De forfour van het hippe Smart werd in 2004 gelanceerd en moest dé oplossing zijn voor mensen die een fortwo te klein vonden. De fortwo is namelijk een tweezitter met twee deuren en de forfour is een vierzitter met vier deuren. Helaas werd de forfour nooit echt hip en viel na een paar jaar het doek voor dit model. Exact tien jaar later is Smart terug met een geheel nieuwe forfour. Gaat het Smart lukken om van de Smart forfour nu wel een verkoop succes van te maken?
Smart DNA
Het is overduidelijk dat de Smart forfour de grote broer is van de fortwo waar FemmeFrontaal al eerder mee door de straten van Barcelona sjeesde. Er zijn veel familietrekjes, maar toch zitten er ook veel verschillen in het DNA. Zoek de overeenkomsten en verschillen!
De overeenkomsten zijn:
Buitenkant
• Het zelfbewuste snuitje met eigenwijze koplampen en grill met honingraat patroon waar het Smart logo prominent aanwezig is.
• Een Tridion veiligheids kooi met high tech staal wat werkt als de schil van een noot om inzittenden te beschermen in geval van een ongeluk.
• De breedte van de auto, namelijk 1.66m.
• De mogelijkheid om 40 kleurencombinaties te maken door de verwisselbare kunststof bodypanels en kleuren van de auto.
Binnenkant
• Het ‘loop’ interieur, met ronde vormen en grappige details als bolletjes ventilatoren die als een rondje kunnen draaien en een brillenkoker boven de deur van de bestuurder.
• De speciale sportschoenen stof op het dasboard in de knalkleuren als blauw en oranje (lekker saai zwart of wit is ook mogelijk).
• De vele airbags, waaronder eentje om de knieschijven heel te houden.
• De unieke interieuruitrustingen zoals; ‘Passion’, ‘Prime’ en ‘Proxy’ om de forfour mee te pimpen.
Techniek
• Een nieuw ontwikkelde 3 cilinder motoren in twee smaken: 71 pk en 90 pk met turbo (voor wat meer puf moet je wel de auto op toeren houden).
• Een motor die achterin ligt en aangedreven wordt door de achterwielen.
• Een nieuwe ontwikkelde vijf-versnellingsbak en vanaf maart 2015 ook de DCT met dubbele koppeling.
• De keuze uit extra veiligheidssystemen als; een rijassistent (niet meer bumperkleven), een zijwindassistent (niet van de weg afwaaien) en een spoorassistent (niet per ongeluk van baan verwisselen).
De verschillen zijn:
Buitenkant
• De twee extra deuren, hij meet hiermee 3,49 m en is dus 80 cm langer dan de fortwo. De achterste twee deuren kunnen tot bijna 90 graden open (zie filmpje). Extra handig om kinderen in en uit te laten.
• Een vouwdakje voor extra zonlicht en zuurstof.
Binnenkant
• Een achterbank voorzien van klein formaat kussens op het zitvlak. Met ruimte achterin die prima is voor kids en voor volwassenen redelijk. Echter niet geschikt voor echt lange ritten.
• De ready space stoelen (zie filmpje boven en onder) met omkeerbare kussens waardoor er op ingenieuze wijze 12 cm extra ruimte bij getoverd wordt (past dat kastje gekocht op marktplaats er toch mooi net wél in). Klap de achterbank weg en dan is er in een keer 975 liter beschikbaar.
Techniek
• Een geraamte (onderstel) dat exact hetzelfde is als de nieuwe Renault Twingo met vierdeuren.
• Een grotere draaicirlkel dan de fortwo (maar evengoed indrukwekkend klein te noemen).
• Een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, Dynamic Steering, waardoor het sturen nog makkelijker gaat.
Het oordeel
De nadruk bij deSmart forfour ligt logischerwijs op de extra ruimte. Het onderstel is wat langer, maar motorisch gezien heeft hij precies hetzelfde DNA als zijn kleine broertje, de fortwo. De ready space stoelen zijn uniek en geven mij het Ikea gevoel: het gebruik van maximale ruimte in minimale dimensies. Maar dan wel met een premium afwerking.
Prijzen beginnen bij €11,995 en daarmee betaal je dus €1.200 meer dan een Smart fortwo. De grootste concurrent is natuurlijk de Renault Twingo, die staat op het zelfde onderstel en doet €9990 duiten in de kassa van de autodealer. De drieling VW Up, Seat Mii en Skoda Citygo in vierdeursvariant met de motor voorin gaan weg voor vanaf prijzen rond de €9.500, maar mind you: die zijn in standaard variant net een kale kip. Daar zit dus weinig op. Met genoemde specificaties en rijeigenschappen denk ik dat de Smart forfour dit keer best wel eens een verkoopsucces kan worden!
Header foto + filmpjes credit: Angel Mulder.