Peugeot 308 GTi: Rauw met een chique randje

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
9 Drive
7 High Heels proof
8 Flirt factor
8 Value for money
8

Breaking. De dikste, snelste en leukste versie van de Peugeot 308 is op de markt: de Peugeot 308 GTi. Mag ik bij deze alvast een ontheffing voor te snel rijden aanvragen? Want met 270 pk ga ik die heel hard nodig hebben. FemmeFrontaal test de nieuwe Peugeot 308 GTi in Portugal!

Flirt factor
Van connaisseurs verwacht ik duimpjes ophoog, gesprekken op de parkeerplaats en misschien wel heimelijke knipoogjes als ze me zien rijden in de nieuwe Peugeot 308 GTi. Gewone mensen – die geen autobladen verslinden – zullen de Peugeot 308 GTi gewoon een héle gelikte auto vinden.

In de kledingkast van de Peugeot 308 GTi hangt een waar Frans modehuis. Met als klapstuk de sportieve kleurencombi ‘Coupe French’, waarbij de 308 GTi over de rode loper schrijdt met een zwarte bips en rode smoel. Ik kies voor de gitzwarte versie. Waarom? Zwart is mysterieus en gecombineerd met dikke sportbanden van Michelin en knalrode remklauwen, zo verleidelijk als een little black dress met rode pumps.

Op zijn derriere heeft de Peugeot 308 GTi twee ronde oldschool uitlaatpijpen en een diffuser (soort van spoiler onder de auto, dat zorgt voor meer grip). Bij een GTi zou je misschien wat meer uiterlijk vertoon verwachten zoals een ordinaire vleugel of een tiental luchtinlaten. Vooral Japanners zijn hier erg goed in. De Fransen houden het echter graag ‘sophisticated’ en doen niet meer dan nodig: chique met een rauw randje.

Drive
In 2013 testte ik de meest beschaafde Peugeot 308 met pk’s tussen de 82 en 115. Eén jaar later testte ik de sportievere Peugeot 308 GT met 180 tot 205 pk. Met de komst van de GT werd rijden in een 308 al een stuk levendiger. Nu, twee jaar later, vindt Peugeot het weer tijd voor een bruut feestje onder motorkap en introduceert de Peugeot 308 GTi.

Lees ook:  Mercedes-Benz CLE Coupé: Keeping it classy

Peugeot-308-GTI-achterkant-Femmefrontaal

Ik heb twee sport-smaken om uit te kiezen, beide met een 1.6 e-THP-motor, waarbij de één 250 pk heeft en de ander 270. Ik kies voor de meeste pk’s want voor een paar duizend euro meer krijg ik extra dikke 19″ wielen, een Torson differentieel (leg ik straks uit) én de beste sportstoelen ever. Daarnaast is de 270 pk-versie in een sprintje van 0 tot 100 precies 0,2 seconden sneller dan de 250 pk-versie, minor detail.

Ik trek de Peugeot 308 GTi aan als mijn favoriete Nike’s en accelereer in de sportstand als een malle direct naar de maximaal toegestane snelheid. Immers, niemand heeft gezegd hoe snel je van de 0 tot 130 km/u mag accelereren, toch? Hoe sneller ik rijd, hoe intuïtiever en strakker het stuurgedrag wordt. Bij christelijke snelheden ervaar ik het stuurgedrag echter nog als te licht. Maar de koppeling geeft goede feedback aan mijn linkervoet en voelt lekker zwaar, zoals het ‘heurt’. Zodra ik de bocht uit wil kan ik de Peugeot 308 GTi direct al versnellen door het Torsen differentieel, dat verplaatst namelijk extra grip naar het wiel dat op dat moment het meeste grip heeft. De Peugeot 308 GTi brengt het er daarom fantastisch van af op de bochtige bergwegen, maar ook op het circuit voelt hij zich helemaal in zijn sas. Hij kleeft vast aan het asfalt en verrast mij niet met een achterkant die een eigen leven wil leiden. De Peugeot 308 GTi bewijst hier zijn ongelofelijke gebruiksgemak. In deze GTi kan iedereen zich even Max Verstappen voelen!

Peugeot-308-GTI-circuit-Femmefrontaal

Comfort
Het GTi-smaakje in het exterieur zie ik duidelijk terug in het interieur met rode sierstiksels op de lederen bekleding en op het ieniemienie stuur. Op de dorpel prijken de woorden ‘Peugeot Sport’ en ‘GTi’. En de pedalen en handgeschakelde pook zijn van aluminium. De meest sportieve zetels zitten héél stevig en biedt goede lendesteuning.

Lees ook:  Mazda2 Hybrid (2024): Is twinning ook echt winning?

Peugeot-308-GTI-interieur-Femmefrontaal

In tegenstelling tot Japanse auto’s, waarbij ik eerst een vliegbrevet moet halen om de knopjes op het dashboard te begrijpen, weten de Fransen me iedere keer te charmeren met hun minimalistische design. Heel simpel: in de sportstand kleurt het rood in het dashboard van de Peugeot 308 GTi en hij laat me tevens zien wat het vermogen, de turbodruk en de G-krachten zijn.

High Heels proof
Leg die hakken maar in de kofferbak, de Peugeot 308 GTi heeft namelijk een ‘hangend’ gaspedaal. Dat betekent dat het gaspedaal aan bovenkant is vastgemaakt en aan de onderkant zwevend is. De kans dat je met hoge hakken achter het matje blijft haken is groot, dat risico moet je niet willen nemen met deze sportauto. Sneakers aan dus!

Peugeot-308-gti-sneakers-femmefrontaal

Value for money
De Peugeot 308 GTi is een comfortabel en efficiënt speelbeest. Je trekt hem aan als je ‘daily drive’ én als funcar op het circuit. Het verbruik ligt bij mij rond de 9,3l per 100 km. Theoretisch zou hij op 6,0l per 100 km kunnen liggen, maar dan moet je als een christelijk meisje achter het stuurt zitten, en geloof-me-dat-lukt-echt-niet!
De kick ass versie met 270 pk kost €40.400. De iets uitgeklede Peugeot 308 GTi met 250 pk is er voor €37.400. Kortom, een toppertje, en het prijskaartje echter ook (knipoog).

Peugeot-308-gti-voor-femmefrontaal

Fotografie header en meer: Elco van der Meer.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Mercedes-Benz EQA: Club Mercedes
Mercedes-Benz is lekker op dreef: na de EQC is er nu de...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *