Range Rover Sport: Beter verwend, dan verwaarloosd

Als stijliconen Eva Longeria en Victoria Beckham met een exemplaar pronken, wil ik er ook één (proberen). Nee, ik heb het niet over de heren waarmee ze getrouwd zijn, maar over de auto waarin ze rijden, de fabulous Range Rover Sport!

FemmeFrontaal Awesomeness

10 Comfort
9 Drive
8 High Heels proof
6 Flirt factor
7 Value for money
8

Als stijliconen Eva Longeria en Victoria Beckham met een exemplaar pronken, wil ik er ook één (proberen). Nee, ik heb het niet over de heren waarmee ze getrouwd zijn, maar over de auto waarin ze rijden, de fabulous Range Rover Sport!

Winnaar
Eva en Victoria blijken over een goede smaak te bezitten want de Range Rover Sport is in het internationale Women’s World Car of the Year Award 2014 gekozen tot ‘SUV of the Year’, Niet voor niets, want deze SUV is bijna briljant: niet alleen vanwege de oneindige luxe aan boord, zijn krachtige rijeigenschappen of de hoeveelheid ruimte in de cabine. Briljant én verwonderlijk zijn vooral de reacties en blikken die de Range Rover Sport losmaakt bij mensen: “Tjee, wat een bak zeg, Wel een beetje overdreven, vind je niet?, Kun jij hier in rijden?, Weer zo’n bitch uit ’t Gooi”. De Range Rover Sport; het is en blijft natuurlijk een statusbak, zoals een jas van Chanel, horloge van Rolex, tas van Louis Vuitton of een hapje eten bij Okura. Nu is algemeen bekend dat we bij FemmeFrontaal niet vies zijn van een beetje uiterlijk vertoon op zijn tijd, we zeggen niet voor niets: beter verwend dan verwaarloosd, toch?  (knipoog)

Femme-Frontaal-Range-Rover-Sport-Hybrid_heuvel

Rechts
Al manoeuvrerend door de straten in mijn uberlinkse buurtje, dat aandelen heeft in stekkerkarretjes als Tesla en Volvo, ga ik ondanks de afgunstige blikken, stiekem langzaamaan houden van deze SUV. De Range Rover Sport is namelijk meer dan een ‘dikke’ bak mét een Gooische look. Met haar vierwielaandrijving laat ze namelijk het wegdek niet meer los, is ze verrassend genoeg eenvoudig te manoeuvreren in krappe parkeergarages of weggetjes (okay, een Range Rover Evoque is net iets praktischer), reageert ze direct in het stuur alsof je een kleine auto bestuurt en ze trekt ook nog eens lekker rap op.

Femme-Frontaal-Range-Rover-Sport-Hybrid_achterin

Masseur
En daar blijft het niet bij. Het interieur is om te smullen. Dit is wat vrouwen willen: prachtig zacht warm en aaibaar leder op de zetels en op het stuur, een kraakhelder geluidssysteem én stoelen die zo comfortabel zitten dat je tijdens het rijden in een soort zen-modus terecht komt: naast subtiele stoelverwarming masseert ze ook je rug! Alsof er zes kleine vuistjes zachtjes in je rug porren… Ik spin als een kat en mijn luikjes gaan bijna dicht tijdens het rijden. Hallo, hartstikke gevaarlijk natuurlijk! Als Range Rover nu nog een noviteit bedenkt om je bij de les te houden tijdens het rijden én masseren, zou dat fantastisch zijn. Ook je passagiers achterin worden flink verwend in de Range Rover Sport: beenruimte zoveel dat ik er bijna in kan staan, gave tv-schermpjes met hoofdtelefoons, handige vakken voor drinken (champagne!) en eten, stoelverwarming, sfeerverlichting (10 kleuren!)… Enfin, de eerste klas bij KLM verbleekt bij al deze luxe aan boord.

Lees ook:  De New Range Rover P530: de koning(in) te rijk

Femme-Frontaal-Range-Rover-Sport-Hybrid_interieur

“Martin, zet die stoelverwarming eens uit! Ik krijg een gestoofde pruim!”, Tante Cor uit Gooische Vrouwen.

Groen doen
Vergeet ik door alle verwennerij aan boord bijna te vermelden dat ik in een hybride versie van de Range Rover Sport rij. Ja, echt! Voor de benzinebewuste geldsmijters onder ons. In deze hybride versie van de Range Rover Sport schuilt een 3.0 liter V6 dieselmotor plus een 47 pk sterke elektromotor (achttrapsautomaat). Met als resultaat een V6 die op papier net zo snel is al een V8 van de Range Rover Sport (340 pk). ‘En maakt het enig verschil in verbruik?’, hoor ik je nu denken. Misschien, een pietepeuterig klein beetje verschil. In ieder geval voor je gevoel, want er staat ‘hybride’ op de buitenkant van Goliath en bij het starten van de SUV hoor je in eerste instantie niets, want dan slaat eerst de elektromotor aan. Maar daar blijft het dan ook bij, want met een beetje gas erbij vraagt ze de V6 om hulp. Het is vooral, wat ze in marketingtermen noemen, windowdressing van Range Rover.

Dummie-proof
De Range Rover Sport maakt ‘off-road-rijden-voor-dummies’ wel waar. Ze heeft permanent vierwielaandrijving en bepaalt naar gelang de situatie of je vast zit of niet (ja, dat overkwam mij) naar welke wielen de power naar toe wordt verdeeld om je te helpen. De auto is zo ontworpen dat hij je door een dik pak sneeuw, vieze modder, rul zand of glibberige rotsen door kan laten kruipen. Met één draai aan de schakelaar naast je past zij haar onderstel en techniek zo aan dat zij kan reageren en anticiperen op alle natuurelementen. Ze brengt het avontuurlijke meisje in me naar boven. Dadelijk zoek ik mijn kaplaarzen nog op.

Lees ook:  Rijtest Hyundai KONA Hybrid: ‘De kleine TUCSON’

Range-Rover-Sport-Hybrid_offroad

Eindoordeel
Op de een of andere manier past de Range Rover Sport me als een oversized jas van Karen Millen. Het zijn uiteindelijk de kleine dingen die het in deze dikke wielen doen: de weelde aan boord (massage/tv-schermpjes), haar comfortabele rijgedrag (stil/reactief), haar avontuurlijke inslag (heuveltje op/heuveltje af) en tot slot haar charme… want bij het uitstappen helpt ze me een handje door door haar ‘knietjes’ te gaan, ze zakt letterlijk een aantal centimeters naar beneden (= Kanye West Style! ) om me makkelijker uit de auto te laten stappen. How charming, love it!

Signature song
“Echte liefde, onverwoestbaar
Zelden zeker, maar nooit gewoon
Echte liefde, geen illusie
Geeft soms wat ruzie maar is altijd daar”
Martin Morero – Echte Liefde

Nice to know
Luxe, decandentie en stijl kost geld, dat is een feit. De Range Rover Sport 3.0SDV6 Hybride waar FemmeFrontaal mee reed heeft een nieuwwaarde van ongeveer 132.000 euro (BPM 17.096!). Maar dan praten we ook over een versie die Cheryl Moreiro zou rijden: all inclusive. De vanafprijs van een benzine slurpende Range Rover Sport ligt rond de 85.000 euro.
Veiligheid staat hoog in het vaandel bij Range Rover, daarom beschikt de Sport over de volgende opties: adaptive cruise control, dode hoek detectie, park assistentie, borden herkenning, dual touchscreen (waarbij de medepassagier voor een film kan kijken en de bestuurder de navigatie). Benzinebewuste geldsmijters zullen echter ook gecharmeerd zijn van de Porsche Cayenne of BMW X6, die ook off-road-kunsten in hun portfolio hebben.

Femme-Frontaal-Range-Rover-Sport-Hybrid_end

Photocredit: Irwin Versteegh

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Sneak peek: Video Natte Lunch
Brullende sportwagens bij boeklancering Natte Lunch. ‘Sem van Ginter is zijn succesvolle...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *