Honda e: Opgewekt de stad door

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Flirt factor
8 Drive
8 Comfort
9 High heels proof
7.5 Value for money
8.1

Vorig jaar stond deze Honda e nog als ‘prototype’ op de Autosalon van Genève, maar een jaar later stappen we in de productieversie. Waar prototypes normaal gesproken aardig afwijken van de werkelijke productie auto, is dat nu niet het geval. Rowan trok naar Spanje – waar het al volop lente leek te zijn – om deze futuristische en unieke auto te testen.

Flirt factor

Flirten, dat kan deze Honda e wel. En dat bewijst dat je niet per se wulps hoeft te zijn, om aandacht te trekken. Sexy is ‘ie niet, maar wel uniek en dat is precies wat nou juist de aandacht trekt! De guitige ronde koplampen worden optisch met elkaar verbonden door een zwarte horizontale balk, wat hem een retro uitstraling geeft. De achterkant oogt bijna identiek aan de voorkant, want ook de achterlichten worden door zo’n zelfde balk met elkaar verbonden. Als je even wegdroomt op de snelweg, zou je nog bijna denken dat deze EV aan het spookrijden is. Het zwarte vlak in het midden van de motorkap verbergt zijn oplaadpunt en de minimalistische carrosserie wordt verder gestroomlijnd door de verzonken deurgrepen. En spiegels? Die heeft ie niet. Die zijn vervangen door twee camera’s ter hoogte van de a-stijlen, wat we al eerder hebben gezien bij de Audi e-tron. Nu lijkt het net alsof de Honda e gecoupeerd is. 😉

Je moet van het design houden, maar één ding is zeker: hij valt echt op. Bij elke rotonde en bij elk verkeerslicht zag ik wel iemand die de Honda nog even wat beter wilde bekijken. Dus mocht je gecharmeerd zijn van zijn looks, dan krijg je de aandacht er gratis bij! Zéker als hij in een opvallende kleur gehuld is, zoals Charge Yellow of Chrystal Blue.

Ook het interieur is van een nieuw niveau, zeker als je het vergelijkt met de gemiddelde ‘normale’ Honda. Het complete dashboard is behangen met digitale schermen en afgewerkt met mooie en rustige materialen zoals hout. De twee schermen in de hoeken, dienen als spiegels. Naar mijn idee mooi geïntegreerd in het gehele interieur design.

Drive

De Honda e is charmant, maar geen marathonloper. Volgens de WLTP heeft hij een range van 222 km, daarmee kan iedereen wel inschatten dat je geen asfaltvreter wordt. Echter is deze Honda ook ontworpen als echte stadsauto. In mijn veronderstelling pak je deze auto voor alles wat binnen een straal van 75 km is. Zo niet, dan ga je met de trein. Gelukkig ben je met een half uur aan de snellader weer good to go.

Lees ook:  Vastberaden op het ijs met de Volvo EX30

De naam ‘stadsauto’ doet hij zeker eer aan. Door de drukke binnenstad van Valencia wist hij zich kranig staande te houden. De standaard uitvoering heeft een vermogen van 136 pk. Dat is meer dan voldoendeom iedereen bij het verkeerslicht achter je te laten. Daarbij heeft de auto een opvallend kleine draaicirkel, waarmee je je dus zonder te veel moeite in elke mogelijke hoek weet te manoeuvreren.

Achterwielaandrijving, een mooie 50/50 gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt, maken dat dit wagentje ook echt leuk rijdt. Hij reageert vlot en is meer dan wendbaar. Ik vind wel dat hij in de sport-modus nét een stukje lekkerder rijdt. Er is meer respons op het pedaal en hij lijkt net wat opgewekter. Het feit dat je bij acceleratie meteen beschikking hebt tot alle koppel, blijft echt een pluspunt van elektrisch rijden. Wat ook een voordeel is, is dat je tijdens het rijden gebruik kan maken van slechts één pedaal. Bij Honda noemen ze dat Single Pedal Control en ik vind het fantastisch. Ik hoef al niet te schakelen en dan hoef ik ook nog eens niet te remmen. Ik haal simpelweg mijn voet van het ‘gas’pedaal en de auto mindert vaart. Ideaal. Wat je verder nog meer niet zelf hoeft te doen, is parkeren. Met de automatische parkeerhulp, knalt ‘ie hem zo in dat piepkleine parkeervak. Ook hier komt die kleine draaicirkel prima van pas. Vind je het te krap om hem weer uit het vak te rijden? Dat neemt ‘ie ook van je over, als je dat wilt.

Comfort

Vanbinnen doet de Honda e me denken aan een Japanse tuin; de serene rust. Je hebt geen last van het motorgeluid, maar ook wind en wegdek zorgen amper voor verstoring. Het infotainmentsysteem is goed doordacht. De twee grote basisschermen voorzien je van ongeveer alles wat je kan bedenken. Van de standaard opties als navigatie en media, kan je hier nog veel meer mee. Het leuke is dat je de twee schermen ook kan wisselen. Het werkt eigenlijk als een soort smartphone! Als je ‘OK Honda’ zegt, heb je een persoonlijke assistent tot je beschikking. Dit is natuurlijk vergelijkbaar met ‘Alexa’ of ‘Hey Mercedes’ en is ook net zo geavanceerd. Als je bijvoorbeeld vraagt: ‘Wat is het weer in Tokio?’, dan geeft ze daar uitgebreid antwoord op. Het mooie is dat je daarna, zonder enige context, er nog achteraan kan vragen: ‘en morgen?’ Waarop Honda nog precies weet dat het over het weer in Tokio gaat. Slim! Het viel me ook op dat ze je echt perfect verstaat. Weinig kans op miscommunicatie dus!

Lees ook:  We reden in de elektrische Microlino: kan het nog schattiger?
2020 Honda e

De auto beschikt ook over een USB- en HDMI-aansluiting en een 22 volt stopcontact. Je kan dus je laptop opladen, maar bijvoorbeeld ook een gedownloade film op een USB-stick meenemen en deze af laten spelen op het digitale scherm. Wij hebben tijdens het laden even een ouderwets potje Mario Kart op Nintendo gespeeld, die we met de HDMI-kabel met de auto hebben verbonden. Zo worden die laadmomenten een stuk dragelijker!

De nieuwe Honda e zit ook boordevol veiligheidssystemen die je rit net even wat comfortabeler maken. Denk bijvoorbeeld aan Adaptieve Cruise Control met volgen bij lage snelheid, botsing- en letselbeperking remsysteem, intelligente snelheidsbegrenzer, rijstrookassistentie, rijwegassistentie, verkeersbordenherkenning en voorliggervertrekmelding.

Met de My Honda+ app kun je ook communiceren met je auto. Je kunt bijvoorbeeld het opladen inplannen, je ruiten sluiten of de auto vast voorverwarmen. Je telefoon kun je ook als digitale sleutel gebruiken voor de auto. Deze kan je ook delen met vrienden en zo komt carsharing opeens heel dichtbij.

High heels proof

Geslaagd met vlag en wimpel. Zeker vanwege het Single Pedal Control. Want als je je voet niet van het pedaal hoeft te halen, dan kan je ook niet blijven haken. 😉

Value for money

Oke, voor 222 km aan range heeft deze auto wel een flink prijskaartje. Vanaf 35k is hij van jou. Dat is zo’n 10k duurder dan een standaard Smart EQ forfour. Voor een Renault ZOE – inclusief batterij – betaal je ook zo’n 33k. Echter heeft een ZOE wel het dubbele bereik van een Honda e. En toch vergelijk ik het ook met de prijs van een nieuwe elektrische Skoda Citigo-e iV, die voor 23.290 euro over de toonbank gaat inclusief range van 260 km. De goedkoopste van de Volkswagen drieling. De vraag is dan: waarom kies je dan voor een Honda e, die duurder is én minder bereik heeft? Voor 35k krijg je wel een hele unieke – en wat mij betreft de mooiste – Honda mee. Alleen moet je dan wel ook even een daluren abonnementje bij de NS afsluiten.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
BMW Z4 Roadster M40i: Topless topper
De BMW Z4 kon natuurlijk niet achterblijven nadat wij zijn brother from...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *