Honda HR-V: Speelruimte

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
7 Drive
8 High Heels proof
7 Flirt Factor
8 Value for money
7.6

Compleet onherkenbaar is de nieuwe Honda HR-V vergeleken met zijn voorganger. Alleen het logo herinnert me aan het feit dat het een Honda is. Dé gezinsauto van het jaar claimt Honda. Met zijn stijlvolle nieuwe looks én ‘Magic Seats’ zou Honda nog best wel eens gelijk kunnen krijgen!

Eerst in Amerika en Azie, daarna volgt Europa. Mode, make-up, films, tv-series én Honda’s lijken een jaar later op de Nederlandse markt te verschijnen. Zo ook de Honda HR-V, voor Amerikaanse begrippen een boodschappenautootje, voor Nederlanders een kleine SUV, ook wel crossover genoemd.

Birkenstocks
Als je er dan voor kiest om een auto stapsgewijs per continent te introduceren dan moet de look & feel van de nieuwe Honda HR-V wel tijdloos zijn. Zoals een zwart A-lijn jurkje altijd kan, of je het nu in 2011 hebt draagt of nu. Wat ik wel weet is dat de oldschool Honda HR-V met zijn Volvo-bips, écht niet meer kan. Het design stamde nog uit 1999 en de laatste versie werd gemaakt in 2006, bijna cult dus. En niet kapot te krijgen hè, die Honda’s, want ze rijden met ruim 2000 stuks nog steeds rond in Nederland. Dat is een beetje alsof je anno 2015 nog steeds met Birkenstocks rondloopt. Tijd voor nieuwe wielen dus!

Honda-hrv-oud-en-nieuw

Recept Honda HR-V
Honda heeft het recept van de nieuwe Honda HR-V goed doordacht. Behalve een uiterlijk dat tijdloos is, niet te verwarren met hip, ziet het nagenoeg zwarte interieur er chic uit en voelt het kwalitatief aan. Er is tijd en aandacht besteed aan de vormgeving ervan. Met speciaal voor de Europese markt zwarte hoogglans pianolak in het middenconsole en her en der wat chromen details. De dikke en stevige stoelen zitten als gegoten. En met een flinke lepel horizontale roosters en een schep digitale klokjes in het dashboard ziet het er apetijtelijk uit. En écht aan alle veiligheidsgadgets is gedacht. Elke Honda HR-V krijgt bijvoorbeeld standaard ‘city brake’, dan stopt de auto uit zichzelf wanneer er bijvoorbeeld een iemand plotseling de winkelstraat oversteekt.

Lees ook:  Mazda2 Hybrid (2024): Is twinning ook echt winning?



Maar belangrijker, hoe rijdt de nieuwe Honda HR-V? Omdat Europeanen ‘dol’ zijn op kleine motoren (in Amerika rijden ze standaard natuurlijk in dikkere motoren), test ik eerst de 1.5 i-VTEC benzineversie met 130 pk van de Honda HR-V. Naar verwachting ook de meest populaire variant in Nederland. En net als zijn grote broer, de Honda CR-V, voelt de HR-V stevig en comfortabel aan op het wegdek. Hobbelige weg of rechte weg met oneffenheden, het onderstel van de Honda HR-V vangt alles prima op. Hij stuurt strak genoeg, zodat ik er op de bergweggetjes lekker de vaart in kan houden. Ook de schakelmomenten zijn kort en duidelijk voelbaar. Echter. Maar. Alleen. Hoor ik dit nu goed? Wat ik zie op de digitale toerenteller matcht niet met wat ik hoor. Huh? Door het luide motorgeluid dacht ik al tegen toerenbegrenzer aan te lopen, maar niets bleek minder waar. Ik rijd keurig 3000 toeren bij een normale snelheid. In het vakje naast me zoek ik naarstig naar mijn Ibiza party-oordopjes, dit kan beter Honda. De Mazda CX-3 lukt het namelijk ook. Gelukkig doet de dieselversie, een 1.6 liter i-DTEC dieselversie met 120 pk, het chill aan met het motorgeluid en jankt totaal niet. Dat levert direct een relaxte rij-beleving op, go diesel go diesel!

Honda-hrv-selfie

Magic Seats
Kleren maken de man. Kleuren maken de auto. Face it, wit is toch wel de meest stoere kleur op een SUV-achtige, niet? De Honda HR-V heeft naast wit, in zijn klerenkast acht beschaafde kleuren hangen: rood, zwart, blauw, grijs enzo. Hij is een stukje ruimer en veelzijdiger dan bijvoorbeeld een Fiat 500X. Waarom? A: ik kan er een surfplank in vervoeren als ik één achterbank neerklap met een totaalruimte aan 1533 lite. En B: de Honda HR-V heeft Magic Seats. Hoe dan? Nou je klapt één van de stoelen vanaf de bodem op, ontvouwt de beugel eronder et voila, er past een plant of iets anders wat niet om mag vallen in. Of je kinderen in de magic seats passen? Tsja, misschien, maar liever achter het behang (knipoog), toch?

Lees ook:  Fiat 600e: dit is wat je moet weten over het elektrische retro model uit de Fiat Fabriek

Honda_HRV_FemmeFrontaal-achterkant

Pindakaas
Op een paar kleine ingrediënten na: de loeiende benzinemotor, opbergnetjes in het bagageruim, een vakje voor de zonnebril en een verstopte usb-poort is de Honda HR-V een ideale auto voor gezinnen die met hun pindakaas etende, daar-word-je-groot-mee, kids uit hun hatchback zijn gegroeid en op zoek zijn naar een veilige stijlvolle crossover met onwijs veel speelruimte!

Signature song:
“We are family
I got all my sisters with me
We are family
Get up, everybody, and sing”
Sister Sledge – We Are Family

2015 Honda HR-V

Nice to know:
Een standaard Honda HR-V is er vanaf €25.000. En standaard is bij Honda niet kaal, zoals bij andere merken dat wel geldt. Je krijgt dan 130 pk, mooie wielen en sowieso stoelverwarming (lekkah), climat control (handig), city brake (veilig) en bluetooth (must have). Vanaf september is de belangrijkste concurrent van de Nissan Qashqai is hij te bewonderen in de showroom en voor de mensen die nu al weten wat ze willen, heeft Honda een actie waarbij je voor kleine meerprijs nog meer luxe opties krijgt. En op papier is hij nog zuinig ook (5,2l op 100 km).

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Jaguar XJ R-Sport: Gentleman on wheels
Met een zwak voor Britse mannen en hun heerlijke Britse accent heb...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *