In mijn buurtje in Amsterdam-Oost, Watergraafsmeer, wemelt het ervan: Volvo’s. In bijna alle soorten en maten, van klassiek en hoekig tot modern met een stekker. Ondernemers, oud geld-types en de D66-kliek uit de buurt, zijn er helemaal maf van. Veelal zijn ze gek op de stationwagen-versies van Volvo. Laat ik nou net een voorkeur hebben voor sedans. Dwars als ik ben test ik daarom Volvo S60 D2.
Want als de zakenvrouwen uit ons Koningshuis, prinses Beatrix en Koningin Maxima, in een Volvo sedan rijden (in een S80 weliswaar), wil ik dat statige gevoel van een Volvo ook wel eens ervaren.
Wijsvinger
De Volvo S60 D2 is uitgetekend in elegante lijnen met grote units van koplampen en een grill waar ik ‘U’ tegen zeg. Zijn derriere, die wulps uitsteekt naar zijn achterligger, geeft mij het gevoel dat ik in een coupé rijd in plaats van een sedan. Een auto met een lekker kontje dus. En laat ik nou net met coupés meer flirt factor hebben dan met een normale auto. De sjans factor tijdens mijn testrit met de Volvo S60 D2 was echter van korte duur, of gewoon een fantasie. Enigszins verbouwereerd – ik heb immers mijn lippen roze gestift en mijn meest sexy zonnebril op mijn neus gezet – kom ik erachter… Verhip, ik rijd in een donkerblauwe Volvo S60! Dus niemand op het asfalt vind mij leuk. De donkerblauwe kleur levert bij medeweggebruikers de volgende associatie op: ‘help een juut!’. ‘shit, een smeris!’. Tot zover een sexy knipoog van mijn kant, dan maar een opstoken wijsvinger.
Alleen de politie rijdt natuurlijk niet in een D2-versie van de Volvo. D2 staat voor 120 pk. D3 voor 150 pk en D4 voor 190 pk en ga zo maar door. Politiewagens hebben dan ook haast, ik niet want ik wil rustig in mijn rustieke kantoor op wielen naar de eindbestemming rijden. 120 pk in een Volvo S60 D2 is dan ook meer dan voldoende voor Nederlandse wegen én voor de portemonnee. Want deze tijdloze zakenbolide is er nog steeds met 20% bijtelling (2015).
Bodyguard
Omdat zelf schakelen niet bijdraagt aan een koninklijke uitstraling is, is de Volvo S60 D2 uitgerust met een automatische zestraps versnellingsbak. De D2-variant is in verband met onze natuur zo zuinig afgesteld dat je lange schakeltijden verwacht, waarmee écht vlot rijden een illusie is. Het tegendeel blijkt waar. De spiksplinternieuwe D2 bak is korter dan ik dacht en trekt vlot op.
Zoals onze prinsessen zich veilig voelen in de armen van een bodyguard, voel ik me veilig ‘in de armen’ van de Volvo S60 D2. De auto ligt als een blok op de weg en is ook nog eens zeer comfortabel. Aan het stuurgedrag van de Volvo S60 D2 moet ik ernstig wennen, ik ervaar het als ‘slap elastiek’, een ander zal de speling in het stuur beleven als comfortabel. Iedere automobilist heeft zo zijn voorkeur, ik verwacht echter direct respons bij een beweging aan het stuur, zodat ik onverwachte manouvres kan maken of gewoon snoeihard door de bocht kan gaan. Bij de Volvo S60 moet ik het lichte stuur echter veel verder omgooien wil ik de bocht halen. Maar hoe rustiger ik stuur en rijd en stuur hoe meer tijd ik heb om te genieten van het interieur van de Volvo S60 D2.
Troonzetels
De roomwitte bekleding springt gelijk in het oog en is fantastisch afgewerkt. En de (troon)zetels bieden ook nog eens geweldige ondersteuning voor ellenlange roadtrips. Als een prinses rijd ik rond in de meest verwende versie van de Volvo S60 D2: de Summum editie. Met een hip digitaal klokkenspel voorzien van alle gadgets (apps enzo) en veiligheidsopties (city safety voor automatisch remmen in de stad, dodehoekmeldingen en adaptive cruise control) aan boord die ik me maar kan wensen. Ook vind ik een premium Harman Kardon geluidssysteem terug in de kledingkast van de Volvo S60 D2 Sublime FM staat op e ik geef gelijk een flinke draai aan de volumeknop om te genieten. Dat wordt ‘jazzy’ genieten!
Zakenvrouwauto
Ik match met de Volvo S60 D2 dus bijna met de buurt. Heel vrouwelijk zou ik de S60 echter aanschaffen met een witte lakkleur en dito bekleding, gewoon omdat het kan en er dan geen verwarring kan ontstaan op de weg in geval van flirten.
De Volvo S60 wordt helaas niet meer in een cabriolet-uitvoering gemaakt. Daarvoor zou je de tweedehandsmarkt op moeten. Houd je echter je netjes opgestoken kapsel graag in toom, zoals Koningin Maxima, dan misstaat deze Volvo S60 D2 niet, hij is charmant, zakelijk en ingetogen.
Signature song
“Jump in the shower, and the blood starts pumping;
out on the street, the traffic starts jumping,
with folks like me on the job from nine to five.”
Dolly Parton, 9 to 5
Nice to know
Volgens Finnik, is slechts 13% van de eigenaren van een Volvo S60 vrouw.
De meest verwende uitvoering van de Volvo S60 D2 kost een paar duiten, namelijk €52.320, om precies te zijn. Ik reed dan ook in de versie met een business connect pack (dus met alle leuke gadgets), intellisafe pro line (dus met alle veiligheidsopties), luxury line (ja, echt lederen zetels kosten geld) én een puik geluidssysteem van Harman Kardon. De Volvo S60 D2 Summum is er echter al vanaf €42.495.