Nieuwe Hyundai i10: Smakelijk rijden

Ik voel een serieuze Korea-derby der Lage Landen aankomen. De populaire Kia Picanto krijgt namelijk zware concurrentie van landgenoot en partner Hyundai i10. Na een paar jaar uit actie is er een compleet nieuwe Hyundai i10 terug op de straat. Een stukje breder, langer, intelligenter en knapper dan zijn voorganger. Hij maakt zich op voor de wedstrijd ‘Wat wordt het crisisautootje van 2014?’

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Comfort
7 Drive
7 High Heels proof
5 Flirt factor
8 Prijs/kwaliteit
6.8

Ik voel een serieuze Korea-derby der Lage Landen aankomen. De populaire Kia Picanto krijgt namelijk zware concurrentie van landgenoot en partner Hyundai i10. Na een paar jaar uit actie is er een compleet nieuwe Hyundai i10 terug op de straat. Een stukje breder, langer, intelligenter en knapper dan zijn voorganger. Hij maakt zich op voor de wedstrijd ‘Wat wordt het crisisautootje van 2014?’ FemmeFrontaal testte de i10 op het zonnige Sardinië. Dan ziet alles er een stukje mooier uit…

Flashback
“Herinner je je deze nog nog nog nog…” Dat kleine smalle hoge autootje met piepkleine bandjes dat favoriet was bij menig babyboomer. Harder dan 120 km/uur zag je ze nooit rijden. En anders haalde je ze uit voorzorg snel in. Als zoete broodjes gingen ze jarenlang over de toonbank. Een jongere generatie zag je er maar zelden in rijden. En als het toch moest hielden ze er een i10-complex aan over: “Ik voel me zo suf in dit autootje.”
But beware: een nieuw platform en een smashing prototype maken van de nieuwe Hyundai i10 nu misschien wel hét lekkerste gebakje op wielen. Het verschil: hij is lager (bye bye hoge instap), breder, gestroomlijnder, sportiever, veiliger en langer dan de vorige generatie met als kers op de taart een pretty face met een herkenbare Hyundai-grill. Kortom; nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Hyundaii10_femmefrontaal_voor

Stille Willy
Na een zomer van supercars en chique businesswielen voelt de kennismaking met de Hyundai i10 een beetje spartaans. Ik test hem dan ook met de kleinste motor die er is, de 1.0-benzineversie. Enfin, de versnellingsbak en ik hadden even tijd nodig om met elkaar te ‘bonden’. Maar na een paar bochtjes voelen we elkaar aan en wordt schakelen een makkie. Met een klein beetje speling in het stuur, stuurt hij lekker voorspelbaar. En ik merk al gaandeweg dat hij verrassend stabiel op de weg ligt. En tijdens de relaxte ritjes door lieflijke Italiaanse dorpjes is het echt een Stille Willy voor zo’n klein autootje. Fijn. Totdat je het gaspedaal flink intrapt en het toerental laat oplopen in de bergen voor wat extra pit. De cabine vult zich met het geluid dat iets weg heeft van een grasmaaiermotortje. We like. Maar dat moet je niet te lang volhouden, anders ga je het ruiken… Maar voor het dagelijks verkeer in vlak Nederland zijn de rijeigenschappen van deze kleine rakker uitstekend te noemen.
De nieuwe Hyundai i10 verbruikt ongeveer 4,3 liter op 100 km. Houd rekening met ietsjes meer liter verbruik perkilometer als je net als ik ook houdt van lekker doorrijden en het ‘schakel-nu-advies’ in het dashboard af en toe negeert.

Lees ook:  Lexus UX 300h: "Zo’n auto waarbij je uitgerust op je bestemming aankomt” 

Hyundaii10_femmefrontaal_achter

Grote dorst
Turkije is het land waar naast de i20 nu ook de i10 van Hyundai wordt gebouwd. Een Europees model naar Europese normen. Ofwel; de nieuwe i10 is bijna op maat gemaakt voor de lange en soms wat corpulente Europeaan. Dat betekent dat Goliaths gerust in de nieuwe i10 kunnen rijden zonder met de knieën in de nek te eindigen of met het raam op heuphoogte. Bovendien is hij voorbereidt op bestuurders en bijrijders met grote dorst. In de deuren bevinden zich namelijk vier flessenhouders voor anderhalfliterflessen. Ideaal voor dorstlustigen onder ons, de lange ritten of sloddervossen die nooit wat opruimen.

No nonsens
No nonsens is de visie van Hyundai voor wat betreft het interieur en gadgets aan boord. Alleen het broodnodige gaat en moet er standaard in. En dat moet ook wil je als autofabrikant voor zo’n klein bedrag toch een complete en aantrekkelijk auto maken. Het dashboard is eenvoudig, functioneel en bij vlagen best fancy en vrolijk voor zijn klasse met oranje, beige of blauwe onderdelen in het dashboard. Ik reed in de all inclusive versie (premium) van i10, dus de auto met de meeste opties. Jihaah! Zoals stuurverwarming (handig op Sardinië), luxe climat control, bluetooth, stoelverwarming, cruisecontrol, bochtverlichting, hill-start assist en stuurwielbediening. Parkeren in een krappe plek was overigens zo gemakkelijk dat ik niet eens de parkeersensoren of achteruitrijcamera heb gemist als optie. Zelluf kijken, dat is ook fijn.

Hyundaii10_femmefrontaal_kofferbak

Cheap ass
Tromgeroffel. Wat kost de Hyundai i10? Vanaf 9.995 euro staat een uitgeklede versie met wel de belangrijkste veiligheidsfuncties (airbags all over, ESP, ABS, bandenspanningsensoren en vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking) in de showroom. Kun je niet tegen stilte in de auto, dan moet je een klein beetje meer in de buidel tasten. Voor 10.995 euro is er de Hyundai i10 i-motion-uitvoering mét radio/cd-speler én climat control. Zou iemand overigens een auto zonder radio kopen? Enfin, wil je jezelf echt verwennen kun je ook nog kiezen uit verschillende ‘comfort’-optiepakketten met onder meer een in hoogte verstelbaar bestuurdersstoel (waarom is dat niet standaard?), elektrische ramen, bluetooth, hill assist en knipperlichten in de buitenspiegels. En vanaf januari biedt Hyundai ook een speciaal Tom Tom-navigatiepakket aan voor de spoorzoekers onder ons.

Lees ook:  Peugeot e-5008 getest: de perfecte elektrische suv voor het gezin van 7

Petit four
Waar in Azië de sedan (grote auto met een kontje) glorieus zegeviert, vieren wij in Nederland feest met de superkleine hatchback, de gebakjes onder de auto’s ofwel A-segment auto’s. Minimale CO2-uitstoot en zuinigheid galore. Anders pakt de Nederlandse belastingdienst je. 2014 belooft daarom een jaar te worden vol met spaarbrandertjes op de weg. En de keuze is reuze in de tuttige prijsklasse van 10.000 euro tot 12.000 euro. Ik noem de Fiat Panda, Volkswagen Up, het trio C1/Aygo/107 én de Koreaanse vriend de Kia Picanto. Gevestigde namen die nu serieus rekening moeten houden met een (her)rijzende ster, de Hyundai10. De petit four onder de gebakjes! Smakelijk rijden.

Signature song
´She’s my cherry pie
Cool drink of water such a sweet surprise
Tastes so good makes a grown man cry
Sweet Cherry Pie`
Cherry Pie, Warrant

Nice to know:
De 1,2 benzineversie van de Hyundai i10 wordt in verband met een te hoge CO2-uitstoot en pesterij van de belasting niet in Nederland verkocht. Alleen de 1.0 benzineversie dus.
Uit de statistieken van Hyundai blijkt bovendien dat de vorige Hyundai i10 veelal is aangekocht als enige auto van het huis. Dus niet als tweede autootje. De verwachting is dat dit ook zal gelden voor de nieuwe Hyundai i10. De i10 is daarnaast sterk genoeg om achter op de auto zware elektrische fietsen te vervoeren. Correctie voor de sportievere doelgroep: De i10 is daarnaast sterk genoeg om achter op de auto fancy mountainbikes te vervoeren. Meer foto´s van de nieuwe Hyundai i10 vind je op onze Facebooksite.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Odiel x haar Mercedes-Benz 450SL
Een designstuk zien wij natuurlijk gelijk, of het nu een tas van...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *