Peugeot e-208: Future, is that you?!

FemmeFrontaal Awesomeness

8.5 Flirt factor
8.5 Drive
8.5 Comfort
8.5 High heels proof
8 Value for money
8.4

We waren al enthousiast over de komst van de nieuwe Peugeot 208, maar verheugden ons nog meer op de introductie van de elektrische variant: de e-208. We mochten hem als een van de eerste testen in de prachtige omgeving van Comporta, Portugal. Deze speelse wagen opent kleurrijke deuren richting de toekomst.

Flirt factor

Zo, de Peugeot 208 is goed opgedroogd! Er staat een totaal andere auto voor mijn neus en I like it. Een 508 XS? Misschien. De nieuwe generatie 208 heeft wel echt een eigen karakter, maar toch zijn er een aantal elementen in het design waar we al eerder kennis mee hebben gemaakt. Zoals de full-LED koplampen met kenmerkende dierlijke klauwafdruk van de 508 en de zwarte balk aan de achterzijde, die over de hele breedte van de kofferklep doorloopt, wat geïntroduceerd werd op de SUV’s van Peugeot. Zijn voorruit is wat naar achteren geplaatst, zodat er ruimte is voor een lange, glooiende motorkap. Als GT-line of GT is de hatchback helemaal een snoepje. Met onder andere hoogglans zwarte wielkastverbreders – die de 17 inch wielen groter doen lijken – is de 208 naar mijn idee af. Het is oprecht een stoere en vlotte bak, die zich distantieert van designs as we know it, zoals dat van een Polo. Ik betrapte mezelf er ook op dat ik stiekem nog even achterom keek, wanneer we de 208 weer geparkeerd hadden.

De e-208 is qua design praktisch hetzelfde als de benzineversie van de 208. Je kunt hem eenvoudig herkennen aan de “e-208” badge aan de achterkant en de “e” op de achterspatborden. De afgebeelde Leeuwen op de e-208 lijken daarbij van kleur te veranderen, afhankelijk vanuit welke hoek je kijkt. Ook de grille is anders dan de reguliere 208. En nee, deze grille is niet dicht zoals die van een e-Niro of een Kona. Dit is een grille hoe we hem willen zien op een EV. Verfijnd, open(!) en subtiel gehuld in de carrosseriekleur. En die carrosseriekleuren springen ook in het oog! Naast standaard kleuren als grijs en zwart, kun je ook kiezen uit Jaune Faro (opvallend geel), Bleu Vertigo (modern blauw) of Rouge Elixir (elegant rood).

Drive

Op een Kona of Niro na zijn het tot nu toe vooral grote elektrische schepen die wij aan de FemmeFrontaal Awesomeness test hebben onderworpen. Een EV uit het B-segment is daarmee nieuw binnen ons assortiment en onze verwachtingen waren ondertussen hoog opgelopen. De Peugeot e-208 is 100% elektrisch en heeft een 100 kW elektromotor, die goed is voor 136 pk. Dit aantal pk is al erg lekker voor een compacte auto uit het B-segment. Samen met het feit dat een elektromotor gelijk het maximale koppel vrijgeeft, is deze e-208 zelfs aardig rap te noemen. Een korte route door de glooiende wegen van Comporta- Portugal – gaf ons de mogelijkheid om als een van de eersten deze e-208 te testen. De 208 met verbrandingsmotor en de e-208 zijn qua looks, ruimte en interieur bijna identiek aan elkaar. Alleen de aandrijving is anders en daarmee ook de techniek die in de auto ligt. Toch hebben ze dezelfde bagage- en interieurruimte weten te behouden, door de accu’s – met een volume van 220 liter – onder de laadvloer te plaatsen. Op deze manier heeft het merk ook optimale massaverdeling toegepast, wat weer ten goede gaat van het zwaartepunt in de auto. De e-208 rijdt misschien nog wel beter dan zijn reguliere benzine- en dieselbroertjes. Hij is namelijk een stuk vlotter en tegelijkertijd ook een stuk stiller, omdat je natuurlijk geen geluid van de motor hoort. Elektrisch staat allang niet meer gelijk aan suf en dat bewijst deze e-208 ook. Daarbij is het welbekende, compacte Peugeot stuurtje – waar ik al fan van ben sinds mijn avonturen met de 308 GT – ook in dit geval weer een aanwinst. De wendbaarheid van de auto komt hiermee nog meer tot zijn recht.

Lees ook:  Alfa Romeo Giulia VELOCE 280 AWD: Hier maak je vrienden mee in Italië

De e-208 heeft drie rijconfiguraties: ECOnomisch om de actieradius te optimaliseren, Normaal voor alledaags gebruik en Sport voor de maximale beleving. Je kunt ook tussen twee rem-configuraties kiezen: ‘gematigd’ wat lijkt op remmen met een verbrandingsmotor en ‘verhoogd’ waarmee je als het ware al remt door je voet van het gaspedaal te halen. Dat laatste is natuurlijk weer bevorderend voor de actieradius. De Peugeot e-208 heeft een 50 kWh accu, die volgens de WLTP goed is voor zo’n 340 km bereik. We hebben maar een aantal korte rondes kunnen rijden, dus over de efficiëntie van de accu kunnen we helaas nog niet zoveel zeggen. Wat we wel kunnen zeggen is dat 340 km bereik voor dagelijks gebruik meer dan prima is. Range anxiety is niet nodig!

Comfort

Ook de 208 is nu voorzien van de Peugeot i-Cockpit. Je merkt meteen dat het merk zorgvuldige keuzes heeft gemaakt wat betreft deze cockpit. Alle informatie is in een oogopslag te zien. Afhankelijk van het uitrustingsniveau toont het Peugeot i-Cockpit 3D instrumentenpaneel de informatie in twee lagen. Op de voorgrond van het digitale head-up instrumentenpaneel is de informatie geprojecteerd in hologram vorm. De data is dynamisch en hoe belangrijker en urgenter de informatie, hoe dichterbij deze wordt weergegeven. Het complete dashboard geeft daarmee gelijk een modern en bijna futuristisch gevoel. Ik heb weinig hoeven zoeken naar bepaalde knoppen en functies. Wat mij – met mijn 1.78 – wel opviel, is dat het stuur vrij laag moet staan wil je het instrumentenpaneel in zijn volledigheid willen zien. Toen ik het stuur wat omhoog zette, omdat mijn knieen het stuur raakten, kon ik mijn snelheid niet meer aflezen. Het heeft dus iets meer voeten in aarde om de juiste zitpositie en bijpassende stuurstand te vinden wil je de cockpit optimaal benutten.

Lees ook:  XPENG P7 Performance: De proef op de som

Als je dan eenmaal zit, dan zit je ook goed. Je wordt subtiel geknuffeld door de bestuurdersstoel en je hebt voldoende ondersteuning in zowel flanken als rug. Wanneer je je vingertoppen een reis over de materialen geeft, zul je ook niet teleurgesteld zijn. Vanaf het uitrustingsniveau Active wordt het dashboard namelijk in uitsluitend zacht materiaal gehuld en wordt het een en ander versierd met ‘carbon’ finish. De materialen voelen solide en luxe. Alleen de deurpanelen klinken iets holler en voelen wat brozer.

Ook qua rijassistentiesystemen zit het wel goed. Een lijstje: adaptieve cruise control, lane positioning assist, full park assist (autonoom in- en uitparkeren), active safety brake, distance alert, active lane departure warning, vermoeidheidsherkenning, grootlichtassistentie, snelheidslimietherkenning- en snelheidsadviessysteem, uitgebreide herkenning van verkeersborden en actieve dodehoekbewaking. Hiermee laat Peugeot zien dat zij niet alleen qua aandrijving, maar ook qua veiligheid met één voet in de toekomst staan.

Value for money

Als geld geen rol zou spelen en je puur kijkt naar rijeigenschappen, verkies ik zonder twijfel de e-208 over de gewone 208. Waarom? Omdat hij net zo goed rijdt als een 208 met een verbrandingsmotor. Plus: dit is hoe ik een EV wil zien. Echter speelt geld weldegelijk een rol en zit er toch ook nog wel een groot verschil in aanschafprijs tussen een elektrische motor en een verbrandingsmotor. Het instapmodel van de Peugeot 208 – de 1.2 PureTech 75 – kost € 17.500,-. Voor de e-208 (Allure) mag je daar al bijna 20k bij optellen. Wil je net zo stoer voor de dag komen als ik tijdens mijn persintroductie? Dan leg je voor de e-208 GT bijna € 40.000,- neer. De enige reden waarom ik de benzine-variant boven de EV zou verkiezen, is een geldkwestie. Maar met zicht op de huidige markt zal de e-208 vooral een mooie keuze zijn binnen de private en zakelijke lease. Vanaf 2020 betaal je 8% bijtelling, wat de e-208 juist weer een hele goede optie maakt!

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Ferrari’s nieuwe Spiders: de 812 GTS en de F8 Spider
Terwijl de rest van autoindustrie zich druk bezighoudt met de elektrificatie en...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *