De vrouwengarage

Ik begin een garage van vrouwen en door vrouwen. Het wordt een garage waar alleen vrouwen werken en alleen vrouwen hun auto’s mogen brengen. De garage is schoon, ruikt lekker, de bruggen zijn roze en aan de wand hangen foto’s van vrouwen die echt wat voor de autowereld betekend hebben of er nog steeds in actief zijn.

Met een wiel onder mijn arm liep ik verbaasd onverrichter zaken weg bij een klaar-terwijl-u-wacht-autogarage. Ik had namelijk een spijker in mijn band waarvan ik zeker wist dat deze gemaakt kon worden; spijker eruit, gaatje vullen met een plugje en weer gaan met die banaan. Maar wat gebeurde er toen ik de band liet zien aan een monteur bij de klaar-terwijl-u-wacht-garage: “Nee mevrouwtje, daar kan zeker geen plug in want de spijker zit op een verkeerde plaats. Dat wordt dus een nieuwe band á 150 euro, mevrouwtje.“ Nou, ik dacht het niet! 

Ik hoor het vaker, vrouwen die bij een autogarage komen en zich totaal niet serieus genomen voelen door de mannen die daar werken. Vrouwen worden met ‘mevrouwtje’ aangesproken en van tot top teen bekeken als een stuk vlees. Er wordt vanuit gegaan dat wij toch geen verstand van auto’s hebben dus ‘we maken ze maar wat wijs’. “Komt u uw auto voor een kleine beurt brengen? Ja, die remschijven zijn toch ook echt aan een vervanging toe.”  En dat terwijl je weet dat ze bij de vorige APK toch echt vervangen zijn. “Het viel ons op dat uw banden wel erg weinig profiel hadden, dus die hebben wij ook meteen vervangen.“ En zo loop je met een  dikke rekening van een A4-tje weer de garage uit. Ik kan de schoenen die mij al even staan aan staren in de winkeletalage deze maand wel weer vergeten.

De oplossing
Maar ik heb een oplossing bedacht. Ik begin een garage van vrouwen en door vrouwen. Het wordt een garage waar alleen vrouwen werken en alleen vrouwen hun auto’s mogen brengen. De garage is schoon, ruikt lekker, de bruggen zijn roze en aan de wand hangen foto’s van vrouwen die echt wat voor de autowereld betekend hebben of er nog steeds in actief zijn. Michelle Mouton bijvoorbeeld, ’s werelds beste vrouwelijke rally coureur. Of Beitske Visser, het jonge racetalent wat zich in the picture bij Red Bull Racing heeft gereden.

Uiteraard werkt een vrouwelijk monteur aan de auto. Dit kan zijn voor bijvoorbeeld een APK keuring, grote/kleine beurt maar als er een supercharger of turbo ingebouwd moet worden omdat je toch wat meer vermogen wilt hebben dan is dat ook mogelijk. Er wordt je niets wijs gemaakt, alles gaat in overleg en blijkt er toch echt iets aan vervanging toe zijn, wordt dat eerst aan je gevraagd. De garage is een paar dagen in de week, ook in de avond, open. Met het drukke schema van de huidige vrouw, waarin zij zich zo ongeveer in vieren moet delen, is dat ook wel nodig.

De beleving
Naast een wachtruimte met zicht op de werkplaats liggen er tijdschriften als Cosmopolitan en Linda en vind je er lookbooks van verschillende designers. Je kan genieten van een massage, facial behandeling of winkelen in ´shop in shops´ van je favoriete merken. Je hebt de keuze uit verschillende soorten thee en gezonde drankjes om je lichaam van vocht te voorzien en mocht je ‘gewoon’ verder willen werken, dan is daar een flexplek beschikbaar voor.

In de vitrine liggen leuke gadgets voor in je auto. Hoogpolige vloermatten bijvoorbeeld zodat je pumps niet beschadigden tijdens het autorijden of je voeten lekker zacht op de matten liggen als je je pumps hebt uitgedaan. Handige dingen om de kids te vermaken in de auto en uiteraard ook styleproducten als stickers en striping om je auto aan de buitenkant wat meer ‘jou‘ te maken.

In mijn garage voelt een vrouw zich vertrouwd, serieus genomen en is het een plek om inspiratie op te doen om haar auto te verbeteren. Dus nu heb ik alleen nog een garage nodig in het midden van het land, de beste vrouwelijke monteurs  en ook niet geheel onbelangrijk: een investeerder. Wie gaat me helpen?

Comments

comments

More from Evelin Dorssers

Alfa Romeo Mito QV: Alfa liefde

“Quadrifoglio Verde”, ik spreek het nog maar een paar keer hardop uit...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *