Mini Cooper SE Electric: batterijen en een MINI, match made in heaven?

Mini Cooper SE Electric

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Flirt factor
8 Drive
7.5 Comfort
8 High heels proof
7 Value for money
7.9

Een van de meest iconische auto’s die we kennen, onze favoriete asfaltgummer is nu op de markt met een volledig elektrische aandrijving. Match made in heaven, of niet? De Mini Cooper SE Electric wordt gebouwd in Oxford, het historische thuisfront van het kleine autootje en Odiel testte hem in Nederland.

Flirt factor

Zo op het oog, op afstand, in een flits, is het gelukkig gewoon een MINI. Zijn neus is alleen even net ietsjes anders; de traditionele grill is een plastic smoeltje geworden. Koeling via de grille is nu nagenoeg overbodig aangezien de elektromotor weinig luchtkoeling nodig heeft. Bovendien is optimale aerodynamica gewenst om de luchtweerstand van de auto te beperken, en dat komt weer ten goede aan de range. Je kunt de stekker variant van de MINI daarnaast pimpen met schreeuwende kleuraccenten aan de binnen- en buitenkant. Dat is gelukkig beperkt gebleven bij mijn testauto gehuld in de stijlvolle outfit ‘British Racing Green’. Wel onderscheidt hij zich van andere MINI’s door het bijbehorende Electric logo.

Mini Cooper SE Electric

Met een MINI doe je het trouwens altijd goed, ondanks of misschien wel dankzij zijn stoere, schattige, knuffelbare en stoute imago. En kinderen gaan echt AAN op deze MINI: “Hey pap kijk, een MINI zonder geluid!

Drive

Het zou match made in heaven moeten zijn, nietwaar? Een van de meest iconische auto’s van Groot-Brittannië; klein, wendbaar, met herkenbare fenomenale go-kart-besturing, gecombineerd met een volledig elektrische aandrijflijn die zorgt voor onmiddellijke acceleratie, nagenoeg geen gebruikskosten en geruisloos rijden. Maar dan moet je de specs eerst goed kennen om dat echt te kunnen beoordelen…

Zo beschikt de Mini Cooper SE over een 32,6kWh-batterij in combinatie met 184 pk/135 kW motor die de voorwielen aandrijft. De batterijen zijn onder de vloer gemonteerd waar normaal gesproken de transmissietunnel van de benzineauto zit, dus er is geen verschil in ruimte of bruikbaarheid in vergelijking dan een benzineversie van de MINI driedeurs. In theorie (dat heet de WLTP-testnorm) moet ik met deze MINI Electric 232 km range halen. In het ‘echie’ is het bereik een schamele 158 km. En dan gebruik ik hem met name in en om Den Haag en Rotterdam, voor de wat kleinere woon-werkverkeer afstanden.

Lees ook:  Vernieuwde Toyota Yaris: never change a winning team

Wel kan ik dat bereik in kilometers enigszins beïnvloeden. In de MINI E kan ik naar gelang mijn mood of maximale rijbereik kiezen uit verschillende rijsmaken. Helemaal happy word ik van de smaak ‘Sport’, met een misselijkmakende warpsnelheid – van 0-60 km/u in net iets meer dan 3 seconden. Voor mijn bijrijders schakel ik echter graag over op de ‘Mid rijstand’, de mildere en meer comfortabele variant. Tot slot kan ik kiezen uit de rijstijlen ‘Green’ en ‘Green +’ waarmee de MINI haar zuinigste bekje trekt en de meest luxe opties (doei airco, vaarwel stoelverwarming) uitzet en kabbelend de route voortzet. Rij je dus voornamelijk als een vrek in deze MINI, dus in de laatstgenoemde rijstanden, dan kruipt het bereik iets op. Met name praktisch als je MINI snakt naar een laadpaal omdat je slechts een paar kilometer elektrisch rijden over hebt.

Opladen kan via een normaal stopcontact, bij een publiek laadpunt of bij een snellader. En binnen één broodje en twee kopjes espresso (zeg 35 minuten) is de MINI Cooper SE bij een snellaadstation alweer opgeladen tot 80%.

Los van het tamelijk geringe bereik van deze stekker MINI schitter ik samen met de Electric op het asfalt. Hij voelt behendig en responsief; de acceleratie is waanzinnig snel en de besturing is scherp en zwaar, of beter gezegd: organisch en intuïtief.  Herkenbaar MINI.

Aan het regeneratieve remsysteem met twee standen ben ik na een paar dagen gewend. De mildere versie van de twee remmodi is vergelijkbaar met een normale rem op een benzineauto, de andere versie – waarbij het volstaat om met één pedaal zowel te ‘gassen’ als te remmen remt veel feller, daar wen je echter wel weer snel aan.

Comfort

Zittend achter het stuur is het gevoel in de MINI Electric vergelijkbaar met MINI’s die op brandstof rijden. De enige voor de hand liggende verandering binnenin is een nieuw digitaal dashboard die past bij het hightech-gevoel van de MINI Electric.

Lees ook:  Mazda MX-30 e-skyactiv R-EV: Mazda’s antwoord op range anxiety

En net als in de ‘normale’ MINI driedeurs is de achterbank met twee zitplaatsen prima geschikt voor kleine kinderen of twee boodschappentassen. Die laatste kun je overigens ook kwijt in de bagageruimte. MINI heeft het accupakket in de bodem verwerkt, precies tussen de voorstoelen en onder de achterbank. Daardoor heb je in de Electric net zoveel bagageruimte als in de andere MINI driedeurs. Reken op 211 liter in totaal.

Value for money

Standaard is de Electric tamelijk dik aangekleed voor een premium wagen: van LED-koplampen, Connected Navigation met 6,5-inch touchscreen en Apple CarPlay-ondersteuning, automatische airconditioning in twee zones tot een elektrische parkeerrem.

Mini Cooper SE Electric

Hoewel het geen Duracell-konijntje op wielen is, heeft de MINI Cooper SE zijn kart-karakteristieken behouden. En het feit dat hij aanvoelt en rijdt als een normale MINI, is ook de elektrische variant van de MINI driedeurs de ware, een ‘match made in heaven’, voor diegenen die gaan voor ‘schoon’ rijden in de stad. Het bescheiden bereik doet er dan niet toe, je rijdt immers een supersnelle, stoere en schone MINI!

Gaat het aantal kilomers bereik boven design van een auto dan zijn de nieuwste Renault ZOE, Peugeot e-208 of Kia Soul EV ook het bekijken en rijden waard. De meest gewaagde concurrent voor deze MINI is allicht de markante Honda e.

Gek genoeg is de MINI Electric niet te krijgen als  vijfdeurs hatchback. Dus dit blijft een autootje voor ‘erbij’. Een MINI Cooper SE koop je vanaf 34.900 euro. Ons testmodel met allerlei luxe opties zat op de € 41.767 euro. Omdat een elektrische auto grotendeels nog op de zaak wordt aangeschaft, kun je op een bedrag per maand van om en nabij de 500 euro voor private/operational lease rekenen.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Vijf onzinnige opties in een auto
Anno 2014 hebben we in onze auto’s een hoop opties on board...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *