Vijf onzinnige opties in een auto

Anno 2014 hebben we in onze auto’s een hoop opties on board gekregen om het leven op het asfalt zo gemakkelijk mogelijk maken. Er zijn echter ook een hoop opties die ik als complete onzin heb ervaren. Mijn top 5 van onzinnige opties in een auto.

Anno 2014 hebben we in onze auto’s een hoop opties on board gekregen om het leven op het asfalt zo gemakkelijk mogelijk maken. Er zijn echter ook een hoop opties die ik als complete onzin heb ervaren. Mijn top 5 van onzinnige opties in een auto:

1. Start- stopsysteem bij sportwagens 
Ook sportwagens worden steeds zuiniger. En dat is positief in een klimaat van anti-benzine-slurpende auto’s. Maar of een start-stopsysteem significant klimaatvoordeel oplevert bij snelle wagens die sowieso slurpen? Dat betwijfel ik. De nieuwste sportwagens (denk Porsche, denk Jaguar) beschikken tegenwoordig ook over een heus emotieloos ‘start-stopsysteem’. Voor de benzinebewustegeldsmijters. In deze snelle auto’s gaat de ‘groen-doen-knop’ bij mij direct uit bij de verkeerslichten. Ik, mijn bijrijders en alle andere aanwezigen op het asfalt verwachten namelijk een operaconcert bij het wachten op groen licht, het geluid van een bariton die ieders hartje sneller doet kloppen en de adrenaline door het lijf jaagt. Geen ijzingwekkende stilte.

2. Lane Departure Warning
Ook wel rijbaanassistentie genoemd. Met als doel dat je op goede weghelft blijft rijden. Dus zo nu en dan een binnenbochtje nemen, de banden al slingerend warmdraaien op het asfalt of een trage tractor voorbij zoeven kan ik vergeten. Een luide zoemer in de auto wijst mij op mijn rijgedrag. Handig als ik bijvoorbeeld moe zou worden. Maar veelal werkt rijbaanassistentie bij mij als een irritante zenuwspiraal. Als ik met de ring de draad aanraak (dus als de bestuurder buiten de lijntjes van het wegdek kleur), gaat er een harde, valse en irritante piep af. Bij het zenuwspiraalspel moet ik dan als straf officieel opnieuw beginnen…

3. Knoppencircus
Denk eens aan die goede oude tijd toen de stereo van je auto gewoon twee knoppen had; eentje voor volume en eentje voor het veranderen van de zender. In sommige nieuwe auto’s vind ik de knoppen op het dashboard meer op die uit een vliegtuigcabine lijken. En dat laatste doen ze naar mijn mening niet ‘Applewise’. Het samenvoegen van vijfduizend verschillende functies in een enkele draaiknop of in een piepkleine touch screen vraagt gevaarlijk veel uitzoektijd. Veel van mijn favoriete auto’s hebben dan ook slechts een paar knoppen: twee voor de stereo en eentje voor de verwarming. Echt, dat is alles wat ik nodig heb.

4. Gigantische afstandsbedieningen
Dat ik mijn auto met één klik op afstand kan openen is pure luxe en gemak. Maar waarom zijn sommige nieuwe ‘sleutels’ zo groot? Ik heb een extra auto nodig om de sleutel van een Volkswagen, Volvo of Jaguar te vervoeren. En ze passen niet in mijn fancy clutch. Al zou ik ook niet met die kolossen van sleutels durven te pronken hoor. Want de designprijs wint geen enkele autofabrikant met zijn autosleutel.

5. Facebooken 
In bijna iedere nieuwe auto die ik test kan ik een connect-systeem bedienen waarmee ik mijn smartphone koppel aan de auto. Mijn tweets, whatsappjes en facebookberichten worden dan door de auto aan mij voorgelezen. Een gaaf snufje. Maar dit is echt het laatste wat ik nodig heb in mijn auto. Naast alle veiligheidsopties heb ik dan nog meer zaken die me afleiden van het verkeer. Niet dat ik niet van Facebook houd. Sterker nog, ik ben lichtelijk aan verslaafd. Maar ik weet ook hoeveel extra ongelukken het veroorzaakt. Social media doe ik inderdaad lekker op de P van parkeerplaats of fijn op de bank bij de T van thuis.

Verder erger ik mij aan alle opties die het echte rijden van mensen overnemen. Als je dat namelijk als bestuurder wenst, koop dan een NS jaarkaart *knipoog*.

Comments

comments

More from Odiel Mennink

Op het circuit met de Audi R8 V10 Plus!

Dit zijn de betere woensdagavonden: met een Audi R8 V10 Plus het...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *