemd, maar wel lekker? Acteur James Franco glimlachend over de BMW i3: “There is nothing sexy about ruining the planet. This is the new sexy”.
2. Turn off the heat
Het exterieur van de BMW i3 is voor het grootste gedeelte gemaakt van koolstofvezel (carbon fiber). Koolstofvezel is een materiaal dat ervoor zorgt dat de auto stijver is en lichter wordt. Tot op heden werd het materiaal met name gebruikt bij het maken van degelijke fietsen, favoriet bij 60+ ers. Of bij het vervaardigen van surfspullen en zeilboten. De BMW i3 is de eerste massaal geproduceerde auto dat gebruik maakt van dit unieke materiaal. In het interieur is het complete dieren- en bomenrijk vertegenwoordigd met zacht geknuffeld leer, eerlijk Eucalyptus hout en lekker zacht wol. Overige materialen zijn afkomstig van recycling en worden volgens BMW weer herplant. ‘Saving the planet‘ is het credo.
3. Enkeltje of retourtje?
Met een volle accu kun je met de BMW i3 van Amsterdam naar Almelo rijden, de batterij kan namelijk zo’n 130-160 kilometer afleggen. Tenzij het vriest, je drie dikke Duitsers vervoert en/ of altijd de topsnelheid van 150 km per uur rijdt, dan strand je met de i3 wellicht al in Deventer. De BMW i3 is een elektrische familieauto (vier zitplaatsen) voor in de stad. Handig voor geplande ritjes van werk en weer naar huis of naar de hockeyclub. Om een retourtje Amsterdam – Almelo te kunnen garanderen biedt BMW de klant de mogelijkheid om er een range extender (kleine benzinemotor met twee cilinders) bij te kopen. Dat verdubbelt je bereik. Ook kun je als kersverse eigenaar van een i3 een paar dagen per jaar gebruik maken van een ‘echte’ minder groene BMW. Voor een zomerse roadtrip door Europa of gewoon voor de fun om oldschool te gummen op het asfalt, zoals vroegahhh.
4. Als een speer
Een elektrische auto trekt retesnel op. De i3 dus ook. Een sprint van 0 naar 60 km/u doet hij slechts in 3,7 seconden en van 0 naar 100 km/u 7,2 seconden. Ook bijzonder is de acceleratie van 80 naar 120 km/u in minder dan 5 seconden. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u. Lekker rechts blijven rijden dus.
5. De rode loper
De rode loper gaat uit voor nieuwe i3 klanten. Naast een range extender en het af en toe gebruik maken van een benzinesnuivende BMW, krijgt iedere eigenaar een eigen oplaadsysteem voor thuis. Ook ontvangt de groene rijder een speciale ChargeNow-card waarmee zij gebruik kan maken van openbare laadpunten, zonder een penny op zak te hebben. BMW fungeert namelijk tevens als administratiekantoor en verwerkt en factureert de kosten aan de klant door. Daarnaast biedt BMW in de i3 de functie ConnectedDrive aan met onder meer een app voor de smartphone waarmee de klant, waar zij ook is (sauna, Bijenkorf, manege…), kan zien hoeveel accu de i3 nog heeft en waar eventuele laadpunten in de buurt zijn. Daarnaast kun je met deze app de airconditioning en de verwarming op afstand bedienen. Of dat dan weer ten koste gaat van je bereik, moeten we nog testen.
6. De rekening graag
De prijs van deze unieke BMW is concurrerend ten op zichte van bijvoorbeeld de Nissan Leaf. BMW zet de i3 al in de showroom vanaf € 35.500,-. Met range extender, waardoor je dus meer bereik hebt in kilometers, gaat de i3 € 39.990,- kosten. Als auto van de zaak, interessant voor businessladies, kost hij € 599,- per maand exclusief BTW (op basis van 48 maanden lease en 15.000 km per jaar).
Vanaf november kunnen we in real life een oordeel gaan vormen over deze newbie. Hier moet in gereden worden. Feit: qua looks is hij is een beetje weird. Maar hey, Rivella lustten we vroeger ook niet bij het eerste slokje. FemmeFrontaal heeft er vertrouwen in dat de i3 bij de bewust groene rijder best nog eens kan scoren. En extra concurrentie op de markt, naast de degelijke Leafs – lelijke iOn’s – krappe Smarts en snelle Tesla’s, is niet weg. Nu nog de infrastructuur van beschikbare laadpalen met zijn allen aanpakken. Een taak van de overheid en de autowereld. Of de echte BMW-junkies op korte termijn zullen overstappen op deze elektrische versie van BMW, betwijfelen we. Je rijdt nu eenmaal een BMW omdat je van flink doorrijden houdt, toch? De echte doorbraak van de BMW eDrive-modellen zal toch echt de BMW i8 zijn. Het conceptmodel belooft sex on wheels! Daarbij vergeleken is de BMW i3 gewoon ‘COOL’.
Nice to know:
Flirtfactor: 7,5 (bij de early adopters dan hè). Voor meer foto’s van ons BMW i3 avontuur in Londen? Check ons BMW i3 album op Facebook!