Honderdveertig kilo is hij afgevallen, zijn smoel heeft een kleine make-over gekregen en zijn bips heeft een flinke workout ondergaan. FemmeFrontaal vloog onlangs met Peugeot mee naar vive la France om de nieuwe Peugeot 308 eens flink aan de tandwielen te voelen in de Franse Elzas.
Sonja Bakkeren
Peugeot heeft een lange geschiedenis in het bouwen van kleine ‘doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg’ autootjes. Ook de compacte hatchback van Peugeot, de Peugeot 308, viel daar onder. Nieuwe ronde, nieuwe kansen! De hoekige lijnen van zijn voorganger hebben plaatsgemaakt voor een rank, rond en fraai lijnenspel met een neus waar je U tegen zegt. En zoals je ziet, hij is gezond afgevallen. Honderdveertig kilo is hij kwijt (zonder de hulp van Wendy van Dijk). Met onze blote handen opgetild hebben we hem niet, maar volgens Peugeot heeft hij zijn strakke lijf te danken aan alle innovatieve staalsoorten, composietmaterialen en aluminium die gebruikt zijn om hem te beeldhouwen. In combinatie met geavanceerde zuinige motoren en speciale banden verbruikt hij bijna geen benzine meer… zegt Peugeot. Utopie natuurlijk, ‘groen-doen’ bepaal je nog altijd zelf achter het stuur. Maar alle kleine technische beetjes helpen!
Dartelend hert
We nestelen ons achter het Franse stuur. Hallo klein stuurtje! Hihi. Met de nadruk op ‘je’. Sinds de kart hebben we nog niet eerder zo’n klein stuurwieltje gezien en gevoeld. Het went echter al snel en hij stuurt zo licht, dat zelfs sturen met één pink tot de mogelijkheden behoort. Zijn girly turbo motor lanceert je voor je het door hebt van het ene naar het andere Franse bergweggetje. Vergelijk zijn rijeigenschappen niet met een vlezige V8 supercar, maar met een snel en zeer lichtvoetig hert. Zeker de benzineversies voelen vederlicht aan tijdens het rijden. Zowel in sturen als in wegligging. Voor wat meer rijdersgevoel gaat onze voorkeur uit naar de wat zwaardere dieselversies. Een klein beetje gewerkt worden mag er best. Zowel de benzine- als dieselversies beschikken over een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Lekker laag in toeren, zuinig 80 kilometer per uur rijden. Daarnaast is de nieuwe Peugeot 308 is ook nog eens compact genoeg voor plotselinge manoeuvres. Keren op een krap weggetje is een makkie, zijn draaicirkel is namelijk nét zo petit als zijn stuurwiel. En ‘oui’, hij beschikt standaard over Hill Assist, wat betekent dat je de eerste seconden stilstaand op een bergweggetje (altijd peentjes zweten), niet plotseling achteruit holt bij het optrekken vanuit de eerste versnelling. Très chique de heuvel op ladies.
Whitewash
We rijden in het model met de nét niet spierwitte lederen zetels. De kleur van het leer lijkt op een mix van wit met blauw en een beetje grijs. Alsof je je witte was hebt vermengd met je donkerblauwe spijkerbroeken en dan het resultaat uit de wasmachine haalt. Dat werk. Smaakgevoelig dus. Maar zoals een Fransman op wielen betaamt zitten de zetels heerlijk, comfortabel én ergonomisch. Hij laat je niet los. En dat vinden we écht een plus voor het veiligheidsgevoel in de auto. De achterbank is prima voor kinderzitjes, kids of niet al te grote volwassenen. En de achterbak, daar past eenvoudig iets flexibels in van maximaal 1 meter 63 cm en wat extra’s. Moeite om in de kofferbak te kruipen is er niet, want de drempel van de achterbak is praktisch en laag.
Silicon Valley
Thumbs up voor de eenvoud in het dashboard. Wat we zien is een fraai design met een fancy touchscreen zo groot als een iPad Mini met daarin alle toeters en bellen die je normaal gesproken zou verwachten als draai-of drukknop. Met uitzondering van de eerste hulp knoppen, die blijven oldschool als knop zichtbaar zoals de: ‘ik-heb-pech-knop’, ‘mijn-achterruiten-zijn-beslagen-knop’, ‘dit-liedje-moet-keihard-knallen-knop’ en de ‘carjacking-knop’. De rest van de functies in de auto is digitaal. Helaas, Alexander Klöpping koop je er niet bij om het je uit te leggen. Het fancy touchscreen geeft de 308 een Silicon Valley uitstraling. Wat kun je er zoal mee? De voornaamste zaken: Je climate control beheren (warm/koud/airco), je navigatie instellen en je radio bedienen. En dat doe je niet meer in één handeling, zoals met de oude welbekende knoppen, maar in twee of drie handelingen. Je moet namelijk eerst in het ‘menu’ zoeken naar de airconditioning en het mediasysteem, voordat je kan kiezen hoe warm of hoe koud je het wilt hebben. Natuurlijk kun je je persoonlijke voorkeuren instellen, maar je moet er even voor gaan zitten. Maar hey, als je dat na een weekend allemaal weet… Ook kun je via je mini tv je telefoon integreren, je navigatie instellen met birdview ofwel helikopterview, je olie checken of speciale Connect Apps van Peugeot downloaden. Al met al best veel info en plenty of mogelijkheden op één schermpje. Wel zijn we benieuwd of onze ouders (babyboomers en een beetje digibeet) hiermee overweg kunnen…
Safety first
Gooi het principe van ‘rijden zoals rijden ooit bedoeld is’ overboord. Ook de nieuwe Peugeot 308 beschermt je als een ware bodyguard. Standaard laat hij je weten wanneer er een wagen in je dode hoek rijdt, wanneer je moet oppassen met achteruitrijden en vertelt hij je met de smartphone app ‘Scan my Peugeot’ wat bijvoorbeeld het nut is van sommige alarmbelletjes in de auto. Dat laatste is best cool, zo’n digitaal instructieboekje.
Mooi minimalisme
De Peugeot 308 is geen familiebak, zegt Peugeot. Maar een leuke doorsnee hatchback voor verliefde of niet-verliefde stelletjes. Oud of jong. Laissez-vous surprendre. Wij lieten ons verrassen. En dat is gelukt. Met name het fraaie nerdy dashboard heeft ons verwonderd. Kan me voorstellen dat jonge smartphone-minded stelletjes of happy singles (zelfs met kleine kids) dit een coole hatchback vinden. Voor de generatie babyboomers zal de techniek even wennen zijn, maar zullen prat gaan op de looks van de nieuwe 308. Dat hebben we namelijk al ervaren in Frankrijk! Met bosjes drommen de Franse 60-plussers samen om de mooi minimalistische 308 te bewonderen.
Signature song
“Sur l’autoroute des vacance
C’était fini le jour de chance
Ils reprirent alors chacun leur chemin
Saluèrent la Providence
En se faisant un signe de la main”
Michel Fugain – Une belle histoire
Meer FemmeFrontaal foto’s van de nieuwe Peugeot 308 bekijk je op Facebook FemmeFrontaal.
Nice to know:
Om het rijden nog iets luier, comfortabeler en veiliger te maken is de Nieuwe Peugeot 308 voorzien van een groot aantal rijhulpsystemen, zoals adaptive cruise control (de 308 regelt met ACC zelf de snelheid met behulp van een radar) >, een speciaal geluidssignaal om een aanrijding te voorkomen of bijvoorbeeld een automatische noodrem. De benzinemotoren hebben vermogens van 82 tot 155 pk en een CO2-uitstoot vanaf 114 g/km. De dieselmotoren hebben vermogens van 92 tot 115 pk en een CO2-uitstoot vanaf 93 g/km. De goedkoopste 1.2 VTi Access is er voor 18.900 euro. Wij reden echter in de crème de la crème van de 308 in de 1.6 THP en e-HDi 115 met alle mogelijke opties. En voor deze Fransozen moet je iets meer sparen, namelijk 27.250 euro. De échte ‘krenten’ moeten nog eventjes wachten, want vanaf het voorjaar van 2014 is de Nieuwe Peugeot 308 leverbaar met de nieuwe e-HDI 120 pk motor met Blue HDI-technologie. Deze versie valt onder de 14% fiscale bijtelling.
Foto header: Jacco van de Kuilen