De Jaguar XF: alles wat je nodig hebt voor een beetje me-time. Sommige vrouwen houden van shoppen, eten, yoga of hardlopen. Ik houd van rijden in een luxe bak. En dan wel het liefst in een wolf met schaapskleren, zo eentje met een turbomotor waar zelfs je mannelijke bijrijder een diepe buiging voor maakt…
Classy, groot, gestroomlijnd én snel. De Jaguar XF 3.0, een tikkeltje groter en breder dan een Mercedes CLA, mag zich meten met de E-klasse en de vijfserie van BMW. Van de buitenkant lijkt hij perfect… Waar zou het addertje zitten?
Britse mannen
Met een zwak voor Britse mannen en hun heerlijke Britse accent heb ik ook een zwak voor Britse auto’s. Classy, origineel en charmant vind ik ze. En hoe langer je naar ze kijkt, des te meer details je ontdekt, zo ook bij de Jaguar XF. Details die er toe doen. Charmante chromen prullaria, mooi gevormde dubbele uitlaten een imposante neus. Dat nodigt uit tot het aaien en voelen van dit dier… Knock knock? Het logo en de grill op de neus van de Jag is van plastic? Hrmpff. Maar goed, stel je voor dat je een voetganger aanrijdt, die wil je niet brandmerken met het logo van Jaguar. Toch? Daarom dus.
Me-time
Eenmaal ingestapt is de Jaguar XF een auto waar je gerust langer in blijft zitten dan nodig. En waarin je indien noodzakelijk je afspraken plant. Of waarin je een hightea-momentje organiseert met je liefste vriendin. Mijn Jag beschikt over roomwitte, zacht lederen bekleding en een hoogpolig wit tapijtje. Qua kleur en stof niet praktisch voor labradorfamilies of mensen die de auto puur zien als werkmanstuig. En ook niet praktisch als je je Jimmy Choo’s stiletto pumps aan hebt, want hey, je wilt tijdens het rijden niet met je stilettohak blijven haken achter het aaibare tapijtje. De stoelen verwarmen bijna meteen op, w
arme billetjes alert. Maar oh zo goddelijk met deze waterkoude winter. Verder heeft de Jag een goed werkend entertainmentsysteem met navigatie (touchscreen) en makkelijk te bereiken schakelaars. Verwacht geen fancy internet stuff. Hij kan koppelen met je smartphone, je telefoonboek doorscrollen en je favoriete Britse nummers afspelen. That’s it. ’s Avonds wordt het interieur met een coolblauwe halogeenverlichting in de deurposten verlicht. De dorpel speelt echter niet mee in dit lichtfestijn.
Wakker worden
Wat ik één van de meest geweldige features van deze Jag vind, is dat hij jou in de vroege ochtend ook het gevoel geeft net wakker te worden. Druk de startknop van de Jaguar in en hij rekt zich als het ware uit zijn slaap; de luikjes van de ventilatieroosters gaan langzaam open en de ronde chromen knop van de automatische versnellingsbak gaapt zich een weg naar boven. Goedemorgen! En als een stralend zonnetje zet ik de automatische versnellingsbak in de ‘R’. Geen ochtendhumeur. Totdat hij plots achteruit en vooruit overal obstakels ziet. De peepshow is dan letterlijk begonnen. Do not touch me! Allemaal proactieve veiligheid hè. En we zijn wakker.
Zondag
De Jaguar XF sedan heb je in verschillende modellen. FemmeFrontaal reed in een vette ‘normale’ versie van de XF, aangedreven door een 3,0 liter turbo zescilinder benzinemotor (= héél krachtig) met 340 pk (= als eerste weg bij de verkeerslichten). Hij vaart uitstekend over het asfalt. Hij stuurt comfortabel, maar wordt qua rijgedrag een stuk strakker en intuïtiever wanneer je DE knop indrukt die de zescilindermotor echt laat brullen, het knopje met de finishvlag. Yeah! Met het volle vermogen tot mijn beschikking giert de adrenaline ineens door het lijf. De flippers aan het stuur vond ik daarbij wel wat overbodig, heb je net iets te grote klauwen dan zitten ze echt in de weg bij het sturen. Bij mij niet, maar zo snel als de automatische versnellingsbak schakelt kan ik niet flipperen. Oei, pas op mijn rijbewijs! En de eco-knop gaat weer aan. Lekker laag en relaxed in de toeren rijden is ook mogelijk met deze zondagse auto.
‘Voordelige’ keuze
Terugkomend: er is geen addertje onder het gras. Op wat plastic elementen na. En de XF is niet de Apple onder auto’s. De technologie is functioneel, veilig en praktisch. Wel weer een moderne twist op wat ooit een luxe icoon was van Jaguar: S-type. En wellicht minder duur dan je denkt. 80.000 euro? Neen, mijn testauto was ruim 72.000 euro waard. Maar je koopt al een XF vanaf 49.000 euro. Houd dan wel rekening met een schaapachtige 2.2 liter dieselmotor met 163 pk, geen wolf in schaapskleren dus. Maar wel verrassend veel exterieurkleuren om uit te kiezen (sportief zwart of met chromen details): van kasjmier wit (denk Frans Bauer), Italian Racing Red (denk sexy) tot British Racing Green (denk klassiek).
Dus als je redelijk in de slappe was zit en zin hebt in een sportieve sedan die nét iets anders is dan die Duitse leaseslet van je buurvrouw, dan is deze charmant verleidelijke Brit zeker weten een onderscheidende keuze!
Signature song
“Slow down, grab the wall
Wiggle like you tryna make yo ass fall off
Hella thick I wanna smash ‘em all, now
Speed up, gas pedal, Gas pedal, gas pedal
Gas pedal, gas pedal, Speed up, gas pedal”
SAGE THE GEMINI
FemmeFrontaal fotoshoot met de Jaguar XF is gemaakt door fotograaf Jesse Kraal. Meer fotos van de fabulous shoot vind je op Facebook FemmeFrontaal of onderaan deze pagina.
Nice to know:
Insiders hebben me verteld dat er in de zomer van 2014 een kleintje XF aankomt! De kleine rakker zal wellicht geen XF gaan heten, maar wel gaan concurreren met de BMW 3-serie of de Mercedes CLA. Ook in prijs. Wellicht een verademing voor wie de XF nog net iets te duur en te groot vindt voor al die krappe parkeergarages in Amsterdam.
Prijzen van de Jaguar XF sedan beginnen bij 49.900 euro (diesel, energielabel A) en eindigen bij de XF-R 5.0 V8 benzine voor 153.700 euro (energielabel G). De keuze is reuze dus.
Prijzen van de Jaguar XF Sportsbrake (= stationwagen) beginnen bij 52.690 euro (diesel, energielabel A) en eindigen bij XG Sportsbrake 3.0 V6 van 72.710 euro (energielabel C).
De optielijst is rijkelijk ingevuld. Dus je kunt de auto zo veilig en zo luxe maken als je wilt en je portemonnee aankan. Standaard vind ik hem al erg compleet.
Een Jaguar XF is er al vanaf het bouwjaar 2007. In 2011 heeft de XF met succes een facelift ondergaan waardoor hij meer op het C-XF concept lijkt. De zuinigste (kleinere motor) zou 4,9 liter op 100 km verbruiken. Mijn Britse hunk slurpte echter 10,8 liter op 100 km.