Mazda MX-30: De EV-special van de dag

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt factor
9 Comfort
8 Drive
8 Value for money
8 High heels proof
8.4

Hold your horses, mocht je op de markt zijn voor een nieuwe elektrische auto. Want o-wee als je de kersverse Mazda MX-30 niet meeneemt in je overwegingen. Ook Mazda duikt nu in de – enigszins – betaalbare stekkerauto’s, met als eerste productie-ev: de MX-30. Hij is knap, onderscheidend, praktisch én betaalbaar.

Flirt factor

Hoewel de naam het allicht doet vermoeden, dit is geen roadster, zoals de MX-5 wel is. Sterker nog, hij lijkt er niet eens op. En dat is nu net het idee van alle Mazda’s die de titel MX krijgen. Een titel voorbehouden aan alleen Mazda’s die iets speciaals hebben (sorry aan alle bestuurders van ‘normale’ Mazda’s; u rijdt niet zo speciaal). Maar denk in dit geval aan concept cars, of (prototype) sportwagens uit het verre verleden. Maar ook de MX-Sport Tourer uit 2001 met haar freestyle deuren. En juist die deuren zien we ook terug in the one-and-only Mazda MX-30. Want wat een eyecatcher is deze SUV geworden. De ‘normale’ CX-30 – zijn vergelijkbare benzinebroertje – verbleekt er een beetje bij. De MX-30 toont wat betreft ontwerp vooral een flinke dosis lef en nodigt uit tot meerijden. Het gastvrije gevoel – kom maar binnen! – wordt versterkt door het ontbreken van een B-stijl, waardoor passagiers zo in je auto duiken. Wel head first en omlaag graag, in verband met stootgevaar.

Comfort

Met mijn bips gezeteld op de bestuurdersstoel krijg ik te horen dat het interieur van de Mazda MX-30 zowel vegan is als duurzaam is. Net als kringlopen weer helemaal hot zijn en beddenfabrikanten zich ook storten op het recyclen van matrassen, bestaat het interieur van de MX-30 hoofdzakelijk uit gerecyclede materialen. Denk aan vegan leer en stof die volledig afkomstig is van oude plastic flessen, dat materiaal noemen we ook wel PET. Een fantastisch stukje interieurdesign zie je ook terug in het gebruikte kurk in het middenconsole. En dat is weer een hint naar de jaren 20, toen Mazda ook nog kurk maakte. Erg tof, hoe het Japanse merk op deze manier, zowel uiterlijk als innerlijk, haar heritage probeert te markeren in deze moderne elektrische auto.

Al met al oogt het dashboard simpel en overzichtelijk met een mooi en helder scherm in het midden. Dat maakt gelijk dat alle navigatie- en media ook intuïtief te bedienen zijn, alsmede de veiligheids- en rijopties aan het stuur. En in- en uitparkeren zie ik voor mij in HD, alles haarscherp in beeld om krasjes te voorkomen.

Lees ook:  We reden in de elektrische Microlino: kan het nog schattiger?

Zodra je passagiers achterin zijn gedoken is de hoofd- en beenruimte ok. Kijk, als je achter mij zit wanneer ik rijd, heb je als langer persoon best wat beenruimte. Het houdt alleen niet over, mocht je van plan zijn met vier blonde grote Vikingen op reis te gaan, of de lokale mannelijke rugbyploeg in de auto te vervoeren. Het is en blijft een compacte SUV.

Drive

Je zou bijna zeggen, he ticks all the boxes: de MX-30 is knap, onderscheidend, Jesse Klaver-proof en volgens ons best betaalbaar… Totdat je weet wat het bescheiden elektrische bereik is van de auto. Die schommelt namelijk tussen de 200 en 260 kilometer. Het hangt er even van af of je de MX-30 vooral voor korte afstanden in de stad gebruikt (260 kilometer WLTP) of er ook wat langere afstanden mee gaat rijden. Dit toch wat behoudende bereik – zeker als je hem praktisch afzet tegen een elektrische Peugeot 208, Hyundai Kona of Kia Niro, heeft te maken met het ‘well to wheel’ principe. Dat heeft niet zozeer te maken met de CO2 uitstoot tijdens het rijden, dat is al tot het minimum beperkt. Dit gaat over de uitstoot van CO2 bij het bouwen én het recyclen van een elektrische auto. Hoe groter de batterij, hoe hoger de uitstoot. Daarnaast zou een grote batterij (= meer gewicht) gevolgen hebben voor de unieke rijbeleving van de Mazda MX-30. En dat laatste is vooral belangrijk: de MX-30 moet rijden zoals een ‘normale’ Mazda.

Maar eerst de specs: hij beschikt over een elektromotor met 145 pk (107 kW) en levert 270 Nm aan koppel. Zijn topsnelheid: 140 km/u. Een sprintje van 0 naar 100 km/u doet bij de verkeerslichten bijna 10 seconden. Geen Elon ruimte experience. Niks insane. Gewoon snel genoeg. En…. gewoon Mazda. Want deze auto rijdt en voelt helemaal niet als een elektrische auto. Niks ‘one pedal’ driving zoals we onlangs deden met de MINI EV, maar gewoon met twee pedalen: ‘gassen’ en remmen zoals je gewend bent. Met flippers aan het stuur kun je het ‘gas’pedaal enigszins iets meer later remmen op de elektromotor.

Lees ook:  Vernieuwde Toyota Yaris: never change a winning team

En dat is nu precies het doel van Mazda met de MX-30, dat hij voelt en rijdt zoals een auto met verbrandingsmotor. Op die manier hoeft de overstap van benzine naar elektrisch helemaal niet groot te zijn. Dat maakt deze MX-30 echt uniek. Want qua rij-eigenschappen kan ik alleen maar zeggen: hij rijdt comfortabel, bij tijden zelfs romig en stuurt fantastisch. Iets wat je ook terug kunt lezen in onze rijtesten met de CX-30, of CX-5. Vertrouwd.

Value for money

Onderzoek wijst uit dat wij Europeanen slechts 48 kilometer per dag afleggen met onze auto’s. De conclusie van Mazda is dan ook: waarom heb je meer nodig? Nou allicht om er met de kids mee op vakantie te gaan? En tegelijk weet ik ook dat elektrische auto’s steeds vaker alleen maar zakelijk worden gebruikt. Dus het argument, ‘ik heb meer kilometers aan bereik nodig’ kan inderdaad misschien van tafel. Ik denk overigens wel dat als Mazda klanten van de MX-30 aanbiedt in de zomer te rijden in een CX-30 of CX-5, de drempel om deze Mazda aan te schaffen wat lager wordt. Mazda zet de MX-30 scherp in de markt met een vanaf prijs van bijna 34.000 euro. All in, dus met alle te wensen gadgets, en veiligheidsopties, zit hij op de 38.000 euro. De bijtelling dit jaar op deze auto is nog 8% en Mazda garandeert dat als je hem deze zomer nog besteld, hij er op tijd is. In 2021 gaat dit percentage alweer omhoog tot 12%. 

Vanaf 4 juni 2020 is er een subsidieregeling voor elektrische auto’s. Voor een nieuwe, elektrische middenklasser kun je maar liefst €4000 subsidie krijgen. Voor een tweedehandsauto is dat €2000. Deze subsidie is alleen bedoeld voor particulieren. Zakelijke rijders en zzp’ers komen niet in aanmerking, omdat zij al voordeel hebben van een lagere bijtelling. Lees de voorwaarden hier.

Fotografie: Jeffrey van der Vaart | Mazda Motors Nederland

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Rijtest Mercedes-Benz EQB: Even bijtanken met een elektrische zevenzitter
Met een Duitse auto de grens over. Meestal betekent dat p l...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *