Dat mijn Subaru Impreza en WRX STI zowel op de weg als op het circuit hun mannetje… euh vrouwtje staan, wist ik al. En dat mijn Subaru B9 Tribeca enorm comfortabel rijdt is ook geen nieuws meer. Maar hoe zit dat met het nieuwe paradepaardje van dit Japanse automerk: de Levorg? Is deze stationwagen inderdaad de door Subaru aangekondige fortune cookie?
Samen met een aantal andere autojournalisten heb ik de Subaru Levorg een middagje getest. Niet alleen op de weg, maar ook op het circuit van Lelystad. Onder de begeleiding van professionele rij-instructeurs van Prodrive Training kon ik de Levorg testen in de elandproef, bij het slalommen en natuurlijk het circuitrijden. Met Robèr Romviel als instructeur kreeg ik zelfs mijn eerste circuit training!
Levorg wat?
De Subaru Levorg wordt gepresenteerd als de opvolger van de Legacy. Dit nog wat grotere model heeft in Europa niet het succes gebracht waarop gerekend werd. Overigens is de naam Levorg niet zomaar uit de lucht komen vallen, maar is dit een samentrekking van LEgacy ReVOlution TouRinG. En je spreekt het uit als ‘Lievorgk’. Je moet er maar opkomen….
De Levorg beschikt over een 1.6 liter, direct ingespoten boxermotor met turbo en heeft 170 pk. De auto heeft een CVT-automaat maar is ook handmatig te schakelen met flippers aan het stuur. Uiteraard heeft de Levorg ook de symmetrical all wheel drive. En, de typische hoodscoop – oftewel luchthapper – is terug op de motorkap! Subaru brengt twee types op de Nederlandse markt: de 1.6GT Comfort voor €34.995 en de 1.6GT-S Premium voor €39.995. De Comfort is al uitgerust met een hele lijst aan extra’s, zoals de automaatbak, 17-inch lichtmetalen velgen, achteruitrijcamera, cruise control, dode hoeksensor, privacy glass en verwarmbare voorstoelen. Met al deze standaard opties is de Levorg aantrekkelijk geprijsd in vergelijking met de andere merken in dit segment.
Controlefreak
De Subaru Levorg is gebouwd op het onderstel van de WRX STI. Dat merk je zowel op het circuit als op de weg: ondanks zijn niet heel extreme 170 pk heeft de auto bij een laag toerental wel al lekker veel koppel. Hij trekt hierdoor verrassend krachtig op. Het grootste verschil met de WRX STI is dat de Levorg niet zijn nervositeit heeft. De Levorg rijdt een stuk ‘zachter’ en comfortabeler dan zijn toch meer op rally georiënteerde broer. Kracht gecombineerd met comfort dus.
Subaru heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het optimaliseren van de CVT-transmissie. En met resultaat! Met de verbeterde CVT-automaat van de Levorg pareert Subaru de kritiek uit het verleden. Je rijdt in de Levorg met het comfort van een automaat zonder in te boeten aan sportiviteit.
Tijdens de proeven op het circuit werd mij al snel duidelijk dat ik de Subaru Levorg niet zo snel van zijn stuk krijg. De symmetrische AWD zorgt voor een permanente aandrijving op alle vier de wielen, zodat ik nooit de controle verlies. Ik kon de Levorg dus op volle snelheid zonder probleem de bochten in ‘gooien en smijten’. Maar ook op de openbare weg merk ik die optimale wegligging en kun je de Levorg met behoorlijke snelheid de bochten doorsturen.
Fortune cookie?
Het krachtige, sportieve rijden op het circuit (zelfs met automaat), in combinatie met de geweldig stabiele wegligging, en tegelijkertijd het combineren van die kracht met het comfort tijdens het rijden op de weg, maakt dat de Subaru Levorg tijdens het rijden steeds weer verrast.
Subaru maakt wat mij betreft zijn belofte meer dan waar: de Subaru Levorg is inderdaad een unieke combinatie van sportiviteit en veelzijdigheid! En misschien een beetje eigenaardig, maar hoort dat niet bij Subaru (en, schrijf ik met wat zelfkennis, hun rijders)? Anyway, ik breid mijn Subaru collectie graag uit met de Levorg. Doe mij maar een zwarte!
Is de Levorg dé ideale gezinsauto? En levert de luchthapper ook file flirts op? Dat ervaart Femmefrontaal Janneke begin 2016, als zij de Subaru Levorg daadwerkelijk een paar dagen met haar gezin gaat rijden!