Ja hoor het zal niet, ik moet naar mijn afspraak, ben al te laat en het regent pijpenstelen. Snel zoek ik mijn paraplu, gris mijn autosleutels van het plankje en sprint naar mijn auto. Eenmaal achter het stuur trap ik het gaspedaal diep in, maar in plaats van vol gas voor uit voel ik toch echt een stel spinnende banden en kom ik geen meter verder.
Oh ja, het regent en dat betekent toch echt dat ik mijn rijstijl moet aanpassen. Snel schakel ik dus in mijn hoofd over op regenstijl. Een stijl die, voor zover ik weet, in geen enkele auto een setting is en wezenlijk verschilt van mijn droog- en race stijl.
Als het nat op de weg is reageert de auto namelijk anders op het wegdek dan wanneer het droog is. Het is dan namelijk door alle zooi op de weg glad. Iets waar een vriendin van mij achter kwam toen ze buiten haar eigen wil om vliegles nam. Haar auto vloog uit de bocht, voerde twee koprollen uit in de lucht en landde met wat onderdelen minder ergens in een berm. “Hoe moet ik dan rijden als het regent?” Vroeg ze mij in tranen. Ik gaf haar de volgende tips:
- Pas je snelheid aan de rest van het verkeer aan. Ga dus niet als een oude oma met je neus tegen de voorruit geplakt de helft van de maximum snelheid rijden als de rest dat niet doet, want dan ben je zelf een gevaar op de weg.
- Ga wat eerder weg van huis om naar de plaats van bestemming te komen. Als het regent is het drukker op de weg dan normaal. Zo heb je meer tijd en ben je minder gehaast.
- Veeg je natte schoenzolen af als je in de auto stapt (bijvoorbeeld aan de automat) zodat je niet van de pedalen afglijdt.
- Houd extra afstand tussen jou en je voorligger. Zorg dat er ongeveer drie autolengtes tussen zitten. Dit geeft je meer tijd om te reageren als er iets gebeurd.
- Als je moet remmen doe dit dan eerder en rustiger. Bij nat weer wordt je remweg namelijk langer en als je hard remt kan je in een slip raken.
- Doe je koplampen aan. Zo zie jij je omgeving beter en ziet de omgeving jou beter.
- Gebruik geen cruisecontrol. Je hebt meer controle over je auto zonder dat systeem.
- Rijd in de sporen van je voorganger. Daar vind je de minste nattigheid.
- Ontwijk (als het even kan) plassen water waar je de grond niet meer van kan zien. Logisch toch?
- Rijd niet te dicht op of langs vrachtwagens en bussen. Door de grote banden kan er veel water opspatten, wat jouw zicht op de weg kan verminderen.
- Zet tijdig je ‘airco’ aan gericht op de voorruit om het beslaan hiervan te voorkomen.
- Wees alert! Houd je ogen van die iPhone af en focus op de weg. Zo kan je eerder anticiperen op eventuele oplichtende remlichten van je voorganger of andere onverwachte bewegingen in het verkeer.
- Zie je echt niets meer door de regen, stop dan bij een benzinepomp of als het echt niet anders kan langs de weg op een vluchtstrook en wacht tot de ergste regen voorbij is.
Voorbereid op weg
- Check je ruitenwissers. Als je ruitenwissers je ruit niet meer helemaal regenvrij maken(strepen achterlaten) is het tijd om ze te vervangen. Een setje ruitenwisserbladen kost gelukkig niet veel. Je kunt ze kopen bij autoservicebedrijven als de Kwik-fit .
- Smeer de buitenkant van je vooruit in met een regenafstoter, (bijvoorbeeld Rain-X, anti regen). Dit zorgt ervoor dat er een laagje op de ruit komt waardoor het water ervan af glijdt.
- Smeer de binnenkant van je voorruit in met een condensafstoter, (bijvoorbeeld Rain-X, anti codens) Dit zorg ervoor dat er een laagje op je ruit komt waardoor deze niet snel gaat condenseren.
- Check je bandenspanning. Zit er nog wel genoeg lucht (bar) in? Bij de juiste bandenspanning heb je meer grip op de weg. Gemiddeld genomen moet er ongeveer 2,5 bar in elke band zitten. Het precieze aantal vind je in je instructieboekje of google het op internet. De huidige bandenspanning zien en oppompen kan bij de benzinepomp.
- Check of je wel genoeg profiel op je banden hebt zitten. Dat is de ruimte tussen de groeven en de band zelf. Kan je desnoods met een liniaal meten. Als er minder dan driemillimeter profiel op zit is het tijd voor nieuwe banden.
Wat te doen bij aquaplaning?
Er zitten groeven in de banden zodat het water daartussen door kan. Als het erg nat is of als er minder dan driemillimeter profiel op de banden zit kunnen de banden het water niet meer afvoeren en komt er een laagje water tussen de banden en het wegdek. Hierdoor voelt het alsof de auto gaat glijden over de weg. Dit heet aquaplanning.
- Ga van het gas af.
- Blijf rustig in dezelfde richting sturen en kijk de kant op waar je naar toe wilt.
- Als je echt moet remmen, rem dan rustig en gelijkmatig af.
- Als je voelt dat de banden weer grip hebben op de weg kan je weer normaal verder rijden.
Mijn vriendin was blij met het antwoord en voelde zichzelf daarna meteen een stuk zelfzekerder bij ‘nattigheid’ in het verkeer. Gelukkig heeft ze daarna ook nooit meer ‘vliegles’ genomen.
(Bron: goodyear.eu)