BMW Z4 roadster: Beauty and Brains

Wist je dat de winter de beste tijd om een cabriolet te kopen? Doorgaans zijn ze in regen en sneeuw nét iets goedkoper dan wanneer de zon schijnt. FemmeFrontaal testte één van de meest tijdloze en verleidelijke cabrio’s die er is: de BMW Z4 roadster.

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
9 Drive
10 High Heels proof
9 Flirt factor
7 Value for money
8.6

Wist je dat de winter de beste tijd om een cabriolet te kopen? Doorgaans zijn ze in regen en sneeuw nét iets goedkoper dan wanneer de zon schijnt. FemmeFrontaal testte één van de meest tijdloze en verleidelijke cabrio’s die er is: de BMW Z4 roadster.

Net als Scarlett Johansson beschikt de BMW Z4 over de perfecte mix van beauty en brains. De Z4 is er als coupé (zeldzaam) of roadster (dakloos). En net als parfum van Chanel, is de BMW Z4 tijdloos in haar design. Sinds 2006 wordt ze, als opvolger van de BMW Z3, geproduceerd. Natuurlijk heeft ze tot 2014 tal van facelift-behandelingen gehad en is de techniek van een spiksplinternieuwe BMW Z4 roadster nu helemaal up to date.

BMW Z4 roadster

Niet alleen een pretty face, de BMW Z4 roadster, ze is ook nog eens adembenemend om mee te rijden. Voor de luie of relaxte rijder beschikt onze Z4 over een chique automaat, een zesbak met flippers aan het stuur. Dat laatste maakt dan weer wat adrenaline in me los! En met 2.8i benzinemotor met 245 pk nog rap ook! Omdat ik met mijn vinger uit het raam bijna het asfalt kan aanraken, geeft ze me het gevoel in een luxe raceauto te rijden. Ze ligt, zoals een ware roadster betaamt, superlaag op de weg en wat heel stoer is, je kijkt uit over een hele lange motorkap uit, voor het ultieme supercar-gevoel. Ze flippert snel en geeft oorstrelende tussengas plofjes bij terugschakelen (verslavend!), en je kan ver in de toeren flipperen voordat de automatische bak ingrijpt. De remmen zijn kalm en responsief en er is een minimum aan rijgeluid als je het dakje dicht hebt.

Lees ook:  Ferrari F80: Een Formule 1-auto waar je je boodschappen in kunt doen

BMW Z4 neus

Ik kan verder kiezen uit drie rijsmaken: comfort, sport en sport+ (like!). Naar gelang mijn rijsmaak past de BMW Z4 roadster de feedback van haar besturing en schakeltijden aan. De ultieme sportstand aan betekent al snel: rauw en hard gummen. Terwijl de comfortstand je comfortabel en vlot thuis afzet.

De stoelen zijn stevig doch, comfortabel en zitten gegoten, als een fancy motorjack. Het stuur is makkelijk in hoogte verstelbaar. Met haar eenvoudige lijnen en een lederen interieur met contrasterende stiknaden voelt het allemaal heerlijk en decadent.
En wie mooi wil zijn, moet… wat aan ruimte voor bagage inleveren! De kofferruimte (beter gezegd: schoenendoos) biedt helaas weinig plek voor spulletjes, ongeveer 250 liter. Dat betekent dat ik slechts één klein koffertje plus een schoenendoos in de kofferbak kan proppen.

BMW Z4 interieur

Er is een ontelbaar aantal opties beschikbaar op de BMW Z4 roadster als je bereid bent net dat beetje extra salaris bij te leggen, zoals: cruise control, airconditioning, een BMW-Connectsysteem mistlampen, elektrische ramen, dikke lichtmetalen wielen, groot lichtsensor, voor en achter parkeersensoren, keyless start, automatische koplampen en ruitenwissers met regensensor. De beschikbare lakkleuren zijn super fashionable en chic: zoals opvallend oranje , diep rood of donkerblauw. Hét kleurtje wat we nog missen is de helderblauwe BMW M-kleur zoals op de BMW 4-serie coupé.

Uit de verkiezing van Women’s World Car of the Year weten we dat vrouwen op ‘mannen-auto’s’ vallen. Beauty and brains, dat is wat we willen. Al 27% van alle BMW Z4’s in ons land heeft als eigenaar een vrouw.  Als je dan zelf niet op Scarlett lijkt, dan kom je qua beauty en brains al wel heel dicht in haar buurt in deze bolide. De grootste concurrent van de BMW Z4 is de Audi TT, waarvan inmiddels bijna 40% van de eigenaren vrouw is!

Lees ook:  Renault Rafale: Een welkome afwisseling op de weg

BMW Z4 cabriodak dicht

Een auto is emotie. En als er één wezen op aarde hiermee goed is bedeeld, dan is dat wij vrouwen wel! Dus brandt die dertiende maand in je portemonnee? En heb ik je lekker gemaakt met deze beauty on wheels? Schrik dan niet. Onze testauto, de BMW Z4 roadster 2.8i High Executive mét een M-Sportpakket heeft een prijs van (tromgeroffel) bijna 70.000 euro. De vanaf prijs is trouwens 45.000 euro. Tja, daar red je het dus niet mee met dat ene maandje extra. Niet getreurd, je kunt ook voor een oudere versie van de BMW Z4 kiezen, uit bijvoorbeeld 2007 of 2010, vintage prijzen beginnen namelijk bij 15.000 euro. Houd dan wel rekening met een Scarlett op leeftijd wat betreft uiterlijk, intelligentie en drankgebruik (knipoog).

Signature song
“Want zij is alles, alles, alles, alles in één.
Ze klopt van top tot teen, schatje wat doe je met me, wat doe je met me.
Ja hij is, alles, alles, alles, alles, alles, alles in één.
hij heeft de beauty & de brains, en wo-oh-oh-oh, ’t voelt goed eeh”
Nielson – Beauty & De Brains

Nice to know:
De BMW Z4 is de allereerste roadster geweest waarvan zowel de buitenkant als de binnenkant door vrouwen is ontworpen. De designvrouwen zijn: Juliane Blasi en Nadya Arnaout.
Theoretisch / gemiddeld verbruikt de BMW Z4 6,8L/100km (= 1 op 14,7 km).

Fotografie Marjolein Reman.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Women’s World Car of the Year 2021: Land Rover Defender
Op Internationale Vrouwendag mag de Land Rover Defender zich Women’s World Car...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *