Een nieuwe MINI is geboren!

Hello world! De nieuwe 2014 MINI werd onthuld in MINI 's Cowley -fabriek in Oxford, Groot Brittannië. Say hi to the new MINI. Of… MAXI? Want zo schattig is hij niet. Deze MINI is namelijk breder, dikker en stoerder dan zijn voorgangers.

Hello world! De nieuwe 2014 MINI werd onthuld in MINI ’s Cowley -fabriek in Oxford, Groot Brittannië. Say hi to the new MINI. Of… MAXI? Want zo schattig is hij niet. Deze MINI is namelijk heter, breder, dikker en stoerder dan zijn voorgangers.

MINI´s next Grill
The real thing lijkt verdacht veel op het 3d conceptmodel dat FemmeFrontaal van de zomer mocht bekijken in München. De nieuwe neus van de MINI gaat een stukje terug in de tijd en lijkt meer op de oldschool MINI. De hoekige grill kijkt je breed lachend aan en wordt nog eens extra benadrukt door de ringvormige dagrijverlichting er naast. Veel stoerder overigens dan het conceptmodel. Dat toch een beetje bedreten de wereld inkeek. Met dat witte kenteken in het midden gesitueerd heeft de grill van de nieuwe MINI Cooper stiekem wel iets weg van Theo of Thea. En de Cooper S heeft iets weg van een jongetje dat zijn zin niet krijgt, hij doet een pruillipje. Zie jij het ook? Enfin, de grill staat ter discussie. De spatborden aan de zijkant van de MINI
volgen meer dan ooit de belijning van de auto en benadrukken de wielen maximaal. En de strakke bips van de MINI Cooper S heeft een John Cooper Works sausje meegekregen; namelijk twee dubbele uitlaten om de race historie van de kleine rakker te benadrukken. Aan de achterzijde worden de gespierde schouders gecombineerd met nieuwe achterlichten met een cirkelvormige verchroomde handtekening.

2014-MINI-cooper-hardtop-02

Brits trots
Een stoere, donkere (of witte) leer dat gebruikt wordt op de stoelen en op andere delen in het interieur in de MINI herinnert aan een strak maatpak.
Het ontwerp van het interieur is ook herkenbaar als een Mini, maar dan wel met een meer volwassen look en gebruik van hogere kwaliteit materialen. En het fancy grote scherm in het middenconsole, MINI’s visitekaartje, die is gebleven. Met een groot scherm kun je alle infotainment on board bedienen. De meest belangrijke informatie voor de bestuurder is echter, met inbegrip van de analoge snelheidsmeter, uit het grote centrale display en direct in ooghoogte van de bestuurder verschoven. Een stukje veiliger. Sportieve lounge stoelen zorgen voor de finishing touch aan de bijzondere sfeer in het interieur.

Lees ook:  XPENG P7 Performance: De proef op de som

Minidisco
Je rijstijl en interieursmaak kun je met de ‘Driving Experience Control’ schakelaar in het middenconsole aanpassen. De smaken zijn uitgedrukt in verschillende kleuren met rustige, kleurrijke en heftige tinten.

De feiten
De nieuwe MINI wordt zowel in benzine (vanaf 1.5 liter, drie cilinder = zuinig) als diesel motor opties aangeboden met nieuwe handmatige en automatische versnellingsbakken. Uiteraard met stop / start -functionaliteit.
Enkele feiten:
MINI Cooper: van 0 naar 100 km/h in 7,9 seconden en een top van 210 km/h bij een gemiddeld verbruik van slechts 4,5 l/100 km en 105 g CO2/km.
MINI Cooper S: van 0 naar 100 km/h in 6,8 seconden en een top van 235 km/h bij een gemiddeld verbruik van slechts 5,7 l/100 km en 133 g CO2/km.
MINI Cooper D: van 0 naar 100 km/h in 9,2 seconden en een top van 205 km/h bij een gemiddeld verbruik van slechts 3,5 l/100 km en 92 g CO2/km.

Nieuwsgierig naar meer en nog meer foto’s van de nieuwe MINI, klik dan snel op onze fotoshow op Facebook FemmeFrontaal.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Fiat 500C TwinAir: Aaien is toegestaan!
Guitige snoet, kittig rood kleurtje, ongeduldig rijgedrag én felblauwe lucht als hemelbekleding....
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *