Het was 1985 toen Peugeot het racekanon de 205 GTi lanceerde. Samen met de Volkswagen Golf GTi werd er een nieuwe klasse in autoland geboren: de hot hatchback. Sinds er in 1993 met de 205 werd gestopt heeft Peugeot wat de GTi betreft geen eenduidige lijn aangehouden. Zo kwamen er ook modellen met titels als RC en GT. Maar, zegt Peugeot, met deze GTi is de ‘mythe’ terug. Treedt de 208 GTi in de wielsporen van de 205 GTi? Femmefrontaal laat de 208 GTi uit en neemt maar meteen de al eerder geteste Ford Fiesta ST mee als speelmaatje.
Ready? Fight! Venijnig staren de hothatches elkaar aan, gewapend met turbo’s, spoilers en dubbele uitlaten. Alsof ze beide in een hoek van de boksring staan en de scheidsrechter het enige is wat ze nog tegenhoud voordat het hard tegen hard gaat. In de ene hoek staat de Ford Fiesta ST, driftig show te maken en op te scheppen met haar uiterlijk, terwijl in de andere hoek de Peugeot 208 GTI rustig de spieren strekt en haar racestickers nog eens goed plakt. Naast de Fiesta ST oogt de 208 GTi zonder die optionele stickers en witte velgen namelijk nogal ingetogen. Hoewel de GTi ook gepimpt is met onder andere dakspoiler en dubbele uitlaten, springen deze uiterlijkheden niet echt in het oog. Wat wel goed in het oog springt is de extra bling bling die ze gekregen heeft door de chroomaccenten op zijspiegels, GTi logo in de zijstijl (net zoals de 205 GTi had) en een finishvlag in de grill. Daarnaast is ze besprenkelt met rode accenten.
Drop-wijngum
Springen bij het interieur van de ST de heerlijke Recaro stoelen meteen in het oog, dan valt bij de GTi het stuur en het dasboard op. Peugeot heeft het zo bedacht dat je zaken als snelheid en toerental kunt aflezen terwijl je je ogen op de weg kunt houden, het zogenaamde head-up display. In de praktijk betekent dit dat het stuur erg klein is en zo ongeveer op je schoot zit. Hier moest ik in het begin erg aan wennen maar als je eenmaal de juiste afstelling van stuur en stoel hebt gevonden werkt het prima.
Het kleine met leer afgewerkte stuur ligt lekker in de hand. Bovenaan het stuur vind je een smalle rode streep en is een knipoog naar Peug’s rallyverleden, want deze streep staat voor de stand voor je wielen. Staat de streep bovenaan dan staan je wielen dus ook recht en dat betekent vol gas!
De stoelen zitten niet zo lekker als in de ST maar bieden meer dan genoeg steun en zijn gekleurd met rood en zwart leer en versierd met het GTi logo. Het logo kom trouwens op verschillende plaatsen terug, evenals de kleuren rood en zwart. Het doet mij denken aan een drop-wijngum.
Royaal
Het interieur van de GTi geeft een rijk gevoel, hier geen tupperware feestje en knoppenfestijn zoals bij de ST maar een met kunstleer bekleed dasboard voorzien van rode stiksels en een overzichtelijk touchscreen waarmee je bijvoorbeeld navigatie, audio en boordcomputer je wil op legt. De CD speler heeft het loodje gelegd en plaats gemaakt voor twee USB poorten, daarnaast is er ook bluetooth aanwezig en kun je handsfree bellen. Fijn ook is de digitale snelheidsmeter, ik kan maar niet wennen aan de eigenzinnige Franse manier van oneven snelheidsaanduiding: 0-30-50-70-90 enz.
Eenmaal op de achterbank beland valt het op dat er in de GTi meer beenruimte is dan in de ST. De kofferbak schijnt trouwens ook groter te zijn alleen voelde dat bij de FemmeFrontaal kofferbaktest niet zo en zat ik lekkerder in de achterbak van de ST.
Het kloppend hart
Motorisch gezien zijn de twee hothatches aan elkaar gewaagd. Beiden hebben een 1,6 liter turbo 4 cilinder blok onder de motorkap wat bij de GTi resulteert in 200 pk en bij de ST in 185 pk, maar in de Overboost Mode 200 pk. Het van 0 – 100 sprintje bereikt de GTi met 6,8 seconden net ietsje sneller dan de ST met 6,9 seconden maar eerlijk gezegd voelde ik die 0,1 seconden sneller dus echt niet.
Wat ik wel voel is dat de GTi veel minder stug is dan de ST. Waar in de ST mijn opgestoken haar binnen no time is uitgezakt blijft het in de GTi perfect zitten. Peugeot heeft bij de GTi duidelijk gekozen voor een compromis wat resulteert in een minder precies stuurgedrag en minder grip op de weg dan de ST. Neemt niet weg dat het rijgedrag nog steeds goed is en je er lekker mee door de bocht kan raggen, maar het is niet zo sportief als de ST.
Beiden hebben een handgeschakelde zes-versnellingsbak waarbij het schakelen in de GTi wat soepeler gaat. Wat motorgeluid betreft spint de GTi als een kat terwijl de ST gromt als een leeuw. Bij de GTi geen Sound Symposer waardoor het motorgeluid niet versterkt de cockpit in wordt geleid. Iets wat wel bij de ST het geval is en voor een grotere snelheidsbeleving zorgt.
Winnaar
De twee hothatches staan zwetend weer terug in de hoek van de boksring. Wie heeft gewonnen? Het is Peugeot niet helemaal gelukt om de 205 GTi mythe te laten herleven, maar zoek je een auto voor het dagelijks verkeer met meer comfort en uitstekende afwerking, kies dan de 208 GTi. Zoek je een hothatch zonder compromis met lekker sportief rijgedrag, kies dan voor de Fiesta ST.
Signature song
`You know you looking at a
Winner, winner, winner
I can’t miss, can’t lose, can’t miss
You know you looking at a
Winner, winner, winner
Cause I’m a winner
Yeah I’m a winner`
Jamie Foxx – Winner (ft. Justin Timberlake & T.I.)
Nice to know
Ford levert de Fiesta ST in twee smaken: De ST1 met goodies als elektrisch verstelbare ramen en buitenspiegels, airco en Ford SYNC connectiviteit en daarnaast de ST2 die Femmefrontaal al eerder testte. De prijzen beginnen bij 25.495 euro. Peugeot levert de 208 GTi in één smaak. De goodiebag is goed gevuld met o.a. navigatie, parkeersensoren en klimaatregeling en met 25.690 euro iets duurder dan de Fiesta ST1, maar geeft veel waar voor je geld. Kruis de optie panoramadak voor 600 euro zeker op het lijstje aan. Hier ga je geen spijt van krijgen.
De 208 GTi is de groenste van het stel waarbij jouw plastic frisdrankfles misschien wel in de auto verwerkt zit gezien 25% van de gebruikte kunststoffen gerecycled is. Als FemmeFrontaal de fabrieksopgave moet geloven verbruiken beide hothatches 5,9l /100 km en hebben een gemiddelde CO2-uitstoot van ongeveer 138 g/km.
Fotografie: Merel Dorssers.
Meer foto’s zien van de duotest? Check Facebook FemmeFrontaal!